בדרך לתוספת לביטחון? לוקהיד מרטין מפעילה לחצים למכירת 50 מטוסי F–35 נוספים לישראל

נציג בכיר מטעם החברה האמריקאית הגיע לאחרונה לארץ לקדם הצטיידות בשתי טייסות של מטוסי קרב מסוג "חמקן"; עלות העסקה: כ–4 מיליארד דולר • בחיל האוויר מתלבטים בין שתי הצעות רכש, כאשר גם ה–F–15 של בואינג על השולחן

מטוס F–35 / צילום: לוקהיד מרטין
מטוס F–35 / צילום: לוקהיד מרטין

לוקהיד מרטין האמריקאית מנסה לקדם עסקת ענק למכירה של 50 מטוסי F-35 נוספים לחיל האוויר הישראלי, כך נודע ל"גלובס". מדובר על הצטיידות בעוד מטוסי קרב, בנוסף ל-50 מטוסים מסוג זה שישראל כבר הזמינה ממנה.

ההצעה של לוקהיד מרטין הונחה באחרונה על שולחנם של בכירים במערכת הביטחון וחיל האוויר. זאת, בזמן שבישראל נערכים לפני קבלת החלטה אם לרכוש טייסת נוספת של מטוסי F-35 או טייסת F-15 IA של החברה המתחרה בואינג, כשכל טייסת מורכבת מ-25 מטוסים.

עד כה סופקו לחיל האוויר הישראלי כ-20 מטוסי F-35, "חמקן", ובמהלך ינואר הקרוב תחל ההקמה של טייסת שנייה של מטוסים אלה. על פי תוכנית האספקה של לוקהיד מרטין, עד שנת 2024 יימסרו לישראל כל 50 המטוסים שהוזמנו ממנה במהלך השנים האחרונות, והם יסופקו בקצב של שישה מטוסים בשנה. כעת, כאמור, דוחפת לוקהיד מרטין את חיל האוויר הישראלי להצטיידות נוספת שבסיומה יעמוד סד"כ מטוסי ה-F-35 על 100 מטוסים בסך הכול.

דוחפים לעסקה: לובי אינטנסיבי

גורמים ביטחוניים בישראל אמרו ל"גלובס", כי המאמצים של לוקהיד מרטין לקדם עסקה נרחבת של מטוסי F-35 לישראל מתבטאים בפעילויות לובי אינטנסיביות, תוך הבטחה שרכש של 50 מטוסים נוספים יבטיח הגדלה משמעותית של רכש הגומלין של הענקית האמריקאית במשק הישראלי. 

מאז 2010, השנה שבה השלימה ישראל את הסבב הראשון מבין שלושה לרכש מטוסי F-35, ביצעה לוקהיד מרטין במשק הישראלי רכש גומלין בהיקף של כ-1.75 מיליארד דולר. בשנים הקרובות היקף רכש הגומלין צפוי להתרחב. הוא כולל בעיקר קסדות לטייסי מטוסי ה-F-35 מתוצרת אלביט מערכות וחברות רוקוול קולינס האמריקאית, וכנפיים למטוסים אלה שמיוצרים בתעשייה האווירית.

גורמים ביטחוניים אמרו כי במסגרת המסרים שהגיעו מלוקהיד מרטין - בתרחיש שבו תיגש ישראל לעסקת ענק לרכש של שתי טייסות F-35, רכש הגומלין במשק הישראלי יגדל משמעותית, אם כי הם התקשו להעריך את היקפו.

בשבוע שעבר הגיע גנרל (בדימוס) גארי נורת', מבכירי לוקהיד מרטין, לביקור בישראל, במהלכו השתתף גם בוועידת התעשיות הביטחוניות של "גלובס", והתייחס למגוון האיומים הביטחוניים שצפויים לאתגר את ישראל בשנים הקרובות, ובהם טילי שיוט. בין היתר אמר נורת' בעת ביקורו, כי למטוסי ה-F-35 קיימת יכולת לזהות וליירט איומים שטסים בגבהים נמוכים ולטווחים ארוכים, וזאת באמצעות המכ"ם המתקדם שמותקן בהם.

דבריו של נורת' בנושא זה באו על רקע המתיחות הביטחונית בתקופה האחרונה מול איראן, והחשש בישראל מפני אפשרות לתקיפה איראנית באמצעות טילי שיוט וכלי טיס בלתי מאוישים במתווה שדומה לתקיפה שביצעה איראן בספטמבר השנה נגד מתקני הנפט בסעודיה.

עסקת מטוסי הקרב העתידיים של חיל האוויר צפויה להיות ממומנת באמצעות כספי הסיוע הביטחוני האמריקאי, סכום שהיקפו המצטבר לעשור הקרוב הוא 38 מיליארד דולר.

