גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טויוטה מציעה חוויה ירוקה, חסכונית ובעיקר נינוחה

הדור החדש של פריוס פלאג-אין מציע "כמעט חשמלית" שקרובה מאד לדבר האמיתי ● היא נוחה, בנויה היטב ורושמת צריכת דלק אפסית, אבל ב-165 אלף היא פונה בעיקר לנישה קטנה של קהל "ירוק" ובוגר שלא מחפש ריגושים מוטוריים

 

רבים נוטים להתייחס לרכב החשמלי כאל "נס טכנולוגי", שיפחית את ההתחממות הגלובלית, יקטין את התלות בקרטל הנפט ועל הדרך יוזיל משמעותית את עלויות הנסיעה ויגדיל את ההכנסה הפנויה.

אבל האמת היא, שגם אחרי עשור של פיתוח מואץ, הרכב החשמלי עדיין לוקה במגבלות לא מעטות. בעלות על רכב חשמלי פרטי עדיין לא אידיאלית למי שאין לו נגישות לחניה שמורה בבית או לפחות בעבודה; הסוללות מוסיפות מאות קילוגרמים למשקל הרכב ואלפי דולרים למחירו ונוטות להתכלות לאורך זמן וכדי לנטרל את המחירים הגבוהים, המכוניות החשמליות תלויות בחסדים של הטבות מס ותמריצים חיצוניים.

הבעיה המרכזית היא שהטווח המוגבל של רוב כלי הרכב החשמליים "הנגישים" עדיין דורש מהנהג תכנון מוקדם של מסלול הנסיעה ושל נקודות עצירה והמתנה לטעינה בנסיעות ארוכות - או להוציא 70-100 אלף דולר לפני מס על דגמים עם סוללות ענקיות.

רכב

טויוטה, למשל, לא מאמינה בקפיצות דרך טכנולוגיות אלא בשיפור בהמשכים וזו הסיבה, שלמרות היותה חלוצת ההנעה ההיברידית בעולם, עם ניסיון של שני עשורים בפיתוח מנועים חשמליים וסוללות, היא עדיין לא קפצה על עגלת הרכב החשמלי.

פתרון הביניים שלה הוא שדרוג הטכנולוגיה ההיברידית-נטענת, "פלאג-אין", שמספק לטענתה, את הטוב שבכל העולמות: הנעה חשמלית ירוקה וחסכונית ברוב סיטואציות הנהיגה הנפוצות עם גיבוי של מנוע בנזין, שמבטל את התלות בתשתית טעינה חיצונית בנסיעות ארוכות.

הנעת הפלאג-אין החדשה שלה תופיע בעתיד הקרוב בראב4 ובדגמים נוספים ובינתיים הדגם הראשון, שמארח אותה, הוא הדור השני של הפריוס פלאג-אין. חיצונית היא דומה מאוד לפריוס הרגילה. הגריל מהודר יותר ועוטף מערך פנסי הייטק צרים ורבועים בנוסח עיני עכביש, פס מואר עוטף את הזנב, יש חישוקים חדשים וחדי עין יבחינו בשני "מכסי תדלוק", שאחד מהם מכסה על שקע הטעינה.

פרט לכך זה אותו עיצוב ייחודי ומוכר של הפריוס, שממשיך לקטב את הדעות. מעריציו טוענים שהפרופיל בעל השיפוע ההפוך, שמסתיים בזנב מוגבה ובשמשה אחורית עם שני "גלים" נראה עתידני ומתוחכם על גבול המדע הבדיוני. אחרים טוענים שהוא חוצה את הגבול שבין תחכום להתחכמות.

תא הנוסעים שומר על העיצוב של הפריוס "הרגילה" והוא מצליח להיראות כמו מסע להעתיד. מערך הנתונים מוסט למרכז הרכב ובנוי על טהרת צגי ה-LCD הצבעוניים, הנהג נהנה מראות פתוחה אל שמשה פנורמית עמוקה ותצוגה עילית מוקרנת על השמשה מולו. מוט ההילוכים הקצרצר מזכיר, שהיפנים הם שהמציאו את הקונסולות פלייסטיישן ונינטנדו והעיצוב הכולל מעניק תחושת "זן" הרמונית עם הרבה קווים רכים, למעט מערכת המולטימדיה ששוברת את העיצוב עם מסגרת מאסיבית ובולטת.

מרווח הפנים עונה על דרישות משפחתיות הטיפוסיות עם מושב אחורי, שמציע מרחב ברכיים וכתפיים סביר לשני מבוגרים פלוס נוסע מזדמן ביניהם (רצוי רזה). המושבים נוחים לנסיעות ארוכות ומרווח הראש די תקני לפלח.

