גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

14 חודשי מאסר ומיליון שקל קנס לנניקשווילי על מתן "שוחד חברי" לפואד

איש העסקים אברהם נניקשווילי, שהורשע במתן שוחד לשר המנוח בנימין בן-אליעזר, ירצה עונש מאסר בפועל - כך קבע ביהמ"ש המחוזי בת"א ● עם זאת, מדובר בגזר דין מקל מאוד ביחס ל-42 חודשי המאסר שדרשה הפרקליטות ● בין הסיבות להקלה: היחסים החבריים בין השניים

אברהם נניקשווילי / צילום: שלומי יוסף, גלובס
אברהם נניקשווילי / צילום: שלומי יוסף, גלובס

שוחד בין חברים - זו הסיטואציה "הייחודית ויוצאת הדופן", כנראה תקדימית, שאותה תיאר שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, בני שגיא, בגזר הדין של איש העסקים אברהם נניקשווילי. שגיא גזר על נניקשווילי, שהורשע במתן שוחד של 400 אלף דולר לשר המנוח בנימין (פואד) בן-אליעזר וכן בהלבנת הון, עונש של 14 חודשי מאסר בפועל, קנס בסך מיליון שקל ו-6 חודשי מאסר על-תנאי.

נניקשווילי אומנם ימצא את עצמו בקרוב מאחורי סורג ובריח, אך העונש שנגזר עליו כעת הרבה פחות חמור ממה שדרשה הפרקליטות. הוא בולט בייחודיותו בעיקר על רקע סכום השוחד הגבוה שבו הורשע והסיטואציה הייחודית שתוארה בגזר הדין. "לא ניתן להשקיף על המקרה במשקפיים הרגילים בהם נבחנות מערכות יחסים 'שוחדיות' בין אזרחים לעובדי ציבור", ציין השופט שגיא כבר בפתח הקראת גזר הדין של נניקשוולי.

לפני כארבעה חודשים הרשיע שגיא את נניקשווילי, לאחר שמצא כי איש העסקים העניק לבן-אליעזר הלוואה שלא הוחזרה, בתמורה לכך שהשר לשעבר יגיש תצהיר שתומך בטענותיו במסגרת הליך שניהל מול רשויות המס. לפי פסק הדין שהרשיע את נניקשווילי, ב-2011, בזמן שבן-אליעזר ז"ל כיהן בתפקיד שר התשתיות, העביר לו איש העסקים כספים ששימשו אותו לרכישת דירת יוקרה ביפו. הכסף שהועבר לבן-אליעזר הוגדר כהלוואה שקיבלה ביטוי בהסכם בכתב, אולם בן-אליעזר מעולם לא החזיר אותה.

מערכת יחסים חמה ושוחדית

במהלך משפטו טען נניקשווילי להגנתו כי קשריו עם בן-אליעזר היו קשרים חבריים, ולכן מתן ההלוואה אינו מהווה עסקת שוחד. בהכרעת הדין השופט שגיא דחה את ההסבר הזה, וקבע כי הליך המס שניהל נניקשווילי באותם ימים במסגרתו הוגש תצהיר תומך מטעם בן-אליעזר שיקף לו "אינטרס כלכלי משמעותי ביותר, שעה שדובר על שומה על סך של 350 מיליון שקל. בן-אליעזר נתפס על-ידי נניקשווילי כמי שיכול לתמוך בטענתו שמרכז חייו ברוסיה (וכתוצאה מכך אינו חייב מס בישראל, מ' ב'), ולכן הוא רצה לרתום לטובתו את פואד לקראת הליך משפטי".

עוד ציין השופט שגיא כי העובדה שנניקשווילי ובן-אליעזר הסתירו את העברת הכסף, היא ראיה חזקה להוכחת קיומו של מתן השוחד.

ואולם בעוד בשלב הכרעת הדין השופט שגיא הבהיר כי לא די בכך שהיו קשרים חבריים בין נניקשוולי לבן-אליעזר, נסיבה זו קיבלה משנה תוקף בגזר הדין. לנניקשוולי, קבע שגיא בגזר הדין, היו שני מניעים במתן ההלוואה שלא הוחזרה לבן-אליעזר: האחד נבע "מהקרבה שהרגיש לבן-אליעזר" וממערכת היחסים החמה שנוצרה ביניהם. המניע השני, ציין השופט, הוא המניע הפסול שבגינו הורשע נניקשווילי במתן שוחד, ונוגע למחשבה של נניקשווילי לפיה תצהיר מבן-אליעזר יכול לסייע לו בהליך המס עמו התמודד.