באחרונה דיווחה לוקהיד מרטין על ירידה במחיר הדגם הבסיסי של ה-F-35, שעומד כעת על כ-79.9 מיליון דולר למטוס. במסגרת עסקת הצטיידות גדולה של מטוסים מסוג זה, כמו במקרה של העסקה המדוברת עם חיל האוויר הישראלי, המחיר עשוי לרדת עוד.

ההתלבטות: לוקהיד מרטין או בואינג

זה תקופה ארוכה שבישראל מתלבטים אם לגשת לרכש של טייסת שלישית של מטוסי F-35 או לרכוש מטוסי F-15 מתקדמים של בואינג. בשונה ממטוסי ה-F-35, מטוסי ה-F-15 שבואינג מציעה לישראל יכולים לשאת מגוון רחב מאוד של סוגים וכמות של פצצות וטילים - אך מטוסים אלה אינם חמקניים.

מטוסי ה-F-35 מסוגלים לשאת גם הם כמויות גדולות של חימושים, אך זאת תוך פגיעה בתצורת החמקנות שלהם.
גורמים ביטחוניים אמרו ל"גלובס", כי חיל האוויר הישראלי שואף להצטיידות של טייסת מטוסי קרב אחת בכל חמש שנים, וזאת בשל התיישנותם של המטוסים המשמשים אותו והצורך לשמר את העליונות הטכנולוגית של צה"ל במזרח התיכון. לפי אותם גורמים, מתווה הצעתה של לוקהיד מרטין למכירת שתי טייסות של F-35 לישראל מדבר על אספקתם על פני תקופה של כעשור, כך שאם היא תתקבל יהיו לחיל האוויר עד שנת 2030 כ-100 מטוסים מסוג זה.

אביב כוכבי צילום: ארז חרודי - עושים צילום
 אביב כוכבי צילום: ארז חרודי - עושים צילום

מטוסי ה-F-35 הראשונים נמסרו לישראל בדצמבר 2016 והם מכונים בחיל האוויר בשם "אדיר". כשנה וחצי לאחר הגעתם, אמר מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, כי ישראל היא המדינה הראשונה בעולם שביצעה תקיפה מבצעית באמצעות מטוסים מסוג זה.

גורם ביטחוני שמכיר את ההצעות של לוקהיד מרטין ושל בואינג, אמר כי "שני המטוסים טובים ושניהם נחוצים למורכבות המשימה של חיל האוויר, ולכן האתגר המרכזי בבואו לבנות את הכוח, על חיל האוויר לשאוף לתמהיל - שיורכב ממטוסי F-35 וממטוסי F-15 שהם בכלל מפציצים אסטרטגיים שישראל זקוקה להם. מטוסי החמקן לא יהיו מסוגלים לבצע משימות שאליהן נועד ה-F-15".

גורמים בבואינג אמרו בימים האחרונים כי בעוד שהיכולת של ישראל לבצע אינטגרציות שונות של מערכות נשק ישראליות למטוסי החמקן מוגבלת, הרי שהתצורה של מטוסי ה-F-15 שמוצעים לישראל תאפשר לה להתאים להם מגוון רחב של חימושים. חלקם גם חימושים עתידיים, שעשויים להיות מפותחים בתעשיות הביטחוניות הישראליות.

בינתיים בצה"ל: מחדשים את מערך מסוקים

לצד עבודת המטה שמתקיימת בחיל האוויר ובמערכת הביטחון לקראת החלטה על רכש מטוסי הקרב העתידיים, נבחנות במקביל הצעות מלוקהיד מרטין ומבואינג לגבי מסוקי התובלה ומטוסי התדלוק העתידיים של חיל האוויר. מערך מסוקי התובלה של חיל האוויר, המבוסס על מסוקי היסעור, נחשב למיושן לאור העובדה שרבים ממסוקים אלה משמשים אותו משנות ה-70.

בשל המחסור החריף של חיל האוויר בחלפים למסוקים אלה, בסוף השבוע הושלם מבצע רחב היקף של משרד הביטחון ושל משלחת הרכש הביטחוני בארה"ב, ושבמסגרתו הובאו לארץ חמישה מסוקי CH-53 מעודפי חיל הים האמריקאי, שישמשו לאספקת חלפים למסוקי היסעור הישראליים.

לוקהיד מרטין מסרה בתגובה: "לוקהיד מרטין גאה בשיתוף הפעולה ארוך השנים עם מדינת ישראל ובהתחייבות לאספקת מטוסי ה-F-35 שיבטיחו את ביטחונה הלאומי בעשורים הבאים".

מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל עוסק בימים אלה בגיבוש תוכניות הרכש במסגרת הסכם הסיוע עם הממשל האמריקאי. מעבר לעסקאות שכבר נחתמו במסגרת ההסכם, כל יתר התוכניות נמצאות בשלב ההחלטות ויסוכמו בחודשים הקרובים במסגרת 'תר"ש תנופה'".