גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טויוטה מציעה חוויה ירוקה, חסכונית ובעיקר נינוחה

הדור החדש של פריוס פלאג-אין מציע "כמעט חשמלית" שקרובה מאד לדבר האמיתי ● היא נוחה, בנויה היטב ורושמת צריכת דלק אפסית, אבל ב-165 אלף היא פונה בעיקר לנישה קטנה של קהל "ירוק" ובוגר שלא מחפש ריגושים מוטוריים

 

טויוטה פריוס/  צילום: יחצ
טויוטה פריוס/ צילום: יחצ

רבים נוטים להתייחס לרכב החשמלי כאל "נס טכנולוגי", שיפחית את ההתחממות הגלובלית, יקטין את התלות בקרטל הנפט ועל הדרך יוזיל משמעותית את עלויות הנסיעה ויגדיל את ההכנסה הפנויה.

אבל האמת היא, שגם אחרי עשור של פיתוח מואץ, הרכב החשמלי עדיין לוקה במגבלות לא מעטות. בעלות על רכב חשמלי פרטי עדיין לא אידיאלית למי שאין לו נגישות לחניה שמורה בבית או לפחות בעבודה; הסוללות מוסיפות מאות קילוגרמים למשקל הרכב ואלפי דולרים למחירו ונוטות להתכלות לאורך זמן וכדי לנטרל את המחירים הגבוהים, המכוניות החשמליות תלויות בחסדים של הטבות מס ותמריצים חיצוניים.

הבעיה המרכזית היא שהטווח המוגבל של רוב כלי הרכב החשמליים "הנגישים" עדיין דורש מהנהג תכנון מוקדם של מסלול הנסיעה ושל נקודות עצירה והמתנה לטעינה בנסיעות ארוכות - או להוציא 70-100 אלף דולר לפני מס על דגמים עם סוללות ענקיות.

רכב

טויוטה, למשל, לא מאמינה בקפיצות דרך טכנולוגיות אלא בשיפור בהמשכים וזו הסיבה, שלמרות היותה חלוצת ההנעה ההיברידית בעולם, עם ניסיון של שני עשורים בפיתוח מנועים חשמליים וסוללות, היא עדיין לא קפצה על עגלת הרכב החשמלי.

פתרון הביניים שלה הוא שדרוג הטכנולוגיה ההיברידית-נטענת, "פלאג-אין", שמספק לטענתה, את הטוב שבכל העולמות: הנעה חשמלית ירוקה וחסכונית ברוב סיטואציות הנהיגה הנפוצות עם גיבוי של מנוע בנזין, שמבטל את התלות בתשתית טעינה חיצונית בנסיעות ארוכות.

הנעת הפלאג-אין החדשה שלה תופיע בעתיד הקרוב בראב4 ובדגמים נוספים ובינתיים הדגם הראשון, שמארח אותה, הוא הדור השני של הפריוס פלאג-אין. חיצונית היא דומה מאוד לפריוס הרגילה. הגריל מהודר יותר ועוטף מערך פנסי הייטק צרים ורבועים בנוסח עיני עכביש, פס מואר עוטף את הזנב, יש חישוקים חדשים וחדי עין יבחינו בשני "מכסי תדלוק", שאחד מהם מכסה על שקע הטעינה.

פרט לכך זה אותו עיצוב ייחודי ומוכר של הפריוס, שממשיך לקטב את הדעות. מעריציו טוענים שהפרופיל בעל השיפוע ההפוך, שמסתיים בזנב מוגבה ובשמשה אחורית עם שני "גלים" נראה עתידני ומתוחכם על גבול המדע הבדיוני. אחרים טוענים שהוא חוצה את הגבול שבין תחכום להתחכמות.

תא הנוסעים שומר על העיצוב של הפריוס "הרגילה" והוא מצליח להיראות כמו מסע להעתיד. מערך הנתונים מוסט למרכז הרכב ובנוי על טהרת צגי ה-LCD הצבעוניים, הנהג נהנה מראות פתוחה אל שמשה פנורמית עמוקה ותצוגה עילית מוקרנת על השמשה מולו. מוט ההילוכים הקצרצר מזכיר, שהיפנים הם שהמציאו את הקונסולות פלייסטיישן ונינטנדו והעיצוב הכולל מעניק תחושת "זן" הרמונית עם הרבה קווים רכים, למעט מערכת המולטימדיה ששוברת את העיצוב עם מסגרת מאסיבית ובולטת.

