ספורטאית העל שמוכיחה שבימינו הגיל הוא באמת רק מספר

סרינה ויליאמס, טניסאית על, היא אחת מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

כשהעשור הקודם נגמר סרינה ויליאמס הייתה בת 28 - טניסאית מבוגרת במונחים מקצועניים. לזכותה עמדו אז 11 תארי גראנד סלאם, ורק שאלה אחת העיבה על הדומיננטיות שלה - עוד כמה שנים הגוף שלה יחזיק מעמד בקריירה שבנויה על סגנון משחק כוחני מאוד שכבר גבה ממנה פציעות?

עשור עבר. ויליאמס מסיימת אותו כשהיא עדיין על המגרש, על הרגליים, בעודה אמא לתינוקת בת שנתיים. היא הוסיפה לרשימת ההישגים שלה בעשור הזה 12 תארי גראנד סלאם ומדליית זהב אולימפית, וסך כל הפרסים הכספיים שבהם זכתה בטורנירים הגיע ל-92.5 מיליון דולר - יותר מכל ספורטאית אחרת בהיסטוריה. רוג'ר פדרר, המקביל שלה בסבב הגברים שנחשב בעיני רבים לאגדה חיה, הצליח לשים עד כה ידיים על 20 תארי גראנד סלאם - שלושה פחות מסרינה.

כל יריבותיה המשמעותיות והצעירות של ויליאמס מסוף העשור הקודם פרשו מזמן, כשאף אחת מהן (מלבד אחותה הגדולה ונוס) לא הצליחה לחצות את גיל 32 כטניסאית פעילה משמעותית שזוכה בגראנד סלאמים. היריבה הגדולה מתחילת העשור, קרוליין ווז'ניאקי, הודיעה בדצמבר 2019 על פרישה בגיל מבוגר יחסית - 29.

סרינה, האחות הצעירה לבית ויליאמס, היא אחד הייצוגים הבולטים ביותר של התופעה שנרשמת בספורט המקצועני בעשור האחרון: ספורטאים שמושכים את הקריירות שלהם הרבה מעבר למה שהיה מקובל בעבר. חלק מזה קשור להתפתחות המדע והרפואה שמשאירים את הספורטאים יותר זמן על הרגליים, אבל הסיבה המרכזית יותר היא הפרסים הכספיים יוצאי הדופן שמחולקים, בעיקר בעולם הטניס, ומפתים את הספורטאים לתת עוד שנה, ואז עוד אחת ועוד אחת.

אצל ויליאמס היכולת להוציא עוד מהגוף מסתכמת בינתיים בקריירה מקצוענית נדירה שנמשכת כבר 24 שנים - קרוב לפי שניים מקריירה סטנדרטית של טניסאית מקצוענית או ספורטאית בכלל. כחלק מהרצון להשקיע בקריירה ארוכה הוכיחה סרינה כי גם השעון הביולוגי הוא לא מעצור - לאחר לידה היא יצאה לחופשה בת 6 חודשים בלבד, וחזרה לטניס המקצועני בתחילת 2018. מאז היא כבר הספיקה לרשום ארבע העפלות לגמרים של גראנד סלאם. בספטמבר האחרון היא הייתה נגיעה מהסלאם ה-24, אבל הפסידה בגמר היו.אס. אופן לביאנקה אנדריסקו הקנדית, שעוד לא נולדה כאשר ויליאמס זכתה בסלאם הראשון שלה.

סרינה ויליאמס היא הוכחה כמעט יחידה לכך שגם ספורטאיות יכולות למנף את ההצלחה כדי להפוך למותג מסחרי. יש לה קו אופנה משלה, היא השקיעה ב-34 סטארט-אפים בחמש השנים האחרונות, ואפילו יש לה נתח בעלות בקבוצת הפוטבול מיאמי דולפינס. היא הספורטאית היחידה שהצליחה להיכנס לרשימת 100 הספורטאים המכניסים בעולם לשנת 2019 של המגזין "פורבס" בזכות הכנסה שנתית של 29.2 מיליון דולר, מתוכה 25 מיליון דולר מהסכמי חסות.