קידוח תמר | ניתוח

מי שהימר על כריש ותנין הרוויח; המהמרים על מאגר תמר הפסידו

שוויים של דלק קידוחים ונובל אנרג'י, המחזיקות גם במאגר תמר, ירד מאז אושר מתווה הגז - בעוד השווי של רציו, שאינה בעלת החזקות בתמר, עלה • ניתוח

יצחק תשובה/ צילום: גדעון לוין
יצחק תשובה/ צילום: גדעון לוין

השאלה מי הרוויח ומי הפסיד ממתווה הגז מקבלת תשובה ברורה כשבוחנים אותה בפרמטרים של השקעה פיננסית: מי שנכנס להשקעה בתמר ערב אישור המתווה ראה את שווי השקעתו צונח בעשרות אחוזים; השקעה בלוויתן שמרה על יציבות; ולעומת זאת מי שבחר להמר דווקא על שני המאגרים הקטנים כריש ותנין - הרוויח בגדול.

המתווה נועד במקור כדי לסלול את הדרך לפיתוח מאגר לוויתן. יזמי המאגר עמדו לחתום בזמנו על עסקאות ייצוא גז גדולות עם חברת החשמל הירדנית ועם מפעילי מתקני הנזלה במצרים. לאחר הקפאה ממושכת נחתמו לבסוף עסקאות בהיקף דומה למקורי.

יזמי תמר לעומתם איבדו חוזים לטובת לוויתן כריש ותנין ולא הצליחו לסגור עסקאות משמעותיות מאז חתימת המתווה. המרוויחה הגדולה היא חברת אנרגי'אן היוונית שרכשה את כריש ותנין מדלק ומנובל אנרג'י בסכום צנוע וסגרה הסכמים למכירת כל הגז במאגרים. מניית אנרג'יאן שהונפקה בלונדון במרץ 2018 הכפילה מאז את שוויה. שווי החברה בבורסה של לונדון עומד כיום על כשני מיליארד דולר.

שווי תמר ירד בעקבות התחזקות התחרות 

הכנסת אישרה את מתווה הגז בספטמבר 2015. מאז עברו המניות ויחידות ההשתתפות של החברות והשותפויות המעורבות במאגרי הגז השונים שהתגלו מול חופי ישראל טלטלות רבות, שכן הן הושפעו מגורמים נוספים.

המכירה הכפויה של מאגרי כריש ותנין על ידי קבוצת דלק לחברת אנרג'יאן, למשל, הכניסה תחרות נוספת והיצע נוסף של גז למשק. זאת, מכיוון שאנרגי'אן מפתחת את המאגרים בקצב מהיר למדי וחתמה על הסכמים להספקת גז טבעי במחירים של ארבעה דולר ליחידת חום, נמוך בעשרות אחוזים מהמחיר הנוכחי שבו מספקות החברות והשותפויות המעורבות במאגר תמר את הגז לחברת החשמל.

התחרות מול המאגרים הנוספים וההיצע הגדול - בימים הקרובים, עם תחילת ההזרמה מלוויתן, יעמוד היצע הגז הטבעי במשק ברמה גבוהה בהרבה לעומת הביקושים ועם תחילת ההפקה ממאגר כריש ההיצע יגדל עוד יותר - הביאו לצניחה בשוויו של מאגר תמר בשנתיים-שלוש האחרונות. אם לפני כשנתיים וחצי הוערך המאגר בשווי של 11.5-12 מיליארד דולר, הרי שכיום שוויו של המאגר נמוך בהרבה והוא מוערך בכ-5.5-6 מיליארד דולר בלבד.

הצניחה בשווי המאגר הביאה כמובן לירידה גם בשווי החברות והשותפויות המחזיקות בו. במאגר תמר מחזיקות כיום ישראמקו (28.75%) הנמצאת (בשרשור) בשליטת קבוצת אקוויטל של קובי מימון וחיים צוף, נובל אנרג'י (25%), דלק קידוחים הנמצאת בשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה (22%), תמר פטרוליום (16.75%), שותפות דור גז (4%), וקרן אוורסט תשתיות (3.5%).

לדלק קידוחים יש גם החזקה של כ-45.3% במאגר לוויתן, לצד נובל אנרג'י המחזיקה בכ-39.7% ורציו עם 15% מהזכויות במאגר.

מאז אישור מתווה הגז - מניות רציו ישראמקו ודלק קידוחים
 מאז אישור מתווה הגז - מניות רציו ישראמקו ודלק קידוחים

בתמר חילקו דיבידנדים במיליארדי שקלים

בשנים האחרונות ניצלו ישראמקו ודלק קידוחים את תזרים המזומנים השמן שקיבלו עקב ההזרמה של תמר, לחלוקת דיבידנדים בהיקפי ענק. ישראמקו חילקה מאז אישור מתווה הגז דיבידנדים בהיקף של כ-4.3 מיליארד שקל. דלק קידוחים חילקה בתקופה זו דיבידנדים בהיקף של כ-3.7 מיליארד שקל, כשקבוצת דלק, המחזיקה בכ-60% מיחידות ההשתתפות, קיבלה לקופתה כ-2.2 מיליארד שקל. קבוצת דלק, אגב, חילקה מאז אישור מתווה הגז בכנסת דיבידנדים בהיקף של כ-2.1 מיליארד שקל, כשבעל השליטה יצחק תשובה נהנה בתקופה זו מהזרמה של כ-1.3 מיליארד שקל לחשבון העו"ש שלו.

על רקע הירידה החדה בשווי של מאגר תמר רשמה יחידת ההשתתפות של ישראמקו ירידה של 30% בשלוש השנים האחרונות, דלק קידוחים ירדה ב-24%; תמר פטרוליום, שהונפקה בבורסה בקיץ 2017, צנחה מאז ב-52% ואילו יחידת ההשתתפות של רציו, המחזיקה ב-15% ממאגר לוויתן וכלל אינה מעורבת בתמר, רשמה עלייה של כ-10% מאז אושר מתווה הגז.