"בחינת המטרה שעמדה ביסוד העברת הכסף, הובילה למסקנה כי מדובר במטרה מעורבת, אשר המניע הפסול הוא המניע המשני, בעוד המניע החברי - כלומר, הרצון לסייע לבן-אליעזר שנימק את בקשתו במצבו הרפואי המורכב - הוא המניע הדומיננטי", קבע שגיא.

המשמעות של מסקנתו, הסביר שגיא, היא שמידת אשמתו של נניקשוולי היא נמוכה ביותר, שכן המניע הדומיננטי להעברת הכסף נגעה דווקא ל"מניע לגיטימי".

מכאן נסללה הדרך עבור שגיא לדחות את עמדת הפרקליטות בטיעונים לעונש. הפרקליטות, באמצעות עורכות הדין סוזנה שור וחופית שרים מפרקליטות מיסוי וכלכלה, טענה כי בעקבות הפסיקה שמנחה להחמיר בענישה על עבירות כלכליות, מתחם העונש הראוי למעשים בגינם הורשע נניקשווילי עומד על הטווח שבין 40 ל-64 חודשי מאסר, וכי במקרה של נניקשווילי העונש הראוי לשיטתה היה 42 חודשים (3 שנים וחצי). ואולם שגיא קבע כי במקרה זה יש לקבוע מתחם ענישה מקל בהרבה, בין 14 ל-36 חודשי מאסר, וכי יש להציב את נניקשווילי בתחתית המתחם, כפי שגם טענה הפרקליטות (אם כי ביחס למתחם ענישה שונה במהותו).

נדיב, ולא רק כלפי פואד

קביעתו של שגיא נשענה בעיקר על היחסים החבריים הקרובים בין השר המנוח לנניקשווילי והעובדה שבן-אליעזר שיתף את נניקשווילי במצבו הבריאותי הרעוע וביקש לעבור לדירה שתתאם את צרכיו הבריאותיים; וכן על העובדה שמי שיזם את העברת הכסף לא היה נניקשווילי, ולאור נדיבותו, כפי שבאה לידי ביטוי בראיות שהציג להלוואות נוספות שהעניק בסכומים דומים, מבלי שדרש את החזרתן, ובתרומות-עתק שהעניק בעילום-שם.

במסגרת ההליך מסר נניקשווילי רשימה מפורטת של אישי ציבור ואנשי עסקים שלהם העניק לאורך השנים כספים, בלי לדרוש את השבתם, ובהם גם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שנעזר בנניקשווילי למימון הגנתו במשפטיו הפליליים: חבר הכנסת לשעבר אפרים גור, שקיבל מנניקשווילי, לטענתו, 700 אלף דולר; ועוד.

למרות ששגיא דחה את טיעוני באי-כוחו של נניקשווילי, עורכי הדין נתי שמחוני ויואב סננס, לפיהם הקו התחתון של מתחם העונש הראוי לנניקשווילי הוא ריצוי מאסר בדרך של עבודות שירות (9 חודשים), וקבע כי הרשעה בעבירה של שוחד בסכום כה ניכר (כמיליון וחצי שקל) לצד הלבנת הון מחייבת עונש מאסר מאחורי סורג ובריח - נראה כי בסופו של דבר הוא גזר עליו עונש מקל יחסית.

לשם השוואה, למשל, השר לשעבר סטס מיסז'ניקוב, שהורשע בעבירה של הפרת אמונים שהיא עבירה הפחותה בחומרתה, נשלח ל-15 חודשי מאסר בפועל.

מצד שני, ניתן לציין את המורשעים במתן שוחד בפרשת "ישראל ביתנו", שזכו לעונשים מקלים יחסית. למשל, במקרה של מתן דהן, יו"ר עמותת איילים, עמד העונש על 6 חודשי עבודות שירות בלבד, בעיקר לאור העובדה שהוא הודה בהסדר טיעון, ונוכח העובדה שהכספים שהועברו על-ידי העמותה שבראשה עמד לא שימשו לטובתו האישית.

