מייסד אובר מימש יותר מ־90% ממניותיו בחברה מאז נובמבר

טרוויס קלאניק מימש מניות בשווי של יותר מ-2.5 מיליארד דולר • קלאניק, שכיהן כמנכ"ל אובר, הודח על ידי המשקיעים ב-2017

טרוויס קלניק, מייסד אובר / צילום: Shu Zhang, רויטרס
טרוויס קלניק, מייסד אובר / צילום: Shu Zhang, רויטרס

הנהיגה של טרוויס קלאניק ב"אובר" מתקרבת לסיומה. המייסד המשותף של החברה מימש בשבעת השבועות האחרונים, מאז תחילת נובמבר, יותר מ־2.5 מיליארד דולר במניות של החברה, שהם למעלה מ־90% ממניותו בחברה - קצב שאם יימשך, יוציאו אותו לחלוטין מאובר כבר בימים הקרובים. קלאניק, המנכ"ל לשעבר הודח על ידי המשקיעים ב־2017.

המימושים של קלאניק החלו בתחילת נובמבר, זמן קצר אחרי שהוא ומשקיעים ראשונים נוספים באובר יכלו למכור בשוק הפתוח, ונמשכו בכל יום מסחר בבורסה עד ה־18 בדצמבר. המשקיעים הראשונים וגם עובדי אובר היו מנועים ממימוש בששת החודשים שאחרי הנפקת החברה במאי.

לא ידוע בוודאות מדוע קלאניק מוכר כמות גדולה מהמניות בחברה שהוא הקים, אך ידוע שהוא מתוסכל זה זמן רב מההנהלה הנוכחית וכן מהמשקיעים שהדיחו אותו.

הוא הודח בעקבות שערוריות שהיו בחברה, האשמות בשוביניזם וחקירה פלילית פדרלית של תוכנה ששימשה לכאורה להונאת הרגולציה. אובר התחייבה מאוחר יותר לשנות מהיסוד את ההתנהלות הפנימית שלה, והודיעה שהיא חדלה להשתמש בטכניקות להעלמת נתונים ממפקחים. עדות למערכת היחסים העכורה בין הדירקטריון לבין המייסד, ניתן היה לראות בהנפקה של אובר. קלאניק לא הוזמן לטקס צלצול פעמון בתחילת המסחר במניה באולם בבורסת ניו יורק.

מאז ההנפקה, מניית אובר  ירדה ב־33% - מ־45 דולר, ל־30 דולר. שבעת החושים הראשונים כחברה ציבורית אכזבו את העובדים הוותיקים והמשקיעים, בייחוד מפני שאובר הייתה במשך שנים אחת מחברות ההזנק עם התהודה הגדולה ביותר בעמק הסיליקון.

משקיעים רבים שהזרימו מיליארדי דולר לחברה כשהיא הייתה פרטית ספגו מכה קשה עוד יותר. מחיר ההנפקה היה מתחת ל־48.77 דולר, המחיר שלפיו השקיעו גורמים, כמו קרן ההשקעות הציבורית של סעודיה, בחברה מדצמבר 2015 עד תחילת 2019. מדד נאסד"ק, להבדיל, עלה ביותר מ-40% בארבע השנים האחרונות.

ירידת המניה משקפת את חששות המשקיעים מיכולתה של אובר להרוויח. החברה רשמה הפסד של 1.2 מיליארד דולר ברבעון האחרון לבדו.

אובר ניסתה לבצע מהפך עסקי. היא עקפה את תחזיות האנליסטים להכנסות ורווח ברבעון השלישי, והודיעה שהיא מצפה לרווח ב־2021, מוקדם מציפיות רוב האנליסטים. בינתיים, ממשלות ברחבי העולם הוסיפו מסים שונים או הגבלות עבודה על אובר וחברות דומות.

קלאניק שעובד מלוס אנג'לס מפתח עסק חדש, CloudKitchens, שבונה מטבחים לפי הזמנה עבור חברות אספקת מזון. מסעדות שוכרות מטבחים זולים יותר במבני תעשייה - ומקבלות את המזון באמצעות נהגי אובר וחברות דומות אחרות. גם הפעם, הקרן הסעודית השקיעה בעסק 400 מיליון דולר בתחילת שנה זו, לפי מקורות יודעי דבר.