מרווח הפנים עונה על דרישות משפחתיות הטיפוסיות עם מושב אחורי, שמציע מרחב ברכיים וכתפיים סביר לשני מבוגרים פלוס נוסע מזדמן ביניהם (רצוי רזה). המושבים נוחים לנסיעות ארוכות ומרווח הראש די תקני לפלח.

טויוטה פריוס/  צילום: יחצ

ה"באג" המרכזי הוא נפח תא המטען הצנוע, שמתחת לדלת האחורית המתרוממת. הבליטה המאסיבית של הסוללה הגדולה הופכת אותו למדף שטוח יותר מאשר תא רציני לאכסון חפצים בעלי נפח ולמרות שניתן לקפל את מסעד המושב האחורי, המגבלה הזו עשויה להרתיע לא מעט לקוחות.

איכות הייצור מצוינת, כראוי לטויוטה, ורעשי הרוח מרוסנים היטב. האבזור התקני מקביל לזה של גרסאות העילית של הקורולה הייבריד ובולט במיוחד לטובה מערך מקיף של עזרי בטיחות וסיוע לנהיגה, כולל בקרת שיוט יעילה מאוד, התרעה מפני רכב חוצה מאחור ועוד.

במוקד העניין נמצאת מטבע הדברים מערכת ההנעה, שכוללת צמד מנועים חשמליים, סוללת ליתיום בקיבולת מכובדת של כ-9 קילוואט-שעה ומנוע הבנזין המוכר של ההיברידיות לבית טויוטה. את הסוללה ניתן לטעון תוך כשעתיים וכאשר היא טעונה במלואה היא אמורה לספק טווח חשמלי של עד כ-45 קילומטרים על פי תקן WLTP המחמיר, די מרשים עבור רכב קומפקטי. כמובן, שהטווח הזה תיאורטי ומשתנה תדיר בהתאם לסגנון הנהיגה ואופי הכביש - עליות, האצות, מזגן וכו'.

אבל בניגוד לדור הראשון של הפריוס פלאג-אין, שנחתה כאן לפרק זמן קצר באמצע העשור עם טווח חשמלי "סמלי", הדור החדש מציע חוויה חשמלית מקיפה ומוחשית בזכות מערכת ניהול, שמכוילת לספק נסיעה חשמלית שקטה ויעילה כברירת מחדל ברוב תנאי היום יום, כולל בעליות מתונות ובמהירויות בין עירוניות של 120 קמ"ש פלוס. למעשה, כדי להעיר את מנוע הבנזין לפעולה כאשר הסוללה טעונה צריך רגל אגרסיבית במיוחד או בחירה במצב התכנות "כוח".

למרות נתוני ההספק והמומנט הצנועים, תאוצות הביניים נמרצות ויציאה לעקיפה מרגישה החלטית ובטוחה. עם זאת די ברור, שלא לזה התכוונו המהנדסים היפנים. האצה בעליות תלולות מותחת את מנוע הבנזין לסל"ד גבוה וקולני ובאופן כללי נראה, שהמערכת מעדיפה רגל עדינה על הגז והתנהלות תרבותית.

20 שנות הניסיון של טויוטה בתחום ההיברידי ניכרות היטב במערכת הניהול של יחידת הכוח והעברת הכוח בין מנוע החשמל לבנזין - ולהפך - היא כנראה הפחות מורגשת בה נתקלנו עד כה ברכב פלאג-אין כלשהו, כולל בדגמים שעולים כפול.

טויוטה נוקבת בצריכת דלק ממוצעת ומשוקללת של כ-76 קילומטרים לליטר ואין ספק, שמי שידאג לטעון את הסוללה "על פי הספר" יבקר בתחנת הדלק לעיתים נדירות. בנסיעת המבחן שלנו, שכללה כ-300 קילומטרים של נהיגה מאומצת ברובה, בקושי הגענו לרף שלושת-רבע המיכל.

שלווה ורגיעה הן גם מילות המפתח בכיול השלדה. המתלים הרכים סופגים היטב מהמורות עירוניות ובין עירוניות אבל משחררים נטיית גוף בולטת מהממוצע בפניות הדוקות ולמרות, שההיגוי די מדויק הוא מרגיש קליל מאד. גם דוושת הבלמים, שקשורה למערכת מחזור האנרגיה הקינטית, דורשת הסתגלות.

