אפקט הברקזיט ומלחמת הסחר: הצרפתים זונחים את השמפניות

הפקקים נחלצים כעת בקצב איטי יותר בצרפת, וזהו כאב ראש נוסף ליצרנים המקומיים, שכבר ניצבים בפני האיום הכפול של המכסים בארה"ב והיציאה המתוכננת של בריטניה מהאיחוד האירופי

הנשיא דונלד טראמפ העלה על הכוונת את השמפניה / צילום: שאטרסטוק
הנשיא דונלד טראמפ העלה על הכוונת את השמפניה / צילום: שאטרסטוק

יצרני השמפניה בצרפת מותקפים כעת בכמה חזיתות חשובות. בארה"ב הנשיא דונלד טראמפ העלה על הכוונת את השמפניה במלחמת הסחר המסלימה שלו עם אירופה, ובצרפת עצמה אלכוהול המותרות מאבד תמיכה של שתיינים מקומיים.

הפקקים נחלצים כעת בקצב איטי יותר בצרפת, וזהו כאב ראש נוסף ליצרנים המקומיים, שכבר ניצבים בפני האיום הכפול של המכסים בארה"ב והיציאה המתוכננת של בריטניה מהאיחוד האירופי (הברקזיט).

למרות שהשווקים בעולם ממשיכים לצמוח, ירידה של עשור בביקוש המקומי בצרפת החריפה ב-2018, עם ירידה של 6.5 מיליוני בקבוקי שמפניה במכירות. הירידה נמשכה כנראה גם ב-2019, בעקבות צניחה במכירות בעונת קידום היינות של הסתיו. והקצף מעל הכול הוא שביתת עובדי התחבורה בצרפת בעונת חג המולד, שפגעה בהוצאה הצרכנית של סוף השנה.

"בהקשר כלכלי וגיאופוליטי קשה, אי-הוודאויות שקשורות בייחוד לברקזיט ולשוק הצרפתי נשארות, ועדיין דורשות זהירות יתרה", הודיעה היצרנית לורן-פרייה החודש, באזהרה לגבי הביצועים שלה בשנת העסקים שתסתיים במרץ. החברה דיווחה שמכירותיה ירדו ב-0.6% רק במחצית הראשונה של השנה, כלומר באפריל-ספטמבר 2019.

למרות שמותגים בינלאומיים מפורסמים, כמו דום פריניון של LVMH ופרייה ז'ואה של פרנו ריקאר, רכבו על גל של ביקוש בעולם בעשור שחלף, השתיינים המקומיים הם המפתח לתעשיית השמפניה הצרפתית. כ-147 מיליוני בקבוקים נלגמו ב-2018 בצרפת, פי שלושה מסך המכירות של השמפניה בבריטניה ובארה"ב, שני שוק היצוא המובילים.

המרכולים בצרפת רגילים לעזור לשתיינים למלא את המרתפים שלהם בעונת החג, עם מבצעים של שניים במחיר אחד, שמורידים את מחיר הבקבוק אל מתחת ל-10 אירו. השנה, חוק חדש שמיועד להגדיל את רווחי מגדלי הגפנים מנע מרשתות המזון להכריז על מבצעים כאלה. התוצאה הייתה צניחה של 34% במכירת השמפניה בירידי הסתיו בחנויות, לפי חברת מחקרי השוק נילסן.

הצניחה הזו במכירות ספטמבר ואוקטובר החריפה מגמה של ירידה בביקוש לשמפניה בצרפת, כאשר חלופות זולות יותר צוברות פופולריות. כמות הבקבוקים שנמכרה במרכולים ירדה ב-3.5% ב-2018, ואילו מכירות משקאות כמו קאווה הספרדי ופרוסקו האיטלקי זינקו ב-58%, לפי נתונים של Symphony IRI שפרסמה התאחדות חקלאים והדייגים בצרפת.

"יהיו בהחלט כמויות של בקבוקים שלא מצאו את דרכם לבתי הצרכנים, וזה אף פעם לא טוב לתעשייה שלנו", אמרה נטאלי וייה, מנהלת "סינדיקה דה קאביסט", התאחדות מוכרי יינות מיוחדים במדינה.

הצרכנים מתפתים כשהם רואים בקבוק טוב מתוצרת זרה שזול יותר ב-10 אירו. "בשמפניה, אמרה וייה, "יש לקונים הרגשה שהמחיר לא תמיד הולם את המוצר הבסיסי".

מפיקי השמפניה לא יכולים לצפות לפיצוי מהיר משוקי היצוא הגדולים ביותר שלהם. בבריטניה, סדרה של מועדי ברקזיט מתוכננים שהוחמצו תרמה לבניית מלאי שיכול להעיק על הביקוש לסחורה חדשה בחודשים הבאים, כאשר רשתות המזון מחסלות את המלאי הקיים שלהן.

וארה"ב, שוק היצוא השני בחשיבותו, מאיימת במכס של 100% על השמפניה הצרפתית, בתגובה למס השירותים הדיגיטליים בצרפת שמשפיע על חברות כמו גוגל ואמזון.

מניות לורן פרייה ירדו ב-12 החודשים האחרונים בכ-7% כאשר מדד כל המניות הצרפתי CAC עלה ב-30%. מניית יצרנית גדולה נוספת, ורנקן פומרי מונופול, איבדה 15%. מניית לנסון BCC ירדה ב-10%.

מכירת הבקבוקים אומנם יורדות בתלילות, אך התחזית איננה קודרת לגמרי, מפני שערך המכירות ירד פחות. הסיבה היא תוצאות טובות של יצרנים קטנים, שמסעדות וחנויות יינות מעודדות את הצרכנים לקנות עם האוכל. מותגי יוקרה כמו רינאר של LVMH נמכרים היטב הודות לשיווק מחודש שממצב אותם כמועדפים על האליטות.

אטיין קלסאק, יצרן עצמאי, אומר כי חוק המרכולים החדש לא פגע בו, אך הוא חושש מסכסוך הסחר עם ארה"ב, שבה "השמפניה של המגדלים", כפי שהיא מכונה, הפכה לפופולרית בשנים האחרונות.

"אני אוכל להתאים את עצמי ולהשיג כמה שווקים אחרים שייקחו יותר בקבוקים", הוא אמר. "אבל לכל תעשיית השמפניה זו תהיה קטסטרופה אם המכס האמריקאי הזה יוטל".