ברחה מכבלי השליטה בחברות ציבוריות

שרי אריסון, הבעלים של אריסון השקעות, היא אחת מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

שרי אריסון  / צילום: ורדי כהנא
שרי אריסון / צילום: ורדי כהנא

את העשור החולף מסכמת שרי אריסון בסימן השתחררות מ"כבלי" השליטה בחברות ציבוריות, וזאת גם אם מכרה את ההחזקה בשיכון ובינוי במחיר נמוך מדי, ולו כדי להימנע (לשווא) מחקירה בפרשת שוחד בחברה מעבר לים. הותרת חברת שיכון ובינוי בבעלותה עד חודש אוגוסט 2018 סיבכה את אריסון מבחינה משפטית, ולכן היא סיימה את העשור החולף בחדרי החקירות.

בנובמבר אשתקד התנתקה אריסון מגרעין השליטה בבנק הפועלים לאחר 21 שנים. היא מכרה את מניות השליטה בבנק, וכך נפגשה עם 1.3 מיליארד שקל, בעוד הבנק מתמודד עם חקירת ענק בארה"ב בגין סיוע ללקוחות אמריקאים להעלים מס. כעת אריסון נותרה עם החזקה של כ-15% ממניות הבנק, אך התחייבה לממש עם הזמן את המניות לכשתמצא לנכון.

בנוסף על כך, אריסון מכרה את אחזקותיה בחברת מערכות המים מיה לקרן אירופאית בכ-900 מיליון שקל, ומכרה מניותיה בחברת תעשיות מלח לקרן פורטיסמו ב-160 מיליון שקל. לאורך השנים האחרונות מכרה אריסון את רוב מניותיה בחברת הספנות קרניבל קרוז ונשארה עם אחוזים בודדים שאינם מהווים חלק מקבוצת השליטה. כל אלה מעמידים כעת את אריסון כאישה הנזילה ביותר בישראל שעובדת שעות נוספות בפעילות פילנתרופית.

מנגד, את פרשת השוחד בשיכון ובינוי, סביר כי אריסון היתה רוצה לשכוח. אריסון השקעות הייתה הבעלים של שיכון ובינוי במשך 22 שנים, וב-6 באוגוסט 2018 נמכרה החברה לקבוצת סיידוף.

בחודש מאי השנה היחידה הארצית לחקירות הונאה ורשות ני"ע מצאו כי יש תשתית ראייתית לביסוס החשדות נגד חברת שיכון ובינוי ושורה של בכירים לשעבר בחברה, ובהם גם בעלת השליטה לשעבר, שרי אריסון.

העשור החולף מבחינתה של שרי אריסון, שפועלת באמצעות העמותה הפילנתרופית רוח טובה, יעמוד בסימן המשך הפעילות של הקרן המשפחתית על שם תד אריסון, שתרמה עד היום למעלה מ-1.6 מיליארד שקל מכספי המשפחה.

מבחינת הציבור, הפרקליטות היא זו שתכריע אם לקבל את הגרסה של אריסון, ולפיה היא לא הייתה מעורבת בהעברות כספי השוחד והייתה ממודרת ממידע. רק כך יהיה ניתן להכריע אם בסוף העשור הנוכחי תהיה אריסון מזוהה יותר עם "יום המעשים הטובים’" מאשר עם פרשיות שוחד בארץ זרה. 

*** חזקת החפות: שרי אריסון בגדר חשודה בלבד במעשים האמורים. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי היא לא הורשעה בביצוע עבירה ועומדת לה חזקת החפות