משפחת שוקן וליאוניד נבזלין רכשו את כל מניות חברת דומונט בקבוצת הארץ

כעת משפחת שוקן מחזיקה ב-75% ממניות הקבוצה ונבזלין מחזיק ב-25% הנותרים

עמוס שוקן/ צילום: יוסי כהן
עמוס שוקן/ צילום: יוסי כהן

בני משפחת שוקן (רחלי אידלמן, עמוס שוקן והילל שוקן) ביחד עם איש העסקים הרוסי ליאוניד נבזלין רכשו היום באמצעות חברות אחזקה את כל מניות של חברת דומונט בקבוצת הארץ. מו"ל קבוצת הארץ עמוס שוקן דיווח על המהלך בציוץ בטוויטר, שבו ציין כי לאחר הרכישה בעלי המניות בהארץ הם בני משפחת שוקן, שיחזיקו 75% מהמניות ונבזלין שיחזיק ב-25% הנותרים.

מעניין לראות כי מי שרכש את מניות דומונט-שאוברג הם לא רק בני משפחת שוקן, להם יש קשר שאיננו רק כלכלי לקבוצה והתנהלותה, אלא גם נבזלין. לנבזלין יש גם זכות ראשונים על רכישת מניות במידה ומשפחת שוקן תרצה למכור את מניותיה, מה שבשלב הזה לא נראה כאופציה סבירה. מאחר וקבוצת הארץ היא חברה פרטית לא ניתן לדעת בוודאות את שווי הקבוצה לפיו נערכה העסקה כעת.

קבוצת דומונט-שאוברג נכנסה לשותפות בעיתון הארץ ב-2006. הקבוצה רכשה 25% ממניות תמורת כ-140 מיליון שקל ששיקפו שווי של  כ-560 מיליון שקל. בהמשך כשאיש העסקים הרוסי ליאוניד נבזלין נכנס אף הוא לשותפות בקבוצה ואחזקותיה דוללו ל-20%. העסקה נעשתה אז לפי שווי גובה יותר: 700 מיליון שקל.

היציאה של דומונט-שאוברג מהשקעתה בקבוצת הארץ היא חלק מאסטרטגיה כללית של מיקוד פעילות הקבוצה. כוונתם לצאת מההשקעה בקבוצת הארץ איננה חדשה: כבר לפני מספר שנים ערכה הקבוצה חיפוש אחרי משקיעים שירכשו את חלקה, אך ללא הצלחה. נזכיר כי בשנים שחלפו עבר תחום הדפוס בו פועלת הקבוצה טלטלה משמעותית שכללה ירידה בהכנסות ואיבוד נתחי שוק לטובת מדיות מתחרות בדיגיטל. בקבוצת הארץ אמנם פיתחו נכסים דיגיטליים ואף החלו לגבות בהצלחה מסוימת תשלום על צפייה בתוכן בדיגיטל (חומת תשלום), אולם זה לא פיצה על הירידה המשמעותית הנובעת מהפגיעה בהכנסות מהפרינט. בשורה התחתונה, דומונט-שאוברג אמנם לא הזרימו כסף עם השנים, אך קשה להגדיר את ההשקעה שלהם בקבוצה כהשקעה כלכלית מוצלחת.

עמוס שוקן בחר שלא להגיב לפניית "גלובס".