עלייה ביוקר המחייה? טרודו מינה שרה לענייני "שגשוג מעמד הביניים"

מעמד הביניים במדינות ה־OECD מתכווץ עקב קיפאון בהכנסות וגידול בעלויות דיור וחינוך • טרודו: "תפקיד השרה יהיה לפתח גישות ממשלתיות מקיפות להבטחת איכות החיים של המעמד הבינוני"

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו ואשתו / צילום: רויטרס - Carlo Allegri
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו ואשתו / צילום: רויטרס - Carlo Allegri

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו ידוע בחיבתו למעמד הביניים. קיצוצי המס שלו מוגדרים כ"הפחתות מס למעמד הביניים", ולתקציבים שונים שהוא העביר הוענקו כותרות כמו "טיפוח המעמד הביניים" ו"השקעה במעמד הבינוני". כעת, טרודו יירשם כמנהיג הראשון שהעניק למעמד הביניים שר ייעודי משלו.

בחודש שעבר מינה טרודו מונה פורטייה, מחוקקת ליברלית מאוטאווה, לשרה לענייני "שגשוג מעמד הביניים". יריביו הפוליטיים וכמה פרשנים טוענים אמנם שמדובר רק בספין פוליטי, אך כלכלנים רבים מזהירים מפני ההשלכות של התכווצות מעמד הביניים על הכלכלה העולמית.

ארגון מדינות המפותחות OECD פרסם השנה דוח, בו נקבע כי מעמד הביניים במדינות החברות בו מתכווץ. זאת בשל העובדה כי משקי בית רבים גולשים אל המעמדות הנמוכים יותר. הדוח מצביע על קיפאון בהכנסה, גידול בעלויות הדיור והחינוך והשפעה השלילית של הטכנולוגיה על שוקי העבודה כגורמים תומכים לכך. ה־OECD מגדיר את מעמד הביניים כמשקי בית שמרוויחים בין 75% ל־200% מההכנסה החציונית הלאומית.

לאורך 30 שנה, עד 2015 בערך, מראים נתוני ה־OECD שמספרן של המשפחות מהמעמד הבינוני ברחבי העולם ירד מ־64% ל־61%. הירידה בקנדה הייתה גדולה יותר, מ־63% ל־58.4%.

"רעיון טוב ויפה"

"הצד הציני שבי גלגל עיניים", אמר ריצ'רד ריבס, עמית מחקר בכיר ומנהל יוזמת עתיד מעמד הביניים במכון ברוקינגס. "אבל המצוקה של מעמד הביניים, בייחוד בכלכלות המפותחות, היא למעשה דאגה לגיטימית הולכת וגוברת. במידה שזהו ניסיון רציני לראות מה קורה באמצע התפלגות ההכנסה, זהו רעיון טוב ויפה".

במכתב ששלח טרודו לשרה פורטייה הוא הגדיר את סמכויותיה, ומסר שהיא אמורה "לפתח גישות ממשלתיות מקיפות כדי להבטיח ששגשוג ואיכות החיים של המעמד הבינוני ימלאו תפקיד מרכזי במדיניות הממשלתית". הוא הוסיף שהיא תהיה ממונה על סיוע בשילוב מדידות איכות חיים בתהליך קבלת ההחלטות, ולהבטיח שלפקידים יהיו הכלים הנחוצים למדידת ההשלכות המדיניות על מעמד הביניים.

לפי כלכלנים, הלחץ הפיננסי על משקי הבית ממעמד הביניים הוא אחד הגורמים לכך שבוחרים באירופה ובארה"ב מצביעים לפוליטיקאים לאומניים, שתומכים בהגבלות על הגירה ובמדיניות של מגננה מסחרית. "אם לא נשנה את התסריט, המגמות הללו יימשכו -או יחמירו", כתב ג'וזף שטיגליץ, כלכלן זוכה פרס נובל, במאמר שפרסם השנה.

המחירים לצרכן הוכפלו

המצוקה של מעמד הביניים בקנדה מחריפה ויוקר המחייה מעיק. הכנסה החציונית נטו של משק בית קנדי עלתה בשנת 2017 ב־3.3%, ל־59,800 דולר קנדי. זאת לאחר שנתיים בהן לא נרשמה עלייה, כך לפי הנתונים הזמינים האחרונים של לשכת הסטטיסטיקה בקנדה. עם זאת, העלייה הייתה נמוכה משיעור האינפלציה. במהלך 30 השנים האחרונות, ההכנסה החציונית נטו עלתה רק בכ־18%, ואילו המחירים לצרכן הוכפלו.

נסיקת מחירי הדיור במרכזים העירוניים, בייחוד בוונקובר וטורונטו, בשילוב עם האטה חדה בצמיחת אזורים עתירי מחצבים בעיקר במערב קנדה, העלו את מפלס החרדה של משקי בית, זאת לפי סקרים שנערכו בקמפיין הבחירות האחרון.

פול קוברט, צלם מאוטאווה, אמר שבעלי עסקים קטנים ובני המעמד הבינוני כמוהו חוששים יותר ויותר מהגידול הבלתי פוסק בעלויות - כמו מס הפחמן הלאומי האחרון, עלייה במיסי ארנונה, ותעריפי מים וחשמל גבוהים יותר. "אני חושב שהקנדים חוששים במידת מה מפני הכיוון אליו אנחנו הולכים", אמר קוברט, והוסיף שהוא מעריך שמשימתה של השרה פורטייה היא "להרגיע את הדאגה הפיננסית שמעיקה על משקי בית ועסקים קטנים".