בית הנבחרים אישר הסכם סחר חופשי חדש לאמריקה הצפונית

בתמורה לתמיכת הדמוקרטים, הכניס ממשל טראמפ שינויים משמעותיים בטיוטה המקורית של ההסכם, לרבות ביטול ההגנות על מחירי תרופות מקוריות, בניגוד לדעת חברות הפארמה, ותקנות חזקות להגנה על הסביבה • הישג גדול לטראמפ ולדמוקרטים

הנשיא טראמפ. / צילום: רויטרס Kevin Lamarque
הנשיא טראמפ. / צילום: רויטרס Kevin Lamarque

יום אחד לאחר ההצבעה להדביק כתב אישום על גבו של דונלד טראמפ, העניק לו בית הנבחרים בוושינגטון מתנה: אישור הסכם סחר חופשי חדש לאמריקה הצפונית. ההסכם, שיסדיר את הסחר בין ארה"ב, מקסיקו וקנדה, יכונה USMCA, ראשי התיבות של שמות המדינות האלה. הוא יחליף את ההסכם הקודם בין השלוש שהיה ידוע בראשי התיבות NAFTA ושהחזיק מעמד במשך 25 שנה. הסנט אמור לסמוך ידו על ההסכם החדש בינואר ואז הוא יועבר לחתימתו של הנשיא.

ההסכם אושר בעקבות תמיכה פעילה של יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, שרצתה לחסן את הדמוקרטים מפני האשמות של רפובליקאים שהמפלגה הדמוקרטית שואפת להכשיל את הנשיא ולא תעניק לו הישג פוליטי גם כאשר מדובר בהסכם שמקדם את האינטרסים הכלכליים של ארה"ב.

הבית הלבן קבל עד עתה, כי הדמוקרטים חסמו את ההסכם החדש רק מפני שהשגת תחליף ל-NAFTA היתה אחת מהבטחותיו המרכזיות של טראמפ במערכת הבחירות לנשיאות ב-2016. בעצרות הבחירות שלו הכריז המועמד טראמפ, שהסכם NAFTA גרם עוול גדול לעובדים אמריקאים.

ההסכם החדש, שאושר ברוב של 358 קולות משתי המפלגות לעומת 41, צפוי להניב הישגים צנומים יחסית למשק האמריקאי: אחרי שש שנים הוא צפוי ליצור 176 אלף מקומות עבודה ולהוסיף כ-70 מיליארד דולר לתמ"ג.

בכל זאת, רוב המחוקקים הדמוקרטים תמכו בו, אף על פי שבמשך שנים רבות התנגדו פלחים רבים במפלגה, ועימם גם האיגודים המקצועיים, להסכמי סחר בינלאומיים בכלל ולהסכם NAFTA בפרט. ההתנגדות נבעה מאמונה, שהסכמים כאלה משרתים את האינטרסים התאגידיים ומתעלמים מהאינטרסים של העובדים, במקרה הטוב, או רומסים אותם, במקרה הרע. כך, למשל, טענו המתנגדים שהסכם NAFTA שחק את המגזר היצרני בכלכלת ארה"ב.

זה היה מקרה נדיר שבו ממשל טראמפ מצא שפה משותפת עם האיגודים המקצועיים יותר מאשר עם המפלגה הרפובליקאית. למעשה, מזה עשרות שנים תומכים הרפובליקאים בסחר חופשי, כלומר בתנועת סחורות בין מדינות ללא חומות מכסים, בעוד שהדמוקרטים טענו, כי העובדים אינם נהנים מהפירות שמניב הסחר הגלובלי המואץ.

אך במהפך משמעותי נהנה עתה הסכם USMCA מתמיכת איגודים מקצועיים רבים בארה"ב, לרבות פדרציית האיגודים הגדולה ביותר, CIO-AFL.

מנהיגי ארה"ב, קנדה ומקסיקו חתמו על ההסכם החדש לפני כשנה, לאחר שטראמפ טען כי הסכמי סחר חופשי, במתכונתם הישנה, שואבים מארה"ב ממקומות עבודה מפני שהם יוצרים תנאים שמעודדים מיקור חוץ. "אני לא בעד סחר חופשי; אני בעד סחר חופשי והוגן" , הוא נהג לומר. באנגלית הסיסמה הזו קליטה יותר משבעברית: Free and fair trade.

אתמול, בעצרת המונים במישיגן, זמן קצר לאחר אישור כתב האישום נגדו, אמר טראמפ: "עכשיו יש לנו עיסקה נהדרת (עם קנדה ומקסיקו) ואם לא היתה לנו עסקה נהדרת, אתם יודעים מה הייתי עושה? הייתי מטיל מכסים על שתי המדינות וזה היה פותר את הבעיה, לא"?

בתמורה לתמיכת הדמוקרטים בהסכם, הכניס ממשל טראמפ שינויים משמעותיים בטיוטה המקורית של המסמך, לרבות ביטול חלק מההגנות על מחירי תרופות מקוריות בניגוד לדעת חברות הפרמה, במטרה להוזיל את מחירי התרופות בשוק האמריקאי. הממשל קיבל את דרישות הדמוקרטים גם בתחומי הגנת הסביבה והגנה על זכויות עובדים.

מנהיגים דמוקרטים אמרו בעבר, כי תמיכתם בהסכם החדש תלויה בפרמטרים לאכיפה יעילה של ההסכם, לרבות הסעיפים שיקרים לליבם של הדמוקרטים. מבחינתם, יש חשיבות מרובה לתנאי העסקתם של עובדים מקסיקאים בבתי-חרושת לאורך הגבול עם ארה"ב. הפרלמנטים בקנדה ובמקסיקו צריכים לאשרר את ההסכם ולא ברור כיצד יגיבו המקסיקאים על התוספות שעוסקות באכיפת תנאי העבודה על מפעלים במקסיקו.