הצוללת | פודקאסט

כך משפחה אחת התניעה את מגיפת משככי הכאבים העולמית

שלושה אחים יהודים הפכו לרופאים בעלי שם עולמי, אך בעשרים השנים האחרונות היו שותפים לאחת הקטסטרופות הגדולות בבריאות העולמית • כך משפחת סאקלר, מהתורמות הגדולות של אונ' ת"א, התעשרה בזכות שיטה שגרמה לציבור להתמכר למשככי כאבים • האזינו לפודקאסט "הצוללת"

תרופה / צילום: שאטרסטוק
תרופה / צילום: שאטרסטוק

בתחילת המאה שעברה גדלו בברוקלין, ניו יורק, שלושה אחים: ארת'ור, הבכור, ואחריו מורטימור וריימונד סאקלר. ההורים שלהם היגרו מפולין לארה"ב והצליחו להגשים את החלום של כל אמא יהודייה וכנראה גם של רוב האמהות האמריקאיות: שלושה בנים רופאים. ליתר דיוק, רופאים פסיכיאטרים.

פאסט פורוורד ל-2019: הסאקלרים שווים היום 13 מיליארד דולר. זה נשמע כמו סיפור הצלחה מסחרר של הגירה? כן. אבל לא על זה נדבר. הפעם ננסה להבין איך המשפחה הזו, הינדסה התניעה והובילה את אחת מהקטסטרופות הגדולות ביותר בבריאות הציבור שקרו בעולם המערבי בשנים האחרונות: מגיפת האופיאטים. אם במקרה לא שמעתם עליה, מדובר במגיפה שכוללת התמכרות למשככי כאבים. ב-20 השנים האחרונות מתו בגללה כ-400 אלף אנשים, רק בארצות הברית. והכל התחיל בעצם בגלל המשפחה הזו, משפחת סאקלר, תורמת גדולה מאוד של אוניברסיטת תל אביב.

הילה ויסברג ואורי פסובסקי צללו לתוך סיפורם של שלושת האחים הרופאים, בכדי להבין מה הפך אותם לכל כך עשירים; מה הקשר בין האופיאטים לסאקלרים - ולהסדרים הכספיים במיליארדים שנסגרים כעת בארה"ב מול חברות התרופות?