לקראת סיום השנה בשווקים: שיא רודף שיא - אבל "התשואות ב-2020 יהיו נמוכות בהרבה"

שוקי המניות יהיו סגורים ברביעי מעבר לים בשל חג המולד, ביום שלישי המסחר בניו יורק יינעל ב-20:00 • בסין יפורסמו מדד PMI וביום חמישי יפורסם מדד מנהלי הרכש Caixin בתעשייה • ההסכמה על השלב הראשון של הסכם הסחר בין סין לארה"ב "בעיקר מחזקת את הביטחון מפני תרחיש שלילי בטווח הקרוב" • בשוק המקומי, השבוע יחל עידן הלוויתן עם תחילת ההזרמה של הגז מהמאגר • התחזית השבועית של "גלובס"

נאסד"ק / צילום: רויטרס
נאסד"ק / צילום: רויטרס

שבוע המסחר מעבר לים צפוי להיפתח מחר בסימן שיא כל הזמנים שקבעו המדדים המובילים בוול סטריט בסוף השבוע האחרון, כאשר השקט מזירת הסחר מספק רוח גבית למדדים, שבדרכם לסיים שנה פנומנלית בשווקים. מדד S&P 500 עלה ב-0.5% בשישי וחצה לראשונה את רף ה-3,200 נקודות.

1. מסכמים שנה עם תשואות פנומנליות

לקראת שבוע המסחר האחרון לשנת 2019, ביום שלישי המסחר בוול סטריט יינעל בשעה 20:00 (שעון ישראל), וביום רביעי לא יתקיים מסחר גם באירופה בשל חג המולד. עד כה, ניתן לסכם כי השנה החולפת היתה פנומנלית לשווקים, כאשר מדד הנאסד"ק עלה ביותר מ-37% מתחילת השנה, מדד S&P 500 זינק ביותר מ-28%, ובזירה המקומית, בעלייה פחות תלולה, אך עם תשואה לא רעה, ניתן למצוא את מדד ת"א 35 שעלה בכ-15% מתחילת השנה.

מה ניתן לצפות בשווקים הפיננסיים בשנה הבאה? לפי כלכלני לאומי שוקי הון, "ראשית, נראה שתשואת תיק הנכסים בשנת 2020 תהיה נמוכה בהרבה ממה שהייתה ב-2019. הירידה הגדולה בתשואות האג"ח כבר מאחורינו, ונראה שיש מקום לעלייה קלה בתשואות במהלך 2020. צפויה עלייה נוספת בשוקי המניות ככל שהתחזית הכלכלית תלך ותשתפר והריבית תישאר נמוכה. יהיה קשה לשוק המניות של ארה"ב להתמיד בעליית מחירים דו-ספרתית, אשר מנותקת מעלייה של הרווחיות המצרפית של הסקטור העסקי של ארה"ב בקצב חד-ספרתי נמוך מאוד. המשך פתיחת פער כזה לאורך זמן עלול להביא בשלב מסוים, אולי בשלהי 2020, לתיקון מחירים".

2. ממלחמה לשלום? ממתינים לעדכונים מזירת הסחר

ההסכמה על השלב הראשון של הסכם הסחר בין סין לארה"ב בעיקר מחזקת את הביטחון מפני תרחיש שלילי בטווח הקרוב, אם כי בהתחשב בהתפתחויות בשנה החולפת קשה למצוא וודאות בזירה זו. הימנעות מהעלאת המכסים ב-15 בדצמבר והאיתות כי סין הסכימה לרכישת תוצרת חקלאית מארה"ב, אנרגיה ומוצרים תעשייתיים, הצליחה להפיח אופטימיות ששלחה את המדדים בניו יורק לשיא כל הזמנים. עם זאת, יש לפי כלכלני לאומי שוקי הון, יש לנקוט משנה זהירות. "לא ברור באמת עד כמה סין התחייבה להגביר את רכישת הסחורות בארה"ב ועד כמה היא יכולה לעמוד בהתחייבויותיה", כתבו כלכלני הבנק. "צעד ראשון יהיה להחזיר את היקף הרכישות מארה"ב לרמה ששררה לפני פרוץ מלחמת הסחר. מאז שהמכסים החלו לעלות, היצוא האמריקני של מוצרים חקלאיים לסין צנח מ-18 מיליארד דולר לשנה ל-7 מיליארד דולר, ואילו יצוא הנפט והגז ירד מ-10 מיליארד דולר ל-3 מיליארד דולר. החזרת רמות האנרגיה והרכישות החקלאיות לפני המלחמה יכולה לסייע בכמעט 18 מיליארד דולר. זה משקף יותר ממחצית מן הירידה הכוללת ביצוא הסחורות של ארה"ב לסין של כ-30 מיליארד דולר לשנה".

