המשבר הפוליטי מונע הבאתם של עובדים זרים החיוניים לתעשייה

עקב מחסור של עשרת אלפים עובדים בתעשייה, החליטה הממשלה לאשר הבאת 2,000 עובדים זרים לקווי הייצור • הקריטריונים נקבעו, אבל היישום ממתין לממשלה חדשה

מפעל מתכת / צילום: שלומי יוסף
מפעל מתכת / צילום: שלומי יוסף

התעשיינים נאנקים תחת מחסור של אלפי עובדים בקווי הייצור, אך יישום של החלטת ממשלה מקיץ 2018 שאמורה להקל על המפעלים ולאפשר הבאת 2,000 עובדים זרים ומומחים מחו"ל לקווי הייצור - מתעכב זה כשנה בשל הימשכות הכאוס הפוליטי והקשיים בהרכבת ממשלה.

על פי הערכות של התאחדות התעשיינים, לענפי התעשייה השונים, ובמרכזם ענפי המתכת והפלסטיק, חסרים כעשרת אלפים עובדים.

בעיית המחסור בכוח אדם מעיקה זה כעשור על התעשיינים, והיא תולדה של מחסור במסגרות להכשרה מקצועית רלוונטית, דעיכת החינוך המקצועי והגעתם של עובדים ותיקים רבים בתעשייה, בעיקר המסורתית, לגיל פרישה.
לפי התאחדות התעשיינים, מצוקת המחסור בעובדים מקצועיים פוגעת בכושר התחרות של המפעלים הישראליים בשווקים הגלובליים - וזאת לצד עלייה חדה בשכרם של עובדים מקצועיים בתעשייה.

החלטת ממשלה שהתקבלה באוגוסט 2018 נועדה להקל על התעשיינים, וקבעה שצוות בין משרדי יקבע אמות מידה להבאתם של כ-2,000 עובדים ומומחים זרים מחו"ל - שיענו על המחסור בעובדים ברצפות הייצור במפעלים. בראשות הצוות עמד הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה והשירותים החברתיים, מוטי אלישע, ובתחילת השנה הוא גיבש שורה של המלצות להקצאת היתרים לעובדים מחו"ל, שיועסקו בשכר מינימלי שגובהו 130% מהשכר הממוצע במשק. קביעת שכר המינימום נועדה לשמר למעסיקים את התמריץ להעסיק עובדים ישראליים.

800 מבין העובדים הזרים שיוקצו לתעשייה יהיו בעלי מומחיות במקצועות החשמל השונים, הנדסאים, טכנאים, מפעילי מלגזות, רתכים, חרטים וכרסמים, מפעילי מכונות לעיבוד שבבי, נפחים ועוד.

עוד המליץ הצוות הבין משרדי להקצות לתעשייה 600 עובדים זרים במקצועות של מהנדסי תעשייה וייצור ומהנדסי מכונות, שיקבלו שכר מינימלי של 16 אלף שקל, שכן מקצועות אלה סומנו כמקצועות בביקוש גבוה שבו גובה השכר נע בין 130% ל 180% מהשכר הממוצע במשק.

בנוסף, הצוות קבע כי מעסיק ישראלי יוכל לקלוט עד 10% עובדים זרים מכלל המועסקים הישראליים בחברה, וככל ששיעור העובדים הישראליים בעסק גבוה יותר - כך יקבל המעסיק העדפה בהקצאת העובדים הזרים. תוקף מכסת העובדים הזרים באותם מקצועות יהיה עד סוף 2022.

"הכול טוב ויפה חוץ מזה שזה לא קורה", התמרמר השבוע בשיחה עם "גלובס" תעשיין בכיר: "משרדי הממשלה מורחים אותנו, חלפה שנה מאז שהצוות הבין משרדי גיבש את המלצותיו על בסיס החלטת ממשלה אבל בשטח לא קורה כלום והתעשיינים נאנקים. לא מעט תעשיינים פשוט לא יכולים להפעיל משמרת שלישית או לצמצם פעילות בקווי ייצור משום שאין להם מספיק עובדים. המדינה מודעת לקושי אבל אם היא פועלת - אז היא פועלת לאט מדי".
על רקע הסחבת אמר יו"ר ועדת ההסברה של התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, כי "כבר שנה וחצי שההחלטה לחזק את התעשייה בעובדים נוספים מעלה אבק במגירה וקווי ייצור מושבתים. המחדל הזה מסב הפסדים כספיים אדירים למשק ולכך שיצרנים לא עומדים בזמני האספקה".

בימים האחרונים פנה נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, בקריאה שתתערב במשבר ודרש שתפעל להקצאת היתרי הכניסה לעובדים הזרים - גם בתקופת ממשלת מעבר. במענה לפנייתו של ברוש, משרד המשפטים העביר את תפוח האדמה הלוהט למגרש של משרד העבודה, בנימוק שהנושא נתון לסמכותו.

ממשרד העבודה והרווחה נמסר ל"גלובס" כי "לפי החלטת הממשלה לא יחולקו היתרים למעסיקים במסגרת המכסה החדשה עד תיקון התקנות בתחום עובדים זרים - כך שההחלטה טרם יושמה. ועדת העבודה של הכנסת לא התכנסה מאז פיזור הכנסת ה-20, אבל כדי למנוע שיהוי ביישום ההמלצות, הגורמים המקצועיים במשרד פעלו לקבל את האישורים הנדרשים להבאת התקנות לכנסת בתקופת בחירות, וכיום הנושא נמצא בבחינת שר העבודה - כדי להביאו לאישור".