פרשנות: הפייט הפנימי בליכוד מעיר את השטח. האם ההתמודדות של סער עוד תחזק את נתניהו?

אירועי הפריימריז בליכוד צוברים תאוצה ומעידים על שינוי באסטרטגיית הבחירות של נתניהו • לא רק אור עקיבא ונתיבות - נתניהו מגיע גם לכפר סבא והוד השרון, בניסיון לקרוץ למצביעי מרכז מתנדנדים • באירוע הראשון של סער התייצבו יותר מאלף איש - ובהם פנים ליכודיות שלא נצפו שנים באירועי נתניהו

בנימין נתניהו וגדעון סער / צילומים: תמר מצפי, שלומי יוסף, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
בנימין נתניהו וגדעון סער / צילומים: תמר מצפי, שלומי יוסף, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

יותר מאלף איש התגודדו מחוץ לאולם חתונות על ציר ז'בוטינסקי בפתח תקוה. במיקום האורבני הצפוף, בין מוסכים מאובקים בעלי חזיתות מתכת נעולות לעת ליל, פחונים ופיצוציות סגורות, וללא מקומות חניה, זרמו אנשים לראות את ראש הממשלה בנימין נתניהו. הם הגיעו מגבעת שמואל, ראש העין, פתח תקוה, החנו את מכוניותיהם על מדרכות והתקרבו לאירוע כדי לגלות שהשוטרים חסמו את הכניסה.

אחד מן השוטרים אמר לי שבאולם החתונות יש מקום ל-650 איש בלבד ולכן הכניסה נחסמה. אף אחד לא ייכנס יותר. תומכי נתניהו התקבצו בקור בחוץ, ברחבת כניסה נטולת אופי, מגודרים בתוך שלטים בכחול-לבן שעליהם נכתב "ישראל חזקה עם נתניהו". גם אני נותרתי שם בחוץ. בליכוד לא נוהגים לאפשר כניסה מקבילה לעיתונאים. אין להם בעיה שהאירוע לא יסוקר, זה לא מטריד את צוותיו של נתניהו. מי שהגיע שלוש שעות לפני בואו של נתניהו, יכול היה להיכנס, עם הקהל. האחרים התייבשו בחוץ.

לשתות קולות חילוניים הנוטים ימינה

זה היה האירוע השלישי של נתניהו. הוא חורש את ישראל במסגרת ההתמודדות על ראשות הליכוד אל מול גדעון סער. לנתניהו רכב ביטחון ושיירות עם צ'אקלקות, וכך, על אף הפקקים בכל ישראל, הוא מצליח לרוץ בין שלוש ערים מרכזיות כל ערב, להיפגש עם כמה שיותר אנשים. בחלק מן המקומות מדובר בחברי ליכוד בעלי זכות הצבעה בלבד. שלשום בפתח תקוה נדמה היה שמדובר בציבור הרחב, ולאו דווקא האנשים שיגיעו לקלפיות ביום חמישי הבא לבחירות בינו ובין סער.

אחד ההיבטים המעניינים הוא בחירת מיקום האירועים של נתניהו. הפעם, כך נדמה, נתניהו יוצא מן המקומות הקבועים שלו - נתיבות, אשקלון, ירושלים, אור עקיבא, קרית שמונה, באר שבע - ומגיע לבקר בישראל הנוספת, באזורים שבעים יותר, משופעים, דומים יותר לעיר המגורים שלו, קיסריה. כך למשל, במוצאי שבת הקרובה סביב השעה 21:00 נתניהו צפוי להגיע לחוג בית באפקה. מתי זה קרה בעשור האחרון? כמעט לא קרה. נתניהו גם ערך השבוע אירועים בחיפה, כפר סבא והוד השרון, ערים שאינן בתוואי הקבוע שלו.

מדובר במפגשים לחברי מרכז או חברי מפלגה, אך מעניין לשים לב, שנתניהו כמעט נמנע ממגע ישיר בכל 11 השנים האחרונות עם תושבי אזור צפון תל אביב והשרון. לא פלא. בדקנו את תוצאות הקלפיות באזור אפקה, ברחובות ממערב לכביש האיילון. 80% מתושבי השכונה הצביעו לכחול לבן, העבודה או מרצ (הרוב לכחול לבן). הליכוד זכה בשכונה ספציפית זו ב-13%. בעיר הוד השרון 68% הצביעו לאחת משלוש המפלגות, כחול לבן, העבודה או מרצ, ובכפר סבא - 60%.