"זה יהיה מהלך משמעותי אם הרכישות הסיניות יתבצעו עם דגש על עיתוי קרוב, כלומר במחצית הראשונה של 2020. מבחינת התרומה הישירה לכלכלה הגלובלית, נראה שזו תהיה מועטה משום שבטווח הקצר הגדלת הרכישות הסיניות מארה"ב תהיה בעיקר על חשבון רכישות מספקים אחרים בעולם. יתרה מזאת, לא סביר שחקלאים וחברות אנרגיה בארה"ב יגבירו את ההשקעות והתפוקה עד שיהיה ברור כי הרכישות הסיניות יתממשו באופן יציב על פני זמן. לפיכך, 'השלב הראשון' בעסקה, מסירה את האיום של מכסים נוספים שהיו מתוכננים לאמצע דצמבר, וגם מחזקת את מידת הביטחון מפני תרחיש שלילי משמעותי בטווח הקרוב הנובע ממלחמת סחר סין-ארה"ב", סיכמו בלאומי שוקי הון. "ככל הנראה שמלחמת הסחר תעבור לשלב חדש במהלך השנה הבאה, בה המיקוד מתרחק מהמכסים וצועד לקראת מערך רחב יותר של סוגיות כמו טכנולוגיה, שמירה על זכויות קנין, ריגול תעשייתי ועוד. סביר להניח שיש לכך פחות השלכות מידיות על הפעילות הכלכלית, אך יש הרבה מאוד מוקשים פזורים בשטח. נראה ששנת 2020 תוכיח שהעולם ממשיך ומתרחק מן השאיפה שהייתה בעבר של "גלובליזציה בכל מחיר".

3. ברקזיט - "מהיר ושפוי"

הפרלמנט הבריטי אישר ביום שישי האחרון בקריאה שנייה את הפרישה מהאיחוד האירופי וסלל את דרכה של בריטניה לדרך עצמאית החל מה-31 בינואר 2020. ברוב של 358 תומכים מול 234 מתנגדים אימץ הפרלמנט החדש, שנבחר בבחירות שהתקיימו שבוע שעבר, את הסכם הפרישה כפי שהציעה אותו הממשלה. "אנו מתכנסים בתור הפרלמנט החדש כדי לפרוץ את המבוי הסתום, ולבצע סוף סוף את ה'ברקזיט", אמר ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. כעת יופסקו הדיונים בהצעת החוק במהלך חופשת חג המולד והשנה החדשה, ויתחדשו ככל הנראה ב-7 בינואר. לאחר מכן צפויה הצבעה סופית על נוסח החוק ואישורו בבית הלורדים, מה שיאפשר את פרישת בריטניה מהאיחוד בסוף ינואר 2020.

"תמונת המאקרו באנגליה לאחר ניצחון המפלגה השמרנית, בראשותו של ג'ונסון, הינה ידידותית לשווקים הפיננסיים. הדגש יהיה על סיום מהיר, אך שפוי של הברקסיט", כתבו כלכלני לאומי שוקי הון. "הממשלה צפויה לפעול להגדלת ההוצאה הציבורית לבריאות ולתשתיות וזה יביא לעלייה קלה בצמיחת התוצר בבריטניה. בנסיבות אלו המגזרים העשויים להצליח בבריטניה בשנה הקרובה כוללים את הפיננסיים, הבנייה, ושירותי הצריכה הפרטית".