ה"באג" המרכזי הוא נפח תא המטען הצנוע, שמתחת לדלת האחורית המתרוממת. הבליטה המאסיבית של הסוללה הגדולה הופכת אותו למדף שטוח יותר מאשר תא רציני לאכסון חפצים בעלי נפח ולמרות שניתן לקפל את מסעד המושב האחורי, המגבלה הזו עשויה להרתיע לא מעט לקוחות.

איכות הייצור מצוינת, כראוי לטויוטה, ורעשי הרוח מרוסנים היטב. האבזור התקני מקביל לזה של גרסאות העילית של הקורולה הייבריד ובולט במיוחד לטובה מערך מקיף של עזרי בטיחות וסיוע לנהיגה, כולל בקרת שיוט יעילה מאוד, התרעה מפני רכב חוצה מאחור ועוד.

במוקד העניין נמצאת מטבע הדברים מערכת ההנעה, שכוללת צמד מנועים חשמליים, סוללת ליתיום בקיבולת מכובדת של כ-9 קילוואט-שעה ומנוע הבנזין המוכר של ההיברידיות לבית טויוטה. את הסוללה ניתן לטעון תוך כשעתיים וכאשר היא טעונה במלואה היא אמורה לספק טווח חשמלי של עד כ-45 קילומטרים על פי תקן WLTP המחמיר, די מרשים עבור רכב קומפקטי. כמובן, שהטווח הזה תיאורטי ומשתנה תדיר בהתאם לסגנון הנהיגה ואופי הכביש - עליות, האצות, מזגן וכו'.

אבל בניגוד לדור הראשון של הפריוס פלאג-אין, שנחתה כאן לפרק זמן קצר באמצע העשור עם טווח חשמלי "סמלי", הדור החדש מציע חוויה חשמלית מקיפה ומוחשית בזכות מערכת ניהול, שמכוילת לספק נסיעה חשמלית שקטה ויעילה כברירת מחדל ברוב תנאי היום יום, כולל בעליות מתונות ובמהירויות בין עירוניות של 120 קמ"ש פלוס. למעשה, כדי להעיר את מנוע הבנזין לפעולה כאשר הסוללה טעונה צריך רגל אגרסיבית במיוחד או בחירה במצב התכנות "כוח".

למרות נתוני ההספק והמומנט הצנועים, תאוצות הביניים נמרצות ויציאה לעקיפה מרגישה החלטית ובטוחה. עם זאת די ברור, שלא לזה התכוונו המהנדסים היפנים. האצה בעליות תלולות מותחת את מנוע הבנזין לסל"ד גבוה וקולני ובאופן כללי נראה, שהמערכת מעדיפה רגל עדינה על הגז והתנהלות תרבותית.

20 שנות הניסיון של טויוטה בתחום ההיברידי ניכרות היטב במערכת הניהול של יחידת הכוח והעברת הכוח בין מנוע החשמל לבנזין - ולהפך - היא כנראה הפחות מורגשת בה נתקלנו עד כה ברכב פלאג-אין כלשהו, כולל בדגמים שעולים כפול.

טויוטה נוקבת בצריכת דלק ממוצעת ומשוקללת של כ-76 קילומטרים לליטר ואין ספק, שמי שידאג לטעון את הסוללה "על פי הספר" יבקר בתחנת הדלק לעיתים נדירות. בנסיעת המבחן שלנו, שכללה כ-300 קילומטרים של נהיגה מאומצת ברובה, בקושי הגענו לרף שלושת-רבע המיכל.

שלווה ורגיעה הן גם מילות המפתח בכיול השלדה. המתלים הרכים סופגים היטב מהמורות עירוניות ובין עירוניות אבל משחררים נטיית גוף בולטת מהממוצע בפניות הדוקות ולמרות, שההיגוי די מדויק הוא מרגיש קליל מאד. גם דוושת הבלמים, שקשורה למערכת מחזור האנרגיה הקינטית, דורשת הסתגלות.

פריוס פלאג-אין מאובזרת היטב עולה כ-165 אלף שקל, שהם כ-18 אלף שקל יותר מהפריוס הייבריד "הרגילה" באבזור מקביל. במחיר הזה היא פונה לפלח מוגדר מאד של לקוחות, שמציבים את איכות הסביבה והחיסכון בדלק במרכז סדר העדיפויות שלהם אך עדיין אינם בשלים לקפוץ למים העמוקים והקרים של עולם הרכב החשמלי "נטו" עבור הקהל, ובמחיר הזה, הפריוס היא אולי "הפיילוט" ההגיוני והמוצלח "לדבר האמיתי", שמוצע כרגע בשוק הרכב. 

