הפרקליטה שניהלה תיקים פליליים נגד שני ראשי ממשלה

עו"ד ליאת בן-ארי, המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית, היא אחת מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד 

ליאת בן ארי  / צילום: שלומי יוסף
ליאת בן ארי / צילום: שלומי יוסף

עו"ד ליאת בן-ארי לא ממלאת את אחד התפקידים הבכירים ביותר במשרד המשפטים. בהירארכיה הניהולית מעליה נמצאים היועץ המשפטי לממשלה, המשנים שלו, ופרקליט המדינה. ולמרות האמור, לבן-ארי, שמונתה לאחרונה לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית, יש ככל הנראה השפעה רבה על ההחלטות הרגישות שהתקבלו בפרקליטות בשנים האחרונות.

בן-ארי אהודה מאוד בתוך המערכת והיא ניהלה במהלך השנים תיקים מפורסמים. בעשור האחרון ניהלה והובילה את טיפול הפרקליטות בשלושת התיקים החשובים ביותר בתחום הצווארון הלבן והשחיתות הציבורית-עסקית.

היא ניהלה את תיק נוחי דנקנר, שנחשב לתיק הפלילי הכלכלי החשוב ביותר שנוהל כאן והסתיים בשליחתו של דנקנר, מי שהיה האיש החזק במשק הישראלי, לאחר שהוא הורשע בהרצת מניות אי.די.בי אחזקות בפברואר 2012.

קודם לכן שימשה בן-ארי כראש צוות התביעה במשפטו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. במקרה הזה, בן-ארי ואנשיה מפרקליטות מיסוי וכלכלה הגישו לראשונה בתולדות המדינה כתב אישום בגין שוחד נגד ראש ממשלה (לשעבר). המשפט הסוער ורווי היצרים הסתיים בהרשעתו של אולמרט באחד מאישומי השוחד נגדו ובשליחתו לכלא.

וכמובן, בן-ארי היא הפרקליטה שניהלה את חקירת ראש הממשלה בנימין נתניהו בתיקים 1,000, 2,000 ו-4,000. החקירה הרגישה והחשובה ביותר הופקדה בידי הפרקליטה המקצועית והמוערכת ביותר, שבסופו של דבר חשבה שנתניהו צריך להיות מואשם בקבלת שוחד בשלושת התיקים.

בן-ארי עשתה לפחות "פאול" אחד, כשנעדרה משניים מתוך ארבעת ימי השימוע של ראש הממשלה בשל חופשה שנקבעה זמן רב מראש. בתחילה ביטלה הפרקליטות את הביקורת על היעדרותה. ואולם, בהמשך הודה פרקליט המדינה, אמנם בחצי פה, כי מדובר היה בטעות. "בדיעבד, עדיף היה לפעול אחרת. לא בגלל שחלילה השימוע נפגע, אלא בגלל מראית העין. בכך טעינו כולנו. איננו חפים מטעויות", אמר ניצן.

בנובמבר 2019 הודיע היועמ"ש אביחי מנדלבליט כי נגד נתניהו יוגש כתב אישום חמור בגין שחיתות ציבורית. היועמ"ש החליט להאשים את נתניהו בקבלת שוחד בתיק 4,000, ובמרמה והפרת אמונים בשני התיקים האחרים.

ניהול תיקי נתניהו עלה לבן-ארי בדמים: בחודשים שלפני קבלת ההחלטה היא הותקפה מילולי, הוכפשה וספגה איומים מצד אוהדי נתניהו, עד שהמדינה הצמידה לה מאבטח. חמישה ימים אחרי הגשת האישום נגד נתניהו יצא היועמ"ש להגנתה ואמר: "ליאת בן ארי, כשמה כן היא, בת למשפחת האריות. היא לוחמת אמיתית. רואה לנגד עיניה את שלטון החוק - ואותו בלבד". בכך מנדלבליט יותר מרמז שבן-ארי צפויה להוביל את התביעה במשפט הפלילי שייערך נגד נתניהו, אם יערך כזה.