4. מאקרו: אינדיקציה לגבי הצמיחה בסין

מרבית נתוני המאקרו שפורסמו בארה"ב בשבוע שעבר המשיכו להפתיע כלפי מעלה (מלבד מדד הייצור של פילדלפיה שהפתיע בקריאה נמוכה), מה שמאותת על המשך ההתרחבות בפעילות הכלכלית בשני סקטורים משמעותיים בארה"ב, והם הצריכה הפרטית והבנייה למגורים. מחר יפורסמו נתוני הזמנות מוצרים ברי קיימא בארה"ב לחודש נובמבר, ונתוני מכירות הבתים בנובמבר (הצפי הוא לקצב מכירות של 753 אלף).

את עיקר תשומת הלב צפויים לקחת נתוני המאקרו מכיוון סין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, מה שעשוי לספק אינדיקציה חשובה לגבי ההאטה בצמיחה שם. ביום שלישי יפורסם מדד PMI וביום חמישי יפורסם מדד מנהלי הרכש Caixin בתעשייה. "הכלכלה של סין תמשיך לצמוח, אך תוך כדי האטה רב שנתית של קצב הצמיחה, תוך שהתגברות הביקוש ליצוא סיני מקוזזת ברובה על ידי האטת הגידול בביקושים המקומיים", כתבו כלכלני לאומי שוקי הון. "הצפי הוא להתייצבות בתמונה המאקרו כלכלית ברמת פעילות נמוכה מהרגיל (צמיחה של 5.5-6%). הממשל הסיני יפעל לייצב את הפעילות ובכלל זה הפחתות מיסוי, השקעות ממשלתיות בתשתית, ומדיניות מוניטרית מרחיבה שמטרתה הפחתה של ריבית האשראי הבנקאי. הממשל צפוי לשחרר את המעצור הזמני שהפעיל על שוק הנדל"ן במחצית השנייה של 2018".

כלכלני הבנק ממליצים לעקוב אחר מהלכי הדה-רגולציה בסין ופתיחה איטית לשת"פ מחוץ לסין, כמו כן, המשך שיפור אפשרויות הניידות מן הכפר לעיר צפוי להשפיע על מגמות כלכליות מקומיות וענפיות מסוימות. "סין תתמקד בהשקעה בהכשרת עובדים המתאימים לתחרותיות בעשורים הבאים. בנסיבות אלו מגזרים העשויים להצליח בשנת 2020 בסין כוללים את הנדל"ן שלא למגורים, את תחום הקמעונאות, את המוסדות", כתבו בלאומי שוקי הון. 

5. בשוק המקומי: תחילת עידן הלווייתן

כמעט עשור לאחר התגלית, הגז מלווייתן צפוי להגיע לראשונה לחופי ישראל ביום שלישי הקרוב. "הגז מלווייתן צפוי להביא להביא בשורה אנרגטית ואופק מדיני חדש לישראל", כך אמר אמיר איל, יו"ר קבוצת ההשקעות אינפיניטי. לדברי איל, "מבחינת ישראל, זהו אירוע מאקרו-כלכלי חריג בעוצמתו, שצפוי להשפיע על כלכלת המדינה ועל המיצוב הגיאו-פוליטי שלה עשרות שנים קדימה. מכירות הגז מלווייתן, לישראל, ולמדינות השכנות ירדן ומצרים, יכניסו סכומים גדולים לקופת המדינה. במקביל לתחילת ההפקה מלווייתן, מאגר תמר מתקרב לרגע שבו יחל לשלם את מס ששינסקי, שיביא לקפיצה משמעותית בתקבולי המדינה, מה שאולי יוכל לספק כרית ביטחון לקובעי המדיניות שייאלצו בקרוב להתמודד בקרוב עם השלכות הגירעון וחוסר הוודאות הפוליטי".

לדברי איל, "לצד חוזי הגז הקיימים עם ירדן ומצרים, השלמת הפיתוח של לוויתן גם יוצרת צוהר קטן לחלום ייצוא הגז בצינור תת ימי לאירופה, שיכול להיות חלק מתוכנית פיתוח עתידית נוספת של המאגר. ייצוא לאירופה יחזק משמעותית את מעמדה הבינ"ל של ישראל ויפתח אופק חדש לתעשיית האנרגיה המקומית, ותמריץ לקידוחים ותגליות נוספות באזור".