חלק מהמתחרות

קיה נירו פלאג-אין

גרסת הפלאג-אין של קיה נירו מבוססת על הגרסה ההיברידית הרגילה ומשלבת מנוע 1.6 ליטר טורבו וסוללה חשמלית מוגדלת. ההספק, 141 כ"ס, מקביל לזה של הגרסה הרגילה, אולם הסוללה הנטענת מספקת טווח חשמלי של עד 58 ק"מ. צריכת הדלק הממוצעת כ-77 ק"מ לליטר, התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 10.8 שניות ובאירופה היא עולה כ-20% יותר מהגרסה ההיברידי.

סאייק MG E-HS

ב-2020 תנחת באירופה גרסת הפלאג-אין של רכב הפנאי HS, האח הגדול של ה-ZS שכבר נמכר בארץ. לרכב, בגודל של ניסאן קשקאי, יש מנוע טורבו-בנזין שמשולב עם סוללה גדולה של 16.6 קילוואט שעה. הטווח החשמלי המוצהר הוא מעל 50 ק"מ והביצועים נמרצים מאד. באירופה הוא צפוי לעלות כ-15% פחות מהמתחרים הקוריאנים.

פולקסווגן גולף פלאג-אין

הדור החדש של הגולף צפוי להגיע גם עם גרסת פלאג-אין, ששמה את הדגש על ביצועים. יש לה מנוע טורבו-בנזין קטן ויעיל בנפח 1.4 ליטר שמשודך למנוע חשמלי וסוללת של 13 קילוואט והוא אמור לספק טווח חשמלי של עד 60 ק"מ. הרכב יוצע בהספק של 204 ו-245 כ"ס. המחיר טרם פורסם.

עוד כתבות

רוב ייטן, מנהיג מפלגת המרכז-שמאל ההולנדית / צילום: ap, Peter Dejong

המנצח המסתמן בבחירות בהולנד בעבר: "על ישראל להפסיק להרעיב ולהרוג חפים מפשע"

לפי המדגמים, הפסד מפתיע לווילדרס הפרו-ישראלי בבחירות בהולנד ● המנצח של הבחירות, ככל  הנראה יהיה רוב ייטן ממפלגת המרכז הליברלית D66, שקרא לישראל "להפסיק להרעיב ולהרוג פלסטינים חפים מפשע"

פיטורי הענק באמזון / צילום: Reuters

אמזון לא לבד: גל פיטורים חדש בהייטק. זו הסיבה

אמזון הכריזה על פיטורי 14 אלף עובדים, לרבות מתכנתים ובעלי מקצועות שנחשבו בעבר מוגנים ● ענקית הטכנולוגיה לא לבד: עוד שורה של חברות בעולם ובישראל ערכו בחודשים האחרונים קיצוצים במצבת העובדים כתוצאה מהטמעת טכנולוגיות בינה מלאכותית, שמגדירות את התעשייה מחדש

רה''מ בנימין נתניהו ואבי שמחון / צילום: קובי גדעון-לע''מ

שמחון הציע ונתניהו ביקש לקדם: מס על הבנקים שנועד לסבסד משכנתא

בדיון שנערך בשבוע שעבר ביקש ראש הממשלה לקדם בחקיקה שתקבולי המס יועברו מהבנקים ישירות לרוכשי דירות ● לפי התוכנית, שמוביל יועצו הכלכלי של נתניהו, פרופ' אבי שמחון, יגדל המס על הבנקים להיקף של כשלושה מיליארד שקל בשנה ● בינתיים, באוצר מתנגדים וגם מבחינה משפטית זה לא כל כך פשוט

טל צורף / צילום: עופר חג'יוב

מפרסום לקמעונאות: טל צורף תכהן כמנכ"לית חנויות אדידס בזכיינות באלקטרה מוצרי צריכה

צורף עוזבת את משרד הפרסום יהושע TBWA, שם כיהנה כמנכ"לית, ותהיה אחראית על 45 חנויות אדידס שבזיכיון של אלקטרה ● לפי אדידס ישראל, מדובר בכ-15% מכלל פעילות המותג בארץ

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

החלטות ריבית, דוחות ופגישה אחת קריטית: היכונו ל-30 שעות סוערות בשווקים

שבוע המסחר נכנס ליממות מלאות אירועים שיקבעו האם המגמה החיובית תימשך או שאולי צפוי שינוי כיוון ● האם השווקים בארה"ב מתמחרים כבר הורדת ריבית, על מה יסתכלו המשקיעים בדוחות של ענקיות הטכנולוגיה, ואיך ישפיע מפגש הפסגה בין טראמפ לשי?

