זה לא רק האקזיט הגדול ביותר בתולדות מדינת ישראל

אמנון שעשוע, ממייסדי מובילאיי וסגן נשיא בכיר באינטל, הוא אחד מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

אמנון שעשוע / צילום: איל יצהר
אמנון שעשוע / צילום: איל יצהר

פרופ' אמנון שעשוע מהאוניברסיטה העברית הוא אחד המייצגים הבולטים של ההתבגרות שעברה אומת הסטארט-אפים. לא רק בעשור שחלף, אלא בפרספקטיבה רחבה יותר. שעשוע, שהקים את מובילאיי יחד עם זיו אבירם, מכר את החברה לאינטל תמורת 15.3 מיליארד דולר באקזיט הגדול ביותר בתולדות המשק הישראלי. זו הייתה עסקה שלא נבעה מהפעילות הנוכחית של מובילאיי - מערכות עזר לנהג - אלא לשם הטכנולוגיה שלה בתחום הרכב האוטונומי.

זו אחת הסיבות שאפקט מובילאיי חורג בהרבה מעבר לעסקה בודדת שהעמיקה את הקשר של ענקית השבבים עם ישראל. כיום, נתפסת מובילאיי כמגדלור שמסמן את הדרך לענקיות הרכב העולמיות. אלו, בזו אחר זו, באות ומשקיעות בישראל. מובילאיי, אפשר לומר, מיקמה את ישראל על המפה בתחום האוטומוטיב.

אין כמעט אח ורע בישראל לחברה שעברה מסלול כה ארוך עד לאקזיט המיוחל, ונמכרה בעד סכום עתק, ולא רק הכניסה הכנסה חד פעמית למדינה, אלא נשארה בישראל, מוסיפה להתפתח ולגדול בה, וצפויה לספק עבודה לעוד אלפי ישראלים.

לא רק זאת. כיזם, שעשוע לא לקח את הכסף וברח. הוא מוסיף להוביל ולייצג את מובילאיי וחברה נוספת שייסד - אורקם. לאחרונה פורסם כי יחד עם מריוס נכט, ממייסדיי צ'קפוינט, מעורב שעשוע במיזם נוסף - בנק דיגיטלי - הראשון מזה ארבעים שנה שמקבל רישיון מבנק ישראל.

המיזם הבנקאי החדש הוא לא רק בשורה פוטנציאלית לצרכנים, אלא מסמל את המזיגה של תחומי ההייטק והפיננסים שצפויה לקבל תאוצה משמעותית בעשור הקרוב. העובדה ששני ענקים כמו שעשוע ונכט מעורבים בו לא רק שמסמנת לכלל המשק את השדרוג שחל במעמדו של סקטור ההייטק, אלא גם מרמזת על כך שבאותה מזיגה הסקטור הבכיר הוא ההייטק.

ההצלחה של פרופ' שעשוע מהווה השראה לדור חדש של סטארטאפיסטים. אלה שמגיעים ליזמות היישר או עוד בזמן לימודיהם באוניברסיטאות בתחומי המדע השונים. היא גם מזכירה לציבור הרחב את מרכזיותה וחשיבותה של האקדמיה באקוסיסטם הטכנולוגי הישראלי. חשיבות שרק תלך ותגדל, ככל שטכנולוגיות בינה מלאכותית וקוונטים יתפסו חלק הולך וגדל של הסצנה הישראלית.