עסקת השבויים שעיצבה את המציאות הביטחונית בישראל

גלעד שליט, החטוף ששוחרר משבי החמאס, הוא אחד מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד 

גלעד שליט / צילום: דובר צה"ל
גלעד שליט / צילום: דובר צה"ל

9 באוקטובר 2011 והאדים של המחאה החברתית מסרבים להתפזר. הממשלה מאשרת ברוב גדול את המלצות ועדת טרכטנברג (21 תומכים מול 8 מתנגדים), ובסוף החודש צפוי להיפתח מושב החורף של הכנסת, והכל מתרחש שברקע תמיכה ציבורית אדירה שעלתה לדרגת-שיא בחודשי הקיץ החולף.

בחוגים מסוימים מאמינים שהעסקה לשחרור גלעד שליט שנחתמה בין ישראל והחמאס, ואושרה בממשלה שלושה ימים בלבד לאחר אישורן של המלצות ועדת טרכטנברג, שימשה כמנגנון לוויסות הלחץ הציבורי שקרא לשינוי סדרי העדיפויות במדינה באותה תקופה.

שליט נפל בשבי החמאס ב-2006 לאחר שחולייה מהארגון ביצעה פשיטה לשטח ישראל במנהרה התקפית בגזרת כרם שלום. בפשיטה נהרגו שניים מחבריו של שליט לצוות (סגן חנן ברק וסמל פבל סלוצקר ז"ל) ואחר נפצע קשה (רב"ט רועי אמיתי). שליט שהה בשבי כ-2,000 ימים בטרם שוחרר במסגרת העסקה, שלימים שינתה את מאזן הכוחות בין ישראל לחמאס באופן שישפיע על העשור כולו. בחינת השלכותיה של העסקה היא מלאכה מורכבת. מבחינה כמותית, האם סופרים רק את המשוחררים או גם את ההרוגים הישראלים שאיבדו את חייהם עקב פעולות של המשוחררים? ואם סופרים רק את המשוחררים, האם משווים את מספרם (1,027 אסירים ואסירות) לאלו ששוחררו בעסקאות עבר, למשל עסקת ג'יבריל משנת 1985, בה שוחררו 1,150 אסירים? או שרק משווים את מספר המשוחררים המוגדרים "עם דם על הידיים"? במקרה של עסקת ג'יבריל הם מנו פחות ממאה בעוד שעסקת שליט הביאה לשחרורם של מאות.

בחינה איכותנית של העסקה מורכבת אף יותר. חמאס אמנם תפס את המושכות ברצועה חצי שנה לפני חטיפת שליט, לאחר נצחונו בבחירות לפרלמנט הפלסטיני בינואר 2006. עם זאת, קשה לנתק בין התעצמותו של הארגון בעשור החולף לשחרורו של יחיא סינוואר, בכיר משוחררי עסקת שליט שלדעת רבים הפך לאיש החזק בארגון. משוחרר נוסף שתרם להתעצמות הארגון הוא מחמוד קוואסמה שהוביל בקיץ 2014 את חטיפתם של שלושת הצעירים בגוש עציון, שהובילה לפרוץ מערכה בעזה - "צוק איתן".

קשה לאמוד את השפעתם הישירה של אסירים משוחררים, מה גם שלהתעצמות החמאס בעשור החולף תרמו סבבי הלחימה מול ישראל, המו"מ שניהלה ומוסיפה לנהל הממשלה הישראלית בסיוע מצרי, כל זאת במקביל לבידודה הפומבי של הרשות הפלסטינית והתבטאויות של בכירים ישראלים שהגדירו את עזה "כמדינה הפלסטינית" שהחמאס עומד בראשה. האם נכון לקשור בין המצב הנוכחי בעוטף עזה לחייל הצעיר שנחטף בעשור הקודם? האם אכן שחרורו של שליט נבע מעוצמת המחאה החברתית? ייתכן, אך העסקה לשחרורו לבטח מהווה אירוע משמעותי שעיצב את המציאות הביטחונית לאורך העשור כולו, ותלווה אותנו בעשור הבא.