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים / צילום: מורג ביטן

100 בקשות פירוק ביום: חברות הארנק במרוץ לניצול הטבת המס לפני שתיגמר

בסוף נובמבר תפוג הוראת השעה, המאפשרת לבעלי חברות ארנק פירוק או העברת נכסים לבעלי מניות יחידים בדחיית מס ופטור ממס רכישה ● בעקבות זאת, ברשות המסים מדווחים על זרם חסר תקדים של בקשות פירוק ● מומחים סבורים כי זה הזמן לארגן את הנכסים מחדש וגם נותנים טיפים למי שבוחרים שלא לנצל את ההטבה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט, בעקבות דבריו של יו"ר הפד ג'רום פאוול

הנאסד"ק עלה בכ-0.5% ● הפדרל ריזרב הוריד את הריבית בארה"ב מ-4.25% ל-4%, אך הנגיד פאוול ציין כי הורדת ריבית בדצמבר רחוקה מלהיות מובנת מאליה ● טראמפ הכריז על הסכם סחר חדש עם דרום קוריאה ● יומיים קריטיים: חמש "מופלאות" יפרסמו את דוחותיהן שעשויים לקבוע את כיוון השוק לשארית השנה • אנבידיה קפצה בכ-3% - ושווי השוק שלה חצה את רף 5 טריליון הדולר

צוות השותפים בקרן ויולה קרדיט. מימין: עידו ויגדור, אלכס גינזבורג ורותי פורמן / צילום: אריק סולטן

ויולה קרדיט השלימה גיוס של הקרן הגדולה ביותר שלה - 2 מיליארד דולר

מדובר בגיוס לקרן האשראי מגובה הנכסים השלישית של ויולה קרדיט ● יעד הגיוס המקורי עמד על 1.5 מיליארד דולר ● "אנו מזהים עניין הולך וגובר מצד משקיעים מקומיים ומהעולם בתחום האשראי מגובה הנכסים"

גמל להשקעה או קרן נאמנות? / צילום: Shutterstock

גמל להשקעה או קרן נאמנות: איפה הכי כדאי לשים את הכסף

יוקר המחיה מחריף, והמשקיעים מבינים שהכסף שלהם חייב לעבוד, אך מתלבטים ● היכן להשקיע? בניהול עצמי דרך קרנות נאמנות שקופות ונזילות, או בניהול מנוטרל רגשות בקופת גמל להשקעה?

הנפקת ורוניס בנאסד''ק / צילום: נאסד''ק OMX

ורוניס הורידה תחזיות, והמניה צונחת בכ-45% בוול סטריט

חברת אבטחת הסייבר צמחה פחות מהצפוי ברבעון השלישי בעקבות קצב חידוש חוזים נמוך מהצפוי ● במקביל, הודיעה ורוניס על פיטורים של 5% מהעובדים שלה, כמו גם על רכישה עצמית של מניות ב-150 מיליון דולר

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

באפט פספס את השיא של אפל: כמה הוא הפסיד על מכירת המניות?

למרות שאפל היא ההחזקה הגדולה ביותר של באפט, הוא החל למכור את מניותיה ב-2024 ואף הגדיל לעשות השנה ● עכשיו כשאפל חצתה את רף ה-4 מיליארד דולר בשווי, בבארונ'ס חישבו את הרווחים המוחמצים

ריי דליו, מייסד ברידג'ווטר / צילום: ap, Ng Han Guan

ריי דליו מזהיר: בשוק הבינה המלאכותית נוצרה בועה מסוכנת, זו הסיכה שעלולה לפוצץ אותה

"מתי היא תתפוצץ - אולי איננו יודעים בדיוק" אמר המיליארדר, "אבל דבר אחד ברור - רמת הסיכון גבוהה מאוד" ● "בועות לא באמת מתפוצצות עד שהידוק מוניטרי גורם להן להתפוצץ"

יו''ר הפד, ג'רום פאוול / צילום: ap, Susan Walsh

יו"ר הפד פאוול: "הורדת ריבית נוספת בדצמבר לא מובנת מאליה. רחוק מכך"

