אינטו, שהוביל מנכ"ל בנק הפועלים קוטלר, ספגה קנס של כ-300 אלף שקל בהסדר אכיפה מנהלי

החברה, הפועלת כרשת חברתית למימון השקעות בנדל"ן, ספגה את הקנס מרשות ניירות ערך לאחר שוועדת האכיפה המנהלית קבעה כי אינטו ביצעה הפרה ברשלנות של סעיף 15 לחוק ניירות ערך, האוסר על הצעה של ניירות ערך לציבור שלא על פי תשקיף

ערן רוט, מנכ"ל ומייסד אינטו / צילום: איל יצהר
ערן רוט, מנכ"ל ומייסד אינטו / צילום: איל יצהר

חברת אינטו, הפועלת כרשת חברתית למימון השקעות בנדל"ן, ספגה מרשות ניירות ערך קנס בגובה של כ-300 אלף שקל. זאת, כשבועיים לאחר שקרן הגשמה, שגם היא פועלת בתחום מימון השקעות נדל"ן באמצעות גיוסי הון מהציבור הרחב, ספגה קנס דומה מרשות ני"ע. ועדת האכיפה המנהלית ברשות קבעה כי אינטו ביצעה הפרה ברשלנות של סעיף 15 לחוק ניירות ערך (הצעה של ניירות ערך לציבור שלא על פי תשקיף).

מיולי 2016 ועד פברואר 2017 גייסה אינטו כספים ממשקיעים בשני מסלולים: במסלול הוני, שבו המשקיע הופך לשותף בהשקעה כנגד תשואה מהרווחים; ובמסלול חוב, שבו מעמיד המשקיע הלוואה לשותפות, כנגד ריבית. בעת שהחברה גייסה כסף מהמשקיעים לפרויקטים השונים, מסרו נציגיה למשקיעים הפוטנציאליים נתונים על אודות תשואותיהם של מסלולי ההשקעה השונים.

נציגי החברה ציינו בפני הלקוחות הפוטנציאליים, כי ככלל, החברה משקיעה בהשקעות המניבות תשואה של 15% לפחות במסלול ההון, ו-10% לפחות במסלול החוב. זאת מסרו נציגי החברה ליותר מ-35 משקיעים פוטנציאליים בכל אחד מהפרויקטים שבהם השקיעה החברה ובכל אחד מהמסלולים.

המידע שנמסר היה בניגוד לסעיף 15 לחוק, האוסר על הצעה לציבור ללא תשקיף ובניגוד לסעיף 15א(א)(4) לחוק, המגביל את המידע שניתן למסור ליותר מ-35 משקיעים פוטנציאליים, במסגרת פרסום בדבר כוונה להציע ניירות ערך. במסגרת הסדר האכיפה הוסכם כי התנהלות החברה נבעה מטעות בהבנת הדין, ומסברה מוטעית של החברה כי אין איסור על פרסום תשואות וריביות כלליות ועקרוניות, שאינן נוגעות לפרויקטים קונקרטיים.

את אינטו הקים המנכ"ל ערן רוט ב-2015, ובשנים האחרונות (כולל התקופה המדוברת) כיהן בתפקיד יו"ר החברה דב קוטלר, עד שמונה למנכ"ל בנק הפועלים ביולי השנה. מאז מכהנת תמר יסעור בתפקיד יו"רית החברה.

הגיוסים של אינטו בשנים 2015-2016 בוצעו ללא פרסום תשקיף (אפשרי עד לקבוצה של 35 משקיעים), ובעקבות שינוי החוק בארץ, שאפשר לקרנות ההשקעה בנדל"ן להתחיל לגייס כספים מהציבור הרחב באמצעות פרסום תשקיפים בבורסה, ביצעה החברה באפריל 2017 גיוס אחד באמצעות תשקיף, והצליחה בתוך שעות בודדות לגייס 17 מיליון שקל לטובת הון עצמי לפרויקט הקמת מעונות סטודנטים במדינת ויסקונסין. בהמשך החליטו באינטו שלא לפרסם יותר תשקיפים בארץ. זאת, בין השאר, על רקע ירידה חדה במפלס ההתלהבות של המשקיעים מתחום גיוסי ההמונים מהשקעות נדל"ן מחוץ לישראל בשנתיים האחרונות.

מאינטו נמסר בתגובה, כי היא "פועלת מיום הקמתה בהתאם להוראות הדין והנחיות רשות ניירות ערך. במקרה נשוא ההסדר טעתה החברה בפרשנות הוראות החוק והבנת עמדת סגל רשות ניירות ערך, והתרשלה בכך שלא פנתה בפנייה מקדמית על מנת לברר סוגיה זו. מאז האירוע נשוא ההסדר שהתרחש בשנת 2016, חידדה אינטו את נהליה, והיא מקפידה לפעול על סמך חוות דעת משפטיות ועתה ובהתאם לאמור בהסדר, במידת הצורך תפעל גם לפנות לרשות ניירות ערך בפנייה מקדמית. כמו כן, יש להדגיש כי אינטו תשלם את העיצום הכספי שהוטל עליה מכספה ואין להסדר השלכות כלשהן על כספי המשקיעים או על פעילותה החדשנית בשוק השקעות הנדל"ן בארץ ובעולם".

עד היום גייסה אינטו ממשקיעים כ-620 מיליון דולר ב-368 עסקאות שונות. שווי פורטפוליו הנכסים המצטבר שבו השקיעה החברה עד היום מוערך בכ-2.6 מיליארד דולר (הנתונים כוללים את פעילותה של חברת רילטי אשר נרכשה על-ידי אינטו בחודש מאי 2019).