ערן גפן | בלעדי

סוף לסיפור: ערן גפן עוזב את Wix, יקים מיזם חדש

לאחר שמכר את סוכנות החדשנות שלו ל-Wix, ערן גפן וענקית האינטרנט נפרדים • הצוות שלו ימשיך לעבוד בתוך החברה, אך גפן עצמו יפנה להקמת מיזם חדש

ערן גפן, / צילום: מנחם רייס
ערן גפן, / צילום: מנחם רייס

חודשים ספורים לאחר שהפך את סוכנות הפרסום שלו למחלקה ב-Wix, ערן גפן וענקית האינטרנט נפרדים. הצוות שלו ימשיך לעבוד בתוך החברה אך גפן עצמו יפנה לחפש אתגרים חדשים.

רק לפני חצי שנה נרעש ענף הפרסום מהודעה על רכישת הבעלות בגפן טים, סוכנות הקריאטיב של גפן, על ידי ענקית האינטרנט WIX. הסכום ששולם לגפן לא פורסם, אך גורמים בענף סיפרו אז על סכום דימיוני של כ-50 מיליון שקל. בתעשייה היה ברור שלא מדובר על רכישה במובן שאפיין בעבר את ענף הפרסום, אז שילמו על ביצועים עתידיים והיקפי פרסום, אלא מדובר הפעם על רכישת טלנטים, בעיקר טלנט אחד: גפן, שלאורך כל שנות פעילותו בתעשייה מזוהה עם קריאייטיב, חדשנות ומדיה. גפן הוא גם אחד האנשים המעוטרים בתעשייה עם זכייה בפרסים חשובים כמו האריות בקאן, קליאו הזהב ואפ"י הזהב וכן רזומה כשופט בפסטיבל הקריאייטיב בקאן בקטגוריות האינוביישן היוקרתית.

גפן טים הייתה סוכנות פרסום שייסד בתום שהות של מספר שנים בחו"ל. ייחודה אמור היה להיות בזה שהיא מעניקה ללקוח פתרונות יצירתיים וקריאטיביים מחוץ לקופסא ללא תלות ברכישת מדיה. ואכן, בשנים הראשונות צלחה דרכו של גפן והוא גייס לקוחות משמעותיים כמו החברה המרכזית למשקאות. Wix הייתה אחת החברות איתם עבד בשוטף. Wix היא חברה עם יכולות קריאטיביות גבוהות משל עצמה המשקיעה משאבים גדולים בפרסום (בעיקר בחו"ל). בשלב מסוים החלו ב-Wix לחפש פתרונות להכנסת הקריאטיב 'לתוך הבית' באופן מוחלט. בחברה בחנו חלק לא מבוטל מהדמויות הבולטות בענף, אך בסופו של דבר בחרו במי שכבר עבד איתם - ערן גפן. 

החיבור נראה לכאורה מתבקש וגם תאם את הלך הרוח של חלק מהלקוחות הגדולים בענף. אבל ב"גלובס" הצבנו סימן שאלה על החיבור כבר לפני מספר חודשים. במפגש שנערך מטעם "גלובס", בו התארחו גפן והפרסומאית לשעבר איימי עירון, נשאל גפן על הסיבות שהביאו אותו להמר על החיבור ל-Wix ועל הקשיים שעלולים לעלות מתוך חיבור כזה. לגבי החשש מכך שעבודה עם לקוח אחד תגרום לקיבעון אמר גפן בכנות כי "זה אתגר משמעותי, ונצטרך להתמודד איתו. אני יכול להגיד ש-Wix, אולי מכיוון שהיא ארגון צומח, ממציאה את עצמה מחדש. הם היו יותר 'עשה זאת בעצמך' והיום הם יותר פונים לגופים גדולים שבונים אתרים. אני מקווה שזה ישמור עלינו".

באשר לשאלה האם החליט לסגור את גפן טים ולהטמיע אותה ב-Wix בגלל ההבנה שתחום הפרסום הולך למצב של גורמי ענק או סוכניות בבוטיק קטנות ובסיטואציה שנוצרה יש מולו יותר ויותר מתמודדים על אותו חלק בעוגה השיב גפן: "החברה הייתה בצמיחה של 30%-40% בכל שנה, כולל השנה האחרונה. המספרים שלנו היו מאוד מרשימים. יש אמת בשאלה שאתם מכוונים אליה, אבל השאלה היא לא אם החברה נחלשה או לא. כן הבנו שאנחנו צריכים להמציא את עצמנו מחדש. מה שהטריד אותנו היה שמספר העובדים שלנו התקרב ל-20 וראינו שברגע שאתה בינוני זה כמו שדה קטל. מישהי מהצוות הציעה שנפסיק לגדול, אבל אני אמרתי לצוות: 'מה שלא גדל, מת'".

ערן גפן בחר לא להגיב.