הבנק המרכזי החליט על הורדת הריבית מ-4.25% ל-4% - וכך הוא ממשיך במתווה שהניח בפגישתו בספטמבר, על רקע החולשה בשוק העבודה האמריקאי ● ברקע, נמשכת כבר חודש השבתת הממשל, שמנעה את פרסומם של נתונים התעסוקה בהם נעזר הבנק לקביעת המדיניות שלו ● פאוול ציין כי חברי ועדת השוק הפתוח של הפד חלוקים מאוד על המשך המדיניות בהחלטת הריבית בדצמבר

הצלב האדום מוביל חללים חטופים לישראל / צילום: Reuters

הערכה בצה"ל: חמאס יחזיר 4 חללים חטופים בימים הקרובים

צה"ל מאשר: בהתאם להנחיית הדרג המדיני, ולאחר סדרת תקיפות משמעותיות - הפסקת האש מתחדשת ● הותר לפרסום: רס"ר (מיל') אפי (יונה אפרים) פלדבאום נפל בתקרית ברפיח ● טראמפ: התגובה של ישראל לירי לא תסכן את הפסקת האש ● גורם ביטחוני: חמאס משתמש בכלים כבדים כדי לשקם מנהרות ולא כדי לחלץ חללים חטופים ● הזרוע הצבאית של חמאס טוענת: הצלחנו לחלץ שני חטופים חללים במהלך פעולות החיפוש ● עדכונים שוטפים

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik

אנליסט בהמלצה חריגה: תמכרו את המניה של וורן באפט

ב־KBW ציינו כי העסקים המרכזיים של ברקשייר צפויים לעמוד בפני לחצים בשנה הקרובה, "דברים רבים נעים בכיוון הלא נכון" ● חוסר הוודאות סביב הירושה בחברה נובע מ"המוניטין הבלתי־מעורער כמעט של וורן באפט ומה שאנו רואים כחוסר גילוי נאות מספק, שעלול להרתיע משקיעים" ● באפט בן ה־95 יפרוש מתפקיד מנכ"ל החברה בסוף השנה

ירון פרידמן, מנהל יחידת המחקר בבנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

אחרי העליות החדות: האנליסט שממליץ - זה הסקטור שכדאי להתרחק ממנו

ירון פרידמן, מנהל יחידת המחקר בבנק הפועלים, חזה את העליות בשווקים בשנה החולפת, אך כעת כשהשוק כבר יקר בעיניו, הוא מציע "לשקול להקטין את רכיב המניות בתיק ב-20%-30%, עד למחירים נוחים יותר" ● עם זאת, הוא אופטימי באשר לשוקי המניות ולדחיפה מהורדות ריבית

מנכ''ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה / צילום: ap, Elaine Thompson

מיקרוסופט עוקפת את תחזיות האנליסטים עם צמיחה של 13% ברווחים

מיקרוסופט דיווחה על הכנסות בגובה של 77.7 מיליארד דולר ועל רווח מתואם של 3.72 דולר למניה - צמיחה של 13% לעומת הרבעון המקביל ● גם ההכנסות מפעילות הענן עקפו את צפי האנליסטים ועמדו על 49.1 מיליארד דולר

תומר פפר, מנכ''ל תן ביס / צילום: גני רוחלין

תן ביס וביימי ישתפו פעולה בתחום ההטבות

הרציונל מאחורי שיתוף הפעולה הוא להרחיב את אפשרויות הבחירה שעומדות בפני לקוחות הקצה למימוש תקציב התן ביס שלהם ● מנכ"ל תן ביס, תומר פפר: "המהלך מהווה שינוי אמיתי בתפיסה של תקציב ההטבות לעובדים"

משרדי UMI באזור תעשייה ראם - בני עייש / צילום: אייל פישר

UMI תרכוש חברת חלקי חילוף וליסינג תמורת 288 מיליון שקל

קבוצת יוניברסל מוטורס חתמה על מזכר עקרונות מחייב לרכישת 65% מחברת "המאגר חלפים" ולרכישת מלוא פעילות "המאגר ליסינג" שבבעלות משפחת כדורי ● לאחר השלמת העסקה, UMI עשויה למזג את פעילות הליסינג של "המאגר" לתוך פעילות חברת AVIS שבשליטתה

הואנג בכנס של אנבידיה, השבוע / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

השבבים, טראמפ והקשר הישראלי: הדרך של אנבידיה לשווי של 5 טריליון דולר

אנבידיה שברה שיא נוסף, והגיעה בפתיחת המסחר לשווי של חמישה טריליון דולר ● בתוך שלושה וחצי חודשים, היא הוסיפה טריליון לערכה - ופתחה פער גדול מהבאות ברשימה ● מה עומד מאחורי הצמיחה האסטרונומית, ומה הקשר לנשיא ארה"ב? ארבע נקודות על השיא החדש