ליצמן מונה לשר הבריאות; נתניהו צפוי להכריז על עוד מינויי שרים מחר

לישיבת הממשלה שדנה במינויו לשר הבריאות, הגיע ליצמן באיחור, ובסיום הישיבה פרסמה לשכתו של ליצמן הודעה לפיה מדובר במינוי הנובע מההתפתחויות הפוליטיות והמשפטיות • בעבר, לאור משבר חוק הגיוס וויכוחים בנושאי דת ומדינה, העדיף ליצמן שלא לכהן כשר הבריאות ומונה לסגן שר

יעקב ליצמן / צילום: כדיה לוי
יעקב ליצמן / צילום: כדיה לוי

הממשלה אישרה היום את מינוי של ח"כ יעקב ליצמן לשר הבריאות. ליצמן כיהן עד עתה כסגן שר הבריאות וזאת בשל התנגדות סיעת יהדות התורה להיות חלק מן הממשלה כמי שנושאים אחריות ממשלתית משותפת לכל החלטות הממשלה.

לישיבת הממשלה שדנה במינויו לשר הבריאות, הגיע ליצמן באיחור ובסיום הישיבה פרסמה לשכתו של ליצמן הודעה על פיה מדובר במינוי הנובע מן ההתפחויות הפוליטיות והמשפטיות. "במקום תפקיד 'סגן שר במעמד שר' - מינוי שהחזיק בו עד עתה מונה ליצמן לשר הבריאות בפועל" נאמר בהודעה "זאת לאחר שהוברר כי סמכויות 'סגן שר-במעמד שר' שהועברו לליצמן בשעתו, אינן תקפות במינוי שר מעליו שאינו ראש ממשלה. המינוי בהתאם לאישור מועצת גדולי התורה".

כזכור, בעבר לאור משבר חוק הגיוס וויכוחים בנושאי דת ומדינה, העדיף ליצמן שלא לכהן כשר הבריאות ומונה לסגן שר, תוך שראש הממשלה הוא שר הבריאות והוא מאציל לו את כל סמכויותיו בנושא. הדבר הצריך שינוי חוק יסוד הממשלה במהלך 2017. ליצמן סירב להיות חלק משרי הממשלה בעת שהובא חוק הגיוס לקריאה ראשונה (ועבר).

אולם לאור הגשת 3 כתבי אישום נגד נתניהו לפני כחודש, נאלץ נתניהו להתפטר מכל תפקידי השרים בהם החזיק - שר הבריאות, תפוצות, רווחה וחקלאות.

מחר צפוי נתניהו להודיע על מינויי שרים נוספים, על אף שמדובר בממשלה יוצאת המכהנת ללא אמון כנסת ומספר השרים האמורים להתמנות חייב להיות מצומצם.

יהדות אוסטרליה הגיבה במהירות ובתדהמה למינוי ליצמן.

"מינוי ליצמן - סטירה בפניה של הקהיליה היהודית באוסטרליה"

נשיא הפדרציה הציונית באוסטרליה ג׳רמי לייבלר כתב מכתב פתוח בו אמר "ההחלטה למנות את ליצמן לשר הבריאות היא סטירה בפניה של הקהיליה היהודית באוסטרליה, העם האוסטרלי וקהיליית העולים מאוסטרליה החיים בישראל. השוק הגדול ביותר הנו בקרב קורבנותיה של החשודה בניצול ופגיעה מינית מלכה לייפר. משטרת ישראל המליצה להעמיד את ליצמן לדין בשוחד, הונאה ושיבוש עדויות ואני זוכר באופן ברור את דבריך לקהילה היהודית באוסטרליה עת ביקרת שם, וציינת שאוסטרליה וישראל הן בנות ברית מן הקרובות שיש", כתב לייבלר. "לליצמן מגיעה חזקת החפות, אך הקידום שלו לתפקיד שר הבריאות עם האשמות כה חמורות ברקע, זה מעביר מסר מזעזע לעם האוסטרלי ולמי ששרדו את העבירות המיוחסות לה".

ארגון JCW המלווה את הנפגעות של מלכה לייפר נמסר בתגובה למינוי ליצמן לשר:

"מינויו של יעקב ליצמן לשר הבריאות הוא סטירה בפני כל קורבנות ההתעללות המינית בילדים בישראל ובכלל. חובה לזכור כי המשטרה המליצה להעמיד את יעקב ליצמן לדין, בגין ניצול לכאורה של מעמדו ומרותו במשרד הבריאות, במטרה להשפיע באופן פסול על שיקול-דעתם של פסיכיאטרים, על מנת למנוע את הסגרתה לאוסטרליה של עבריינית המין המסוכנת מלכה לייפר שמבוקשת לדין על עשרות רבות של אישומים קשים. לדעתנו מקומו של ליצמן הוא על ספסל הנאשמים ובוודאי לא סביב שולחן הממשלה".