פריוס פלאג-אין מאובזרת היטב עולה כ-165 אלף שקל, שהם כ-18 אלף שקל יותר מהפריוס הייבריד "הרגילה" באבזור מקביל. במחיר הזה היא פונה לפלח מוגדר מאד של לקוחות, שמציבים את איכות הסביבה והחיסכון בדלק במרכז סדר העדיפויות שלהם אך עדיין אינם בשלים לקפוץ למים העמוקים והקרים של עולם הרכב החשמלי "נטו" עבור הקהל, ובמחיר הזה, הפריוס היא אולי "הפיילוט" ההגיוני והמוצלח "לדבר האמיתי", שמוצע כרגע בשוק הרכב. 

חלק מהמתחרות

קיה נירו פלאג-אין

גרסת הפלאג-אין של קיה נירו מבוססת על הגרסה ההיברידית הרגילה ומשלבת מנוע 1.6 ליטר טורבו וסוללה חשמלית מוגדלת. ההספק, 141 כ"ס, מקביל לזה של הגרסה הרגילה, אולם הסוללה הנטענת מספקת טווח חשמלי של עד 58 ק"מ. צריכת הדלק הממוצעת כ-77 ק"מ לליטר, התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 10.8 שניות ובאירופה היא עולה כ-20% יותר מהגרסה ההיברידי.

קיה נירו/  צילום: יחצ

סאייק MG E-HS

ב-2020 תנחת באירופה גרסת הפלאג-אין של רכב הפנאי HS, האח הגדול של ה-ZS שכבר נמכר בארץ. לרכב, בגודל של ניסאן קשקאי, יש מנוע טורבו-בנזין שמשולב עם סוללה גדולה של 16.6 קילוואט שעה. הטווח החשמלי המוצהר הוא מעל 50 ק"מ והביצועים נמרצים מאד. באירופה הוא צפוי לעלות כ-15% פחות מהמתחרים הקוריאנים.

סאייק E-HS MG/  צילום: יחצ

פולקסווגן גולף פלאג-אין

הדור החדש של הגולף צפוי להגיע גם עם גרסת פלאג-אין, ששמה את הדגש על ביצועים. יש לה מנוע טורבו-בנזין קטן ויעיל בנפח 1.4 ליטר שמשודך למנוע חשמלי וסוללת של 13 קילוואט והוא אמור לספק טווח חשמלי של עד 60 ק"מ. הרכב יוצע בהספק של 204 ו-245 כ"ס. המחיר טרם פורסם.

פולקסווגן גולף פלאג-אין /  צילום: יחצ

עוד כתבות

אייל לפידות / צילום ארכיון: יוסי כהן

בזמן שאייל לפידות הפך לשיאן השכר ב-2019, שווי ההטבה ההונית שקיבל בשו"ב התכווץ ביותר מ-100 מיליון שקל

דוחות שיכון ובינוי חושפים כי חברת התשתיות והנדל"ן רשמה בשנה שעברה הוצאות שכר של כ-62 מיליון שקל בגין חמשת בכיריה, בראשות לפידות ● אלא שמאז השיא בפברואר צללה מניית החברה ב-50% כמעט ומחקה חלק ניכר מההטבה לבכירים

אוטובוס חברת דן / צילום: איל יצהר, גלובס

אקזיט בטיימינג מושלם: חברי דן מכרו מניות ב-450 מיליון שקל רגע לפני שהקורונה הכתה בתחבורה הציבורית

בין המשקיעים בעסקה שנסגרה בחודש שעבר - הכשרה ביטוח, דיסקונט, נורסטאר, חן למדן, דוד פתאל ודן פרופר

הקמפיין החדש של אלקטרה עם נינט טייב, אמיר דדון וגיא זוארץ / צילום: אלקטרה

בצל הקורונה: מקדימים תשלומים לאמנים

אשכולות, שאחראית על גביית התמלוגים מהגופים המשדרים, תקדים את התשלומים לחבריה שהיו אמורים להיות מחולקים בעוד מספר חודשים ותחלק אותם בתקופה הקרובה

