האיום בסנקציות אמריקאיות הקפיא את העבודות על צינור גז מרוסיה לגרמניה

ביום שישי חתם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על החוק הכולל סנקציות על חברות השותפות להנחת תשתית הצינור, בנימוק שהפרויקט - שאמור להכפיל את כמות הגז הטבעי המיוצא מרוסיה לגרמניה – יהווה איום על עצמאותה של אירופה

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ והקנצלרית הגרמניה, אנגלה מרקל / צילום:רויטרס - POOL New
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ והקנצלרית הגרמניה, אנגלה מרקל / צילום:רויטרס - POOL New

פרויקט צינור הגז "נורד-סטרים 2" הוקפא למעשה בסוף השבוע, לאחר שהחברה השוויצרית האחראית להנחת הצינורות הודיעה כי היא משעה את עבודתה בעקבות איום בסנקציות מצד ארה"ב. ביום שישי חתם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על החוק הכולל סנקציות על חברות השותפות להנחת תשתית הצינור, בנימוק שהפרויקט - שאמור להכפיל את כמות הגז הטבעי המיוצא מרוסיה לגרמניה - יהווה איום על עצמאותה של אירופה. כ-90% מהפרויקט כבר הושלמו - כולל תחנות השליחה והקבלה של הגז הטבעי - ומה שנותר הם 300 ק"מ של צינורות בשטח הימי של דנמרק. הצינור היה אמור להתחיל לפעול ברבעון הראשון של 2020.

גרמניה הביעה מחאה חריפה על הצעד האמריקאי, ושר האוצר הגרמני אולף שולץ כינה אותו בסוף השבוע: "התערבות לא מקובלת בענייניה הפנימיים של המדינה". לפני כן אמרה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל כי הסנקציות "אינן מקובלות" על גרמניה. ברוסיה הטונים היו חריפים יותר: נציגי ממשלה רוסים אמרו כי האמריקאים למעשה מעוניינים למכור לאירופה גז נוזלי יקר ולכן מטרפדים את פרויקט הצינור.

"נורד סטרים 2" היה אמור להעביר החל מתחילת 2020 כ-55 מיליארד מטר מעוקב גז טבעי בשנה, שיתווספו להיקף דומה שמועברים כיום בצינור "נורד סטרים 1". כעדות לחשיבות האסטרטגית שרוסיה הקנתה לפרויקט, מי שמנהל אותו מהצד הרוסי הוא קאנצלר גרמניה לשעבר גרהרד שרדר. חברת "גזפרום" הרוסית מימנה מחצית מהפרויקט, שעלותו כ-10 מיליארד אירו, וחברות אנרגיה אירופיות מימנו את החצי השני.

הצינור עוקף את אוקראינה, המשמשת כיום כ"צינור ההעברה" המרכזי של גז רוסי לאירופה, ויביא לירידה משמעותית ברווחים שהיא רושמת כיום מהעברת הגז למערב. הסכם חדש לחמש שנים שנחתם בסוף השבוע בין רוסיה לאוקראינה קובע, כי במקום להעביר 90 מיליארד מטר מעוקב גז טבעי בשנה, כפי שנעשה עד כה, תעביר בשנה הבאה אוקראינה 65 מיליארד, ובארבע השנים שאחריהן - 40 מיליארד בלבד בשנה. האיחוד האירופי וגרמניה לחצו על מוסקבה לחתום על ההסכם, כדי למנוע קריסה מוחלטת בהכנסות אוקראינה מהעברת הגז. מוסקבה שבה והבטיחה בימים האחרונים כי פרויקט "נורד סטרים 2" יושלם לפי לוח הזמנים המקורי.