מכרז הרשתות המשותפות בדור ה-5 בסלולר מציף מתחים בין המפעילות

החברות הסלולריות הוותיקות נגד החברות החדשות - טוענות שהן לא רוצות להשקיע בדור החמישי

אנטנה סלולרית/ צילום: תמר מצפי
אנטנה סלולרית/ צילום: תמר מצפי

דרישת משרד התקשורת להגשת הצעות משותפות במסגרת מכרז הדור החמישי מציפה מתחים וחילוקי דעות בין מפעילי הסלולר ברשת PHI, המשותפת לפרטנר והוט מובייל, וברשת CMG המשותפת לסלקום, גולן טלקום ואקספון. פלאפון היא היחידה שמפעילה רשת בצורה עצמאית ומלאה ולכן העניין אינו נוגע לה. משרד התקשורת ער למתיחויות שהסוגיה מייצרת ולכן החליט אתמול (ג') להעניק לחברות ארכה נוספת לצורך שאלות הבהרה בעניין ההצעות במכרז.

המשרד קבע כי עד ה-29 לחודש יוגשו לו שאלות הבהרה נוספות ועד 9 בפברואר ייבחנו ההצעות האם הן כשירות.

ההסבר למתיחות בין המפעילים יכול להתפרש כטכני בלבד, ונוגע עניינית לסוגיות משפטיות הקשורות בתנאי המכרז וכו', אך מתחת לפני השטח הבעיה יותר מורכבת ונוגעת למצב הבלתי אפשרי שחלק מהשחקנים נמצאים בו בגלל האילוץ לפעול תחת הרשת המשותפת.

במלים פשוטות זה אומר שהמפעילים הוותיקים כגון סלקום ופרטנר, שעבורם הרשת הסלולרית היא חזות הכל ועיקר פעילותם, סבורים שהחברות החדשות בשוק שחולקות איתם את הרשת המשותפת, אינם מוכנים להשקיע את המשאבים הדרושים ברשת ומחפשים להשקיע כמה שפחות בגלל מצוקותיהם הכלכליות.

המציאות הבלתי אפשרית הזאת נגרמת עקב הצורך של המפעילים לחלוק רשת עם המתחרים שלהם ולכן נוצרים ניגודי עניינים מובנים בנכונות להשקיע. מדיניות הרשתות המשותפות, שעליה יש ביקורות רבות, יוצרת מצד אחד את הבעיות הקשות שנחשפות כעת כאשר המפעילים נדרשים להיכנס להשקעות כבדות, כמו בהשקעות כבדות בדור החמישי, אך מנגד קשה לראות כיצד מפעילים ותיקים היו יכולים לשרוד בשוק ללא רשתות משותפות. זו הסיבה שבפרטנר היו שמחים מאד להשתחרר מהשותפות עם הוט מובייל ברשת שלהם, וזו הסיבה שבדיסקונט השקעות הבעלים של סלקום, טענו כי שיתוף הפעולה עם גולן טלקום ואקספון נעשה במחירים לא כלכליים מה שמאפשר לשתיהן להקיז את דמה של סלקום.

חילוקי הדעות בין החברות הוותיקות לחברות החדשות נובע מכך שמשרד התקשורת רוצה דרך המכרז לתקן את העיוותים שהוא בעצמו יצר במדיניות שיתוף הרשתות שלו ולאלץ את השחקנים החדשים להשקיע ברשתות המשותפות את הסכומים האמיתיים שנדרשים, ולהפסיק לנצל את העובדה שהחברות הוותיקות למעשה נמצאות במצב של אין ברירה כאשר שחקנים חדשים אומרים להם שהם לא מוכנים להשקיע מעבר למינימום ההכרחי.

הסיטואציה הבעייתית הובילה את סלקום לפנות השבוע למשרד התקשורת ולבקש ממנו הבהרות נוספות לגבי ההצעה המשותפת. גם אילן ברוק, מנכ"ל הוט מובייל ביקש הבהרות בנושא. המחלוקות נוגעות לסוגיות כגון החלק היחסי בהשקעה בתדרים במכרז, מה קורה בעת מיזוג או פירוק של השותפות, מי מהחברות לוקחת איתה איזה תדר, מה דינם של תדרים ישנים לעומת התדרים החדשים לדור החמישי וכו'.

על כל הסוגיות הללו ועוד רבות אחרות ניסה משרד התקשורת להשיב ולענות לחברות במסגרת שאלות ההבהרה. כעת הוא מעניק ארכה נוספת להבהרה בסוגיות אלה, מה שאומר שהמשרד מבין שהסוגיה הרבה יותר נפיצה ומורכבת ממה שסבר תחילה ויוצרת קושי אמיתי למפעילים.

ברקע הדברים גם עומדים שיקולים נוספים של החברות שרוצות לדחות את המכרז על רקע רצונן של חלק מהחברות להתמזג. הגשת ההצעה המשותפת כובלת את החברות ומקשה מאד על מיזוגים עתידיים או לכל הפחות מגבילה אותם מאד. כך למשל מיזוג בין סלקום להוט מחייב את הוט לפרק את השותפות עם פרטנר אבל אם עכשיו הוט צריכה להיכנס להשקעה אדירה במכרז הדור החמישי ביחד עם פרטנר, בגלל ששתיהן חולקות רשת משותפת, המשמעות היא שהיכולת להיפרד הולכת ונעשית הרבה יותר קשה ומסובכת ומגבילה את המיזוג הפוטנציאלי רק בכיוון של פרטנר והוט.

כאן המקום לציין שהיחסים בין פרטנר והוט עומדים על כרעי תרנגולת. שתי החברות מבינות שאין להן ברירה בתנאים שנוצרו אלא לשתף פעולה, אבל בין החברות שוררת מתיחות קשה מאד שאגב החלה עוד מהימים הראשונים של שיתוף הפעולה בין החברות, כאשר הקימו את PHI . פרטנר מתקשה תודעתית להשלים עם זה שהרשת הסלולרית שלה, שהיא בעיניה הרשת הטובה ביותר, והיא רואה בה את הנכס האסטרטגי החשוב ביותר שלה - היא בשנים האחרונות רשת שבה מתחרה ישירה שלה מחזיקה 50% ממנה ומתחרה בה באמצעות נכסים שהיא בנתה לאורך שנותיה. היחסים בין החברות אף הורעו לאחרונה לאחר שפרטנר נוכחה לדעת שהוט בחנה מיזוג עם סלקום. מבחינת פרטנר זו הייתה תקיעת אצבע בעין בעיתוי הכי גרוע שאפשר. ממידע שהגיע לגלובס היו בפרטנר גורמים שאפילו קראו לבחון מחדש האם כדאי להמשיך בשותפות עם הוט. אותם גורמים אמרו שאם הוט לא רוצה להשקיע ברשת ובדור החמישי שפרטנר תקנה את חלקה והוט תקנה שירותי רשת מפרטנר.

בפרטנר מכחישים שהצעה כזו נשקלת אבל מה שברור הוא שאם שתי החברות לא יתמזגו בעתיד, השותפות ביניהן והדם הרע שבין חלק מנושאי התפקידים, לא יאפשרו תפקוד תקין לאורך זמן.

ב-CMG המחלוקות בין השותפים נשמרים תחת מעטה של ענייניות יחסית. זה לא שאין מחלוקות כבדות אבל בניגוד להוט ולפרטנר, ב-CMG המחלוקות לא גלשו למישור האישי והמנכ"לים אף נפגשים ביניהם תחת ייעוץ משפטי כדי ללבן את העניינים וכרגע נראה שהמתיחות המובנית בשליטה.