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

מידרוג בוחנת "עם השלכות שליליות" את דירוג האג"חים של שלמה אליהו

מידרוג מצמידה כיום לאג"חים של שלמה אליהו דירוג A1.il שמשקף כושר החזר גבוה

יעל לביא ואשר ווסטרופ-אוונס באולפן BLOCKTV / צילום: BLOCKTV

ערוץ בלוקטיוי של משה חוגג פיטר 80% מעובדיו בישראל

בשבועיים האחרונים קיבלו 18 מעובדי BLOCKTV בישראל הודעות על פיטוריהם ● לדברי מקורות המעורים במיזם, הקיצוצים נעשו בעקבות ההשפעה השלילית של מגיפת הקורונה על תעשיית הבלוקצ'יין, שבה מתמקדים תכני האתר

מיניבוס Bubble של ויה וחברת דן / צילום: יח"צ

למרות הקורונה: חברת שירותי ההסעות הישראלית ויה מגייסת 400 מיליון דולר לפי שווי של מעל 2 מיליארד דולר

מי שהוביל את הגיוס היא חברת האחזקות Exor שמחזיקה באחזקה משמעותית בחברות פיאט, קרייזלר, פרארי, עיתון אקונומיסט וקבוצת הכדורגל יובנטוס ● Via פיתחה מערכת תחבורה דינמית, בהתאם לצרכי הנוסעים שרוצים לעלות על כלי הרכב שמפעילה ופועלת בכ-100 ערים בעולם

נתניהו בישיבת הממשלה, הבוקר / צילום: לע"מ

ישיבת ממשלה בזום? הממשלה תתכנס מחר כדי לדון באכיפת האיסורים החדשים

הישיבה תתנהל בשלט רחוק בגלל שרה"מ נכנס לבידוד היום ● על סדר היום, החמרה בצעדי ההגבלה על תנועה מחוץ לבתים, הפחתה במספר העובדים שיכולים להגיע למקומות העבודה, מ-30% מכוח האדם ל-15%, אישור התקנות המאפשרות לחיילים להצטרף לסיורי המשטרה לאכיפת מגבלות הקורונה

בנימין נתניהו, מסיבת העיתונאים בצל הקורונה, אמש / צילום: Gali Tibbon, Associated Press

הבדיקות של רה"מ יצאו תקינות, בשלב זה הוא עדיין נשאר בבידוד

אחרי שהיועצת למגזר החרדי של לשכת רה"מ רבקה פאלוך נמצאה כחולה בקורונה, מתקיימות בשעה זו חקירה האפידמיולוגית ● מלשכת ראש הממשלה נמסר: "בהתאם לממצאים, משרד הבריאות ורופאו האישי של רה"מ יקבעו יום לסיום הבידוד"

הרצוג פוקס נאמן לוגו / צילום: יחצ

הקיצוצים הגיעו גם למשרד הרצוג-פוקס-נאמן: חוזרים לשכר של 2019, 10% מהעובדים יצאו לחל"ת

במשרד עורכי הדין הגדול בארץ הכריזו על קיצוץ רוחבי של 15% בשכר עובדי המשרד ● במשרד מ.פירון הוציאו עובדים לחל"ת והפחיתו 20% בשכר עורכי הדין, אך לא קיצצו בשכר המתמחים

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מתן פורטנוי, גלובס

רשות שדות התעופה: "היקף הפעילות בנתב"ג צנח ב-98%, נבצע החלטות דרמטיות"

אובדן ההכנסות גרם לנתב"ג להפסדים של 1.5 מיליארד שקל ● מנכ"ל רשות שדות התעופה ונציגות העובדים הורו על נקיטת צעדים נוספים, ובהם הוצאת 600 עובדים נוספים לחל"ת וכן קיצוץ שכר רוחבי של 10%-15% לעובדי היום המוגדרים כחיוניים

יהודה בן אסאייג, מנכ"ל מנורה מבטחים / צילום: תמר מצפי

"מנורה מבטחים מגיעה מוכנה למשבר הקורונה, עם רווחי שיא"

מנורה מבטחים ביטוח רשמה ב-2019 רווח נקי של 537 מיליון שקל ● המנכ"ל יהודה בן אסאייג: "שנת 2019 הייתה השנה הטובה ביותר בתולדות הקבוצה"