והנה הסיבה לחזרתו של ראש הממשלה למרכז הארץ: הוא מעוניין בהתמודדות בבחירות של שתי רשימות מימין לליכוד - "הימין החדש" בראשות שר הביטחון נפתלי בנט ו"איחוד מפלגות ימין" בראשות השרים רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ'. הוא לא רוצה שהם יתמזגו לרשימה אחת משולבת. זו תהיה חזרה על אירועי אפריל 2019, שלא הסתיימו בצורה טובה מבחינת הימין. בשל הבלבול הרב נזכיר: "עוצמה לישראל" של איתמר בן גביר הוכנסה אז תחת איחוד מפלגות הימין (פרץ וסמוטריץ'), הימין החדש רצו בנפרד ו"זהות" של פייגלין כרסמה בכולם. התוצאה זכורה: פייגלין ובנט לא עברו את אחוז החסימה. במועד ג', 2020, בן גביר אמור (לפי תוכניותיו של נתניהו) להשתלב בתוך איחוד מפלגות הימין, ופייגלין כרגע לא מתמודד כלל.

כדי שהטקטיקה הזו תצלח, על נתניהו לזנוח לחלוטין את "משתה הקולות" הימני-דתי-מתנחלי ולהתחיל לדבר עם בוחרי מרכז מתנדנדים, תומכי ליברמן או חילונים שנטייתם ימינה ולא רצו יותר בליכוד בשנה האחרונה. איפה מוצאים אותם? ככל הנראה גם בצפון תל אביב ובאזור השרון.

סער מצידו כינס אירוע גדול מאוד ביום שני באור יהודה. גם כאן התייצבו יותר מאלף איש. מי הגיע לשם? הרבה פנים ליכודיות שלא נצפו שנים באירועי נתניהו. חברי מרכז שחשו מיאוס מתרבות ההערצה, מן התככנות ומהתרחקות מערכים חילוניים של הליכוד. למשל, חבר המרכז משה גליק, חיפאי. שנים שהוא לא הלך לאירועי ליכוד. בבחירות מועד א' ומועד ב', כך הוא סיפר ל"גלובס", הצביע לכחול לבן. לא יכול היה לסבול את השתלחויות נתניהו במפכ"ל, בפרקליטים הבכירים, במערכת המשפט. סער החזיר אותו הביתה והוא לא היחיד.

האם נתניהו יביס את סער בהתמודדות?

אין ספק בכך: ההתמודדות בין נתניהו לסער העירה את השטח הליכודי. נתניהו עוד יצטרך להודות לסער על הפייט הבריא הזה. בהנחה שהוא יזכה. מרבית האנשים שאיתם שוחחנו בשבועיים האחרונים, מעריכים שנתניהו יביס את גדעון סער. יש לו המשאבים, המעמד, השיטות המוכרות שלו להאשים כל מי שמתנגד לו ב"שמאלנות", "חתרנות", "בגידה". ואת הגישה המקובלת בליכוד, אם כי מאוד מוזרה, לטעון שמי שמעז להתמודד נגד ראש ממשלה מכהן הוא אדם בלתי ראוי. שוכחים שם בליכוד שנתניהו עשה בדיוק כך כאשר התמודד מול אריאל שרון בשלהי שנת 2002. אחד מתומכי נתניהו ב-2002 היה ישראל כ"ץ, כיום ראש המטה של נתניהו ושר החוץ של ישראל. בליכוד של אריאל שרון, הבטיחו (אז) נקמה בכ"ץ. איך שגלגל מסתובב לו.

שרי הליכוד ובכירי המפלגה המזוהים עם נתניהו אומרים בשבועות האחרונים דברים קשים מאוד על סער. הח"כ ניר ברקת דיבר בכאן ב', ואמר שסער "תוקע סכין בגב", השרה מירי רגב התראיינה בגל"צ יום למחרת האירוע הגדול של סער באור יהודה ואמרה "הליכודניקים לא אוהבים חותרים ובוגדים ולא סובלים את מי שגורם לפלגנות בתוך הבית". כמה דקות לתוך הראיון, ועם הערה מהמראיין ישי שנרב, היא חזרה בה במעט מן המילה "בוגד", אך שבה ואמרה שהתנהגות סער היא חתרנות, זאת כיוון שסער ניסה להשיג 61 ח"כים כדי לקבל את מלאכת הרכבת הממשלה ומשום שהתקשורת הישראלית אוהבת אותו.

דברים מוזרים, כי סער דווקא לא פעל להשגת 61 חתימות. להפך, הוא ניסה לשכנע לקיים את הפריימריז לראשות הליכוד בתוך תקופת 21 הימים, כדי להחליף את ראש הליכוד בקלפיות הליכוד ולמנוע בחירות שלישיות.