איילת שקד תצטרף לנפתלי בנט בימין החדש: "הימין חוזר לנצח"

שקד הודיעה הערב כי תשוב למפלגה שעמה רצה בבחירות באפריל • לפי ההסכם, בנט ושקד יהיו יו"רים משותפים ברשימה, שקד תוצב במקום השני ובחירת יתר המועמדים תהיה בחלוקה שווה ביניהם עם יכולת הטלת וטו

נפתלי בנט ואיילת שקד / צילום: אמיר מאירי
נפתלי בנט ואיילת שקד / צילום: אמיר מאירי

חברת הכנסת איילת שקד החליטה להצטרף לנפתלי בנט בימין החדש, ולא להתמודד על ראשות הבית היהודי. שקד הודיעה הערב כי תשוב למפלגה שעמה רצה בבחירות באפריל, ובכך בעצם סוללת את הדרך לפיצול בימין הדתי, בין הימין החדש לרשימה שתכלול את הבית היהודי, והאיחוד הלאומי, וככל הנראה גם את עוצמה יהודית. עזיבתה מחייבת למעשה את הבית היהודי והאיחוד הלאומי להתחבר עם עוצמה יהודית כדי לעבור את אחוז החסימה. רוב הסקרים עד כה מראים כי לבד, רפי פרץ ובמלאל סמוטריץ' לא יהיו בכנסת הבאה.

בנט כתבה בדף הפייסבוק שלה:" אני יוצאת לדרך הערב ביחד עם חברי, נפתלי בנט, למערכה לניצחון גדול של הימין החדש-ימין ביצועיסט, מאחד, אופטימי ושורשי. עשיתי פגישות רבות גם עם אנשים במחנה שלי וגם עם אנשים במחנה אחר, כדי להבין כיצד אנחנו כמדינה חוזרים מהבחירות הללו חזקים ומאוחדים, כיצד עוצרים את השנאה, את הפלגנות, את הפסילות האישיות, את הפסילות המגזריות, הגעתי למסקנה אחת: הימין החדש היא התנועה היחידה שפועלת לעצור את המחנאות, תסיים את הפלגנות, לקבל את האחר, את השונה." כאן אולי יש רמז לביקורתה על הימין הדתי והתייחסות חלק ממנהיגיו ורבניו לאוכלוסיות כמו הלהט"בים ואף הערבים. כניסתה של שקד לאיחוד הימין לוותה בביקורת מצד חלק מרבני הציונות הדתית ובין השאר הביאה לכניסתה למירוץ של מפלגת נועם החרדלית, הפוסלת נשים מהתמודדות.

בנט הגיב לידיעה בהודעה: "הימין חוזר לנצח".

לפי ההסכם, בנט ושקד יהיו יו"רים משותפים ברשימה, שקד תוצב במקום השני ובחירת יתר המועמדים תהיה בחלוקה שווה ביניהם עם יכולת הטלת וטו. ההחלטה על תפקידי השרים, אם יהיו כאלה, תתקבל במשותף.

הבעיה המרכזית בהחלטת שקד ובנט הנה ריצה בנפרד של 2 מפלגות מצד ימין לליכוד, והחשש שלהם שאחת מן המפלגות לא תעבור את אחוז החסימה, כפי שקרה לימין החדש בחודש אפריל 2019.

בשלב הזה נתניהו מפעיל לחץ גדול על שתי הרשימות להתמודד בנפרד. אך בימין החדש מציינים כי אם יווכחו שהסקרים לא מנבאים להם ולרשימת איחוד מפלגות הימין שכל הרשימות עוברות את אחוז החסימה, הם ישנו כיוון ויצטרפו לבלוק טכני עם רשימתם של פרץ וסמוטריץ'.

בעוצמה יהודית הגיבו בשמחה לידיעה הפותחת בפניהם את הדלת לחיבור עם הבית היהודי והאיחוד הלאומי: "אנו מברכים את איילת שקד על החלטתה לרוץ בימין החדש. מדובר במהלך נכון שימקסם את כוח הימין בבחירות ויביא מצביעי הימין הרך לקלפיות. מאמין ומקווה שבמערכת הבחירות הקרובה נגיע לסיכום עם איילת ונפתלי לא לירות בנגמש וננהג כבוד זה בזה ולא נתקוף אחד את השני. הצלחתם הצלחתנו".

הימין החדש יפעל למיצוי קולות ימין מתון, דוגמת מצביעי כולנו של כחלון, וכן ציבור דתי שלא אוהב חיבורים לימין חרדלי, וכן לקבוצת מצביעי מפלגתו של משה פייגלין, זהות, שגרפה עשרות אלפי קולות בבחירות באפריל אך גם היא לא עברה את אחוז החסימה. פייגלין כבר הודיע שלא יתמודד. יצויין כי אם אכן יעברו שתי רשימות הימין הדתי המתהוות את אחוז החסימה, גוש הימין עשוי לגדול ולהתקרב למספר מנדטים מספיק לממשלה צרה.

‏בבית היהודי מגיבים לשקד: "היא קיבלה הצעות מכובדות כדי להצטרף למפלגת הבית היהודי ובסופו של דבר קיבלה החלטה ללכת עם בנט בימין החדש. אנחנו מאחלים לה הצלחה. הצלחת הימין החדש היא הצלחת גוש הימין כולו".