מתוך מחאת העצמאים בירושלים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

המעסיקים בקריאה דרמטית לממשלה: "יש חיים אחרי הקורונה"

לא להגדיל את מעגל האבטלה: מאות מעסיקים פנו לממשלה בבקשת סיוע ● "ההטבה היחידה שהמדינה נותנת היא לשלוח עובדים הביתה. למה לשלוח הביתה? תעזרו לנו להחזיק אותם במקומות העבודה"

אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ

בשל משבר הקורונה: שר המשפטים אישר להמציא כתבי בי-דין בדוא"ל

המהלך נועד לייתר ככל הניתן העברת עותק קשיח באמצעות שליח כפי שהיה נהוג בשגרה עד כה, וכך להפחית קירבה לא הכרחית בהתאם להנחיות משרד הבריאות וכן להקל על הציבור מבחינה ביורוקרטית ● התקנה לא תחול על כתב בי-הדין הראשון בתיק

גיא מונרוב / צילום: סיון פרג'

דווקא במשבר: 90% מהארגונים במשק הקטינו את פעילות מבקרי הפנים

כך עולה מסקרים שנערכו בימים האחרונים ● מומחה ניהול הסיכונים רו"ח גיא מונרוב מזהיר כי "דווקא בעיתות משבר יש חשיבות קריטית למבקרי הפנים" ● מבקר הפנים של אל על: "עבודה מהבית מהווה פתח נרחב לביצוע של מעילות והונאות"

עמי יעקב / צילום: ק.א.ל

היה מנוע: הסיפור על מטוס ק.א.ל שנתקע בסיביר

וגם: אילו עיריות נרתמו לטובת האכלת חתולי רחוב ● השיחה

חמאה  /צילום: שני מוזס

היבואנים ינסו לבלום את ההחלטה לפקח על מחירי החמאה המיובאת

החל מה-30 באפריל צפוי משרד החקלאות לפקח על מחירי החמאה המיובאת כך שמחירה יהיה זהה למחיר המפוקח ● נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין: "הזמנות היבואנים של חמאה בוצעו על בסיס ההנחה העולה בבירור שהמחיר אינו מפוקח ונתון לתחרות"

בנק ירושלים / צילום: איל יצהר

בגלל שהקורונה פתחה מרווח גבוה: בנק ירושלים יוצא בתוכנית רכישה עצמית של אג"ח

התוכנית בהיקף של עד 100 מיליון שקל ● "הרכישה עשויה להוות הזדמנות עסקית וכלכלית ראויה לבנק"

יולי אדלשטיין בנאום התפטרותו מתפקידו כיו"ר הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

“דווקא המהלך הקיצוני של אדלשטיין הביא את נתניהו וגנץ להשיב את הממלכתיות על כנה”

ד"ר אסף הראל מנתח את התנהלות יו"ר הכנסת היוצא, שסירב לקיים הצבעה להחלפתו כהוראת בג"ץ, כדילמה של "אישיות דו-מהותית" הנקרעת בין הממלכתיות לבין המחויבות הפרטית-מפלגתית ● "אדלשטיין העדיף את היבטיו הפרטיים והמפלגתיים וגרם לפגיעה אנושה בדמוקרטיה"

רן גולדשטיין, סמנכ"ל מידרוג / צילום: סיון פרג'

מידרוג: הקורונה והסחר מקוון יורידו את מחירי השכירות ואת הדירוג של חלק מחברות הנדל"ן המסחרי

גם אם משבר הקורונה יארך זמן קצר, במידרוג מעריכים כי בעלי שטחים מסחריים יהיו חייבים להוריד את דמי השכירות כדי לתמוך בעסקים השוכרים; וכי האצת תופעת הסחר המקוון תאיץ את ירידת המחירים גם לטווח רחוק

גל תורג'מן / צילום: תמר מצפי

אתרי התוכן הישראלים בקמפיין: "משאירים את הכסף בארץ"

מספר ימים לאחר שארטימדיה העלתה קמפיין דיגיטלי המתנגח בגוגל ופייסבוק על כך שאינם מצליחים לסנן פייק ניוז בנוגע לקורונה, מעלה החברה יחד עם אתרי תוכן ישראלים קמפיין הקורא למפרסמים לפרסם רק באתרים ישראלים כדי לשמור על הכלכלה