מלחמת הסחר: סין תפחית מכסים על מאות מוצרים מארה"ב

ההפחתה, שאושרה בקבינט הסיני, תחול על כל עמיתות הסחר של סין ועל 859 סוגי מוצרים • המכסים החדשים יהיו מתחת לרמה שממנה נהנות המדינות המועדפות ביותר

נשיא סין שי ג’ינגפינג / צילום: רויטרס
נשיא סין שי ג’ינגפינג / צילום: רויטרס

סין תפחית את מכסי היבוא שלה על בשר חזיר קפוא, תרופות וכמה רכיבי היי־טק מ־1 בינואר, כאשר בייג'ין ו־וושינגטון מנסות להשלים את השלב הראשון בעסקת סחר חדשה.

ההפחתה, שאושרה בקבינט הסיני, תחול על כל עמיתות הסחר של סין ועל 859 סוגי מוצרים. המכסים החדשים יהיו מתחת לרמה שממנה נהנות המדינות המועדפות ביותר, כך נמסר אתמול (ב') ממשרד האוצר בבייג'ין. המכס על מוצרי המדינות המועדפות ביותר הוא המכס הנמוך ביותר שמדינה מטילה על מוצרי עמיתות הסחר שלה.

ההפחתה כוללת בשר חזיר קפוא, כיוון שסין מנסה להגדיל את אספקת הבשר שלה על רקע התפרצות של שפעת החזירים. ההפחתה תחול גם על מוצרי שבבים אלקטרונים ועל תרופות לטיפול בגנחת (אסטמה) וסוכרת. בכמה מקרים, המכסים יהיו אפס.

כמו כן יופחתו היטלי היבוא על יותר מ־8,000 מוצרים ל־23 המדינות שיש להן הסכמי סחר חופשי עם סין, כולל אוסטרליה, דרום קוריאה, איסלנד, ניו זילנד ופקיסטן, מתחילת 2020. ב־1 ביולי 2020 יופחתו מכסים על כמה מוצרי טכנולוגיית מידע ושירותים.

סין וארה"ב קרובות לחתימה על עסקת סחר שמיועדת לסיים את מלחמות המכסים ההדדיות, שנמשכות כמעט שנתיים. אף צד לא פרסם את טיוטת ההסכם, אך סין הודעה כי תרכוש יותר מיוצרים אמריקאים, כולל סחורות חקלאיות, ו־וושינגטון מסרה כי תבטל תוכניות לסבב חדש נוסף של מכסים ותוריד כמה מכסים קיימים.

ההודעה על הפחתת המכסים אתמול נראית כמו ניסיון סיני לייבא יותר מארה"ב בלי להפר את חוקי הסחר הבינלאומי שאוסרים ניהול של מסחר. השר האמריקאי לסחר חוץ רוברט לייתייזר מסר בעבר כי סין הבטיחה להגדיל את היבוא שלה מארה"ב ב־200 מיליארד דולר בשנתיים הבאות, כולל רכישה שנתית של מוצרים חקלאיים ב־40 מיליארד דולר לפחות.