דעה: שאלות שחייבים לשאול בראיון עבודה

המטרה המשולשת של השאלות, והחשיבות של השורה הראשונה • דעה

ראיון עבודה / צילום: שאטרסטוק
ראיון עבודה / צילום: שאטרסטוק

הרבה אנשים מתלוננים כי התפקיד שהם ממלאים שונה מהותית ממה שחשבו, או כי לטענתם "מכרו" להם משהו אחר, או כי לא ביררו לעומק את מהות התפקיד שלקחו על עצמם. בחלק מהמקרים מדובר בתפקידים שהגדרתם (לכאורה) די ברורה, למשל מנהל משאבי אנוש שמגלה כי ב 90% מהזמן הוא עוסק בגיוס עובדים - כלומר שבפועל הוא מנהל גיוס ולא מנהל משאבי אנוש, או מנהל שיווק שמסתבר לו בדיעבד כי הוא בעצם מנהל פרסום.

האחריות של המרואיין

מאידך, ישנם תפקידים שמעצם טבעם הם בעלי הגדרה פחות ברורה - למשל מנהל פיתוח עסקי שלעיתים הוא מי שאחראי לשיתופי הפעולה האסטרטגיים של החברה, לעיתים מי שמנהל את פעילות ה M&A (מיזוגים ורכישות) שלה, כאשר בחברה שלישית הוא מנהל מכירות לכל דבר ועניין, שמותג כמנהל פיתוח עסקי. כנ"ל 'עוזר מנכ"ל' שבארגון אחד הוא יד ימינו של המנכ"ל ומוביל את התהליכים הכי אסטרטגיים, ואילו בארגון אחר הוא מי שאחראי לניהול האדמיניסטרטיבי של הלשכה (מיתוג גבוה יותר למזכירה בכירה).

איך יודעים מהי המהות האמיתית של התפקיד? ראשית - יוצאים מנקודת הנחה שאותה הגדרה מהווה כותרת לתפקידים שונים בתכלית, שכן חברות שונות מגדירות אחרת את התפקידים השונים, שנית, והכי חשוב - לוקחים את האחריות להבנת מהותו של התפקיד.

איך עושים את זה? שואלים את השאלות הנכונות. מי שיודע מה לשאול בראיונות עבודה יצליח די בקלות להבין במה מדובר, ואף לזהות את המעסיקים שמנסים "למכור" אשליות (הם לא רבים, בוודאי בחברות רציניות). רק שרוב המועמדים לא שואלים מספיק שאלות - או כי הם בטוחים שהבינו את מהות התפקיד, או כי הם פוחדים שאם ישאלו יותר מידי שאלות הם יכעיסו את המראיין ויידחו - והתוצאה היא "חתול בשק".

תמרור אזהרה

מה מומלץ לשאול? אם תבקשו לדעת "מהם אתגרי התפקיד בשנה הקרובה" / "מה יחשב הצלחה" / "על מה אני אמדד בתפקיד", ותקשיבו היטב למה שנאמר (ובעיקר למה שלא נאמר), קרוב לוודאי שתקבלו תמונה די ברורה. למשל, מועמד לניהול פיתוח עסקי יבין תוך שנייה שהוא עתיד לעסוק בעיקר במכירות ("אתה תימדד על היקף המכירות"), מועמד לתפקיד מנהל משאבי אנוש ידע כי משימתו העיקרית היא גיוס ("היעד המרכזי לגייס X אנשי פיתוח תוך שנה"), כנ"ל עוזר מנכ"ל שהצלחה בתפקידו תהיה "הטמעת מדיניות וכלים בתחום Y " , כלומר עוזר מנכ"ל אמיתי, ומועמד לניהול שיווק שהיעד המרכזי שלו הוא מיתוג מחדש של החברה, שפירושו ניהול שיווק במלא מובן המילה.

ומה אם התשובות שתקבלו דלות או לא מספיק ברורות? אל תרפו והמשיכו לשאול "ברחל בתך הקטנה" - איזה אחוז מהתפקיד הוא גיוס עובדים? / האם חלק מהתפקיד הוא ניהול יומנים? וכו' - ואם גם אז אין תשובה (או שנדמה לכם שמתחמקים מכם ו/או מנסים "לסבן" אתכם), הרי שמדובר בתשובה די ברורה, שלא לומר תמרור אזהרה. מכאן והלאה עליכם להחליט האם אתם מוותרים על התפקיד, או לחלופין, מוכנים להתפשר כי כרגע אין לכם אלטרנטיבה יותר טובה, העיקר שתבינו מול מה אתם עומדים ולא תעצמו עיניים, גם אם אתם מאד חושקים במשרה.

הכל בשורה הראשונה

אבל האמת היא שבמקרים רבים פיענוח מהותו של התפקיד היא משימה הרבה יותר פשוטה, מספיק לקרוא את תיאור הפקיד כפי שהוא מופיע בפרסום המשרה, ולהתעמק במיוחד בשורה הראשונה. למה דווקא בה? כי ברוב המקרים השורה הראשונה מבטאת את רוחו של התפקיד, אם לא את המשימה העיקרית של האוחז בו, ואם נחזור לרגע ל'עוזר מנכ"ל', במשרה ראשונה שמצאתי כעת בגוגל נכתב בשורה הפתיחה "ניהול היומן של המנכ"ל ומתן שירות אדמיניסטרטיבי ". זאת לעומת משרת עוזר מנכ"ל אמיתי שבשורה הראשונה של תיאור התפקיד סביר שתמצאו "סיוע למנכ"ל במגוון נושאים וניהול עצמאי של משימות ופרויקטים חוצי חברה".

לסיכום, בירור יסודי של מהות התפקיד הכרחי גם להבנה האם הוא נכס או נטל על ערך המותג שלכם, והאם הוא עולה בקנה אחד עם מטרות הקריירה בטווח הארוך, ולא פחות מכך למיצוב שלכם בראיון העבודה עצמו. מדוע? כי מי שלא בודק לעומק מה הוא עתיד לעשות מידי יום ביומו בשנתיים-שלוש הקרובות כנראה שלא לוקח את עצמו מספיק ברצינות, בוודאי אם הוא מתמודד על תפקיד ניהולי. אז למה שהמעסיק ייקח אותו ברצינות? חג שמח.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה