הפריימריז והתע"א: בנט אישר להפריט, נתניהו עוצר את המהלך מחשש לנקמה בקלפי

רגע לפני הפריימריז בליכוד, ראש הממשלה קובע כי "ההנפקה תיעשה בשיתוף עם הוועד" • תע"א נחשבת למעוז ותיק של הליכוד • חיים כץ, אביו של יו"ר ועד העובדים תומך בגדעון סער

בנימין נתניהו \ צילום: אמיר מאירי
בנימין נתניהו \ צילום: אמיר מאירי

בעוד ששר הביטחון, נפתלי בנט מאיץ את המהלכים להנפקת התעשייה האווירית, כפי שפורסם לראשונה אתמול (א') ב"גלובס", ראש הממשלה, בנימין נתניהו סבור שעדיין לא בשלו התנאים להנפקת מניות מיעוט בחברה.

בתגובה לפרסום אמש ב"גלובס", אודות החלטתו של בנט לקדם את הנפקת החברה חרף ההתנגדות של ועד העובדים למהלך, הודיעה לשכת ראש הממשלה כי "הנהלת התעשייה האווירית העלתה את הנושא בפני ראש הממשלה והתקיים עד כה דיון מקדים בנידון. ראש הממשלה קבע שהמשך התהליך ייעשה בתיאום עם ועד העובדים ובשיתוף עימו - כפי שנהגו בהנפקות קודמות".

גורמים פוליטיים העריכו אמש כי החיבוק המפתיע מצד ראש הממשלה לעובדי התע"א אינו מקרי, ומקבל ביטוי ימים אחדים לפני הפריימריז בליכוד, שייערכו ביום חמישי השבוע.

נזכיר כי יו"ר מרכז הליכוד, ח"כ חיים כץ, לשעבר יו"ר ועד העובדים בתע"א ואביו של היו"ר הנוכחי, יאיר כץ - תומך בגדעון סער שמתמודד על הנהגת הליכוד מול נתניהו. "יהיה מעניין לראות אם אחרי הבחירות הפנימיות בליכוד עמדתו של ראש הממשלה בנוגע לעובדי התעשייה האווירית תהיה בעינה ולא תשתנה", אמר גורם שמקורב לתהליך ההנפקה של תע"א והוסיף: "יודע כל איש ליכוד, שלפני פריימריז לא מרגיזים את הליכודניקים".

בתע"א מועסקים כ-15 אלף עובדים, ועל פי הערכות מן העבר כמחציתם התפקדו במשך השנים לשורות הליכוד - רובם הגדול בעקבות מעורבותו ארוכת השנים של ח"כ כץ בחברה וזאת תוך הפיכתה למעוז כוחו המרכזי. יוזכר כי נתניהו, שער לכוחם של עובדי התע"א בליכוד, נפגש בשבוע שעבר עם יו"ר הוועד בחברה, יאיר כץ, בניסיון לבלום מעבר אפשרי של קולות ממנו - לסער בבחירות ביום חמישי. כץ סירב להתייחס לתוכן הפגישה.

המסר המחבק של נתניהו לעובדי התעשייה האווירית בא לאחר שבשיחות סגורות אמר שר הביטחון בנט כי אין זה מתפקידו של ועד העובדים בתע"א להגביל את החברה בבואה לתהליכי התייעלות שיובילו להתפתחותה: "עם כל הכבוד, תפיסתי היא לעודד תחרות ושוק חופשי ואני מצפה מהוועד להבין שיש כאן הזדמנות משמעותית ולא לתקוע מקלות בגלגלים", אמר בנט.

יו"ר הוועד בתע"א, יאיר כץ הגיב היום (ב') על הפרסום אמש ב"גלובס" וביקר את בנט על החלטתו בעניין ההנפקה: "תמוה ששר הביטחון, שלא השלים 60 יום בתפקיד בחר להתמקד ולבחון דווקא את סוגיית הנפקת התע"א בעוד ישנן סוגיות בוערות וחשובות מעט יותר על סדר יומה של המדינה", כתב כץ בעמוד הפייסבוק הרשמי של עובדי החברה.

כץ הוסיף כי "מן הראוי שהשר בנט יגיע לביקור בתע"א ויתרשם מהנעשה בה בטרם יגבש עמדות ויקבל החלטות הרות גורך על אותם עובדים. נראה כי אצה לו הדרך, והרצון לקטוף עוד כותרת יחצ"נית ניהלה אותו הפעם. אני מקווה שלפחות את ענייני ביטחון המדינה הוא מנהל ביתר אחריות ובפחות חיפזון".

כץ התייחס גם למסר מלשכת ראש הממשלה, שלפיו יש לקדם את הנפקת החברה תוך השגת הסכמות עם עובדיה ואמר: "טוב עשה ראש הממשלה שהבהיר כי כל התקדמות או דיון בנושא ייעשה ביחד ורק בשיתוף עם העובדים".

גורמים בסביבתו של בנט אמרו היום כי "ועד העובדים לא יעצור את הנפקת החברה, שהיא פעולה חיונית לעתידה ולקיומה. רק כך החברה תתחזק ותתייעל. זוהי טובת המדינה טובות עובדי התע"א".

עוד אמרו הגורמים כי בנט העמיק ולמד את הסוגיות הקשורות להנפקת החברה ובחן חלופות שונות למהלך: "ברור שהוועד מתנגד למהלך, אך זה לא אמור להוות מכשול לביצוע התייעלות לטובת החברה. תפקידו של הוועד הוא לדאוג לזכויות העובדים ואנחנו הולכים למהלכי התייעלות שמדברים עליהם במשך שנים - אבל לא קרו בפועל. נפעל בהידברות עם כל הגורמים, אבל לא נימנע משינויים שמצריכים תעוזה".

ועד העובדים של התע"א מתנגד למתווה המתגבש, להנפיק 25% ממניות החברה לציבור בנימוק שהוא לא יטיב עם החברה, שכן אין בו כדי להסיר רגולציות ממשלתיות המקשות עליה. בשל מהלכי הנהלת החברה, שמקדמת ביחד עם רשות החברות הממשלתיות את ההנפקה, כץ הודיע לפני כחודש וחצי על השהיית המגעים בין הוועד לבין ההנהלה, בין השאר בניסיון לגבש הסכם עבודה קיבוצי חדש לתעשייה האווירית.