אושר: מקורות תשקיע 1.5 מיליארד שקל בחיבור הכנרת ומתקני ההתפלה

דירקטוריון החברה שאישר אתמול את הכפלת תקציב הפיתוח של החברה אישר לראשונה בתולדות החברה יעדים פיננסיים שתידרש לעמוד בהם בהתאם לדרישת רשות החברות הממשלתיות

יעקב קוינט / צילום: רפי קוץ
יעקב קוינט / צילום: רפי קוץ

מקורות תשקיע ב-2020 כ-1.5 מיליארד שקל בחיבור הכנרת ומתקני ההתפלה, ותתחייב לראשונה בתולדותיה לעמידה ביעדים פיננסיים, כך אישר אתמול (ה') דירקטוריון החברה. מדובר כמעט בהכפלה של היקף השקעה השנתית של החברה, בניהולו של אלי כהן. תקציב הפיתוח של מקורות עמד בשנים האחרונות על כ-800 מיליון שקל לשנה בממוצע. בין היתר תשקיע מקורות בחיבור מתקני ההתפלה החדשים בשורק ובגליל המערבי ובבניית המוביל הארצי ההפוך, המיועד להזרים מים ממתקני ההתפלה למילוי מחדש של הכנרת.

בפברואר החליטה הממשלה להרחיב משמעותית את תכנית הפיתוח של מקורות לאור התחזית להתמעטות הגשמים בשנים הקרובות, עקב שינויי אקלים והתחממות כדור הארץ.

בממשלה ביקשו לצמצם ככל הניתן את העלאת תעריף המים לצורך מימון תוספת התקציב וכדי לייצר מקורות הכנסה אלטרנטיביים הוחלט על חבילת צעדים ובהם מיזוג נכסי המוביל הארצי למקורות ומכירת נכסי נדל"ן ובראשם בניין המטה הראשי של החברה ברחוב לינקולן.

כדי לוודא שאיתנותה הפיננסית של מקורות לא תיפגע, הוחלט בממשלה על הקמת צוות איתנות פיננסית בראשות מנהל רשות החברות הממשלתיות יעקב קוינט ומנהל רשות המים גיורא שחם ובהשתתפות נציגי משרד האנרגיה והאוצר. צוות האיתנות פיננסית אמור לבחון אחת לשנה את עמידת החברה ביעדים שנקבעו.

במסגרת הסיכום אתמול הוחלט על אימוץ היעדים הפיננסיים שנקבעו בהחלטת הממשלה (יחס מינוף ויחס תזרים לחוב מותאם) ולהוסיף עליהם שני יעדים פיננסיים שנגזרים ממדיניות רשות החברות: תשואה להון מועסק ויחס כיסוי ריבית.

כפי שדווח ב"גלובס" רשות החברות הממשלתיות בניהולו של יעקב קוינט מקדמת קביעת יעדי איתנות ורווחיות פיננסיים לחברות הממשלתיות במטרה לשפר את יעילותן ורווחיותן. על רקע זה יש חשיבות מיוחדת לכך שגם רשות המים חתומה על מסמך היעדים הפיננסיים שנקבעו על-ידי רשות החברות והממשלה. רשות המים גם הסכימה לשפות את מקורות בגין פחת גבייה על חובות שנוצרו כתוטצאה מתיקון 27. מדובר בהתחייבות לשיפוי בגוה 85% מהיקף החוב שלא ניתן היה לגבות אותו.