בגזר הדין התייחס שגיא להיבטים התקדימיים של גזר הדין, כשציין כי מרבית הפסיקה שהציגו לו הצדדים כדי לתמוך בטענותיהם, אינה רלוונטית. "לא הוצגו מקרים בהם הורשעו נאשמים בעבירת שוחד, כאשר כספי השוחד ניתנו מתוך מטרה מעורבת, ובסיטואציה בה המניע החברי היה המניע הדומיננטי", ציין.

שגיא בחר למקם את עונשו של נניקשווילי בתחתית מתחם הענישה שקבע (14 חודשים) גם בשל מידת אשמתו הפחותה, וכן מכיוון שהתרשם "מדמותו יוצאת הדופן, אופיו הטוב, מתרומתו לקהילה ולחברה ומנכונותו לסייע לפונים אליו".

כדוגמה ציין שגיא את עדותו של יונה יהב, ראש עיריית חיפה לשעבר, שהעיד כי נניקשווילי הרים תרומת-בזק על סך מיליון שקל לטובת הקמת תשתית חינוכית לשעת חירום בעיר חיפה; וכן לעמותה שהקים המעניקה מלגות לסטודנטים כנגד עזרה לאוכלוסיות מתקשות וכן סלי מזון לנזקקים.

ומה לגבי המסר שהעביר בית המשפט לציבור, וההרתעה שגם בה מצופה מבית המשפט להתחשב בעת קביעת העונש? בהקשר זה קבע שגיא כי "בנסיבותיו המיוחדות של המקרה שבפניי, יש באימוץ הרף התחתון של המתחם כדי ליתן מענה הולם לצורך העברת מסר הרתעתי".

עו"ד חופית שרים מפרקליטות מיסוי וכלכלה מסרה בעקבות גזר הדין: "מגזר הדין עולה כי דינו של נותן שוחד בהיקף משמעותי, כבענייננו, הוא למאסר בפועל מאחורי סורג ובריח, וזאת גם במקרים בהם שררו יחסי חברות, וגם במקרים בהם לנותן השוחד יש זכויות כבדות-משקל במישור פועלו הציבורי". 

הפרשה שחיסלה את מועמדות בן-אליעזר לנשיאות וליוותה אותו עד מותו

לפני כחמש שנים וחצי, בסמוך לבחירות לנשיא המדינה העשירי שבהן התמודד בנימין בן-אליעזר, התפוצצה הפרשה שבה יוחס לשר לשעבר קבלת שוחד מאנשי העסקים רוי מוצפי שזוכה ומאברהם נניקשוולי, מכריו משכבר הימים. ימים בודדים לפני ההצבעה, ביוני 2014, זימנה המשטרה את בן-אליעזר לחקירה באזהרה, בחשד שקיבל ממנניקשווילי, בניגוד לחוק, כספים למימון רכישת ביתו ביפו. השר לשעבר טען לרדיפה פוליטית, אולם הסיר את מועמדותו מהמרוץ ברגע האחרון.

הפרשה ליוותה את בן-אליעזר עד מותו באוגוסט 2016. בערוב ימיו, כשהוא חולה מאוד, הוא התמודד עם משפט פלילי, והלך לעולמו כשכתב אישום על קבלת שוחד עדיין תלוי ועומד נגדו. כמעט עד הרגע האחרון התנגדה הפרקליטות לבקשותיו החוזרות ונשנות של בן-אליעזר לעכב את ההליכים המשפטיים נגדו עקב מצבו הבריאותי המידרדר. זאת, גם נוכח חוות-דעת שהוכיחו כי פואד תלוי בן חיים למוות, וימיו ספורים.

הנאשם הנוסף לצידו של נניקשווילי, רוי מוצפי, הואשם במתן שוחד לבן-אליעזר ז"ל בתמורה לסיוע בהוצאת ויזות לעובדיו למצרים, אך לפני ארבעה חודשים הוא זוכה מכל ההאשמות נגדו, תוך שבית המשפט מותח ביקורת קשה על התנהלות הפרקליטות והמשטרה בעניינו, שעה שנחקר מבלי שיודע כי הוא חשוד בעבירה.

איש העסקים ג'קי בן-זקן, שהואשם גם הוא בפרשה בכך שקיבל הדלפות ממועצת הנפט שעה שבן-אליעזר כיהן כשר התשתיות, הורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירה של סיוע להפרת אמונים, ונידון לארבעה חודשי עבודות שירות. 

עוד כתבות

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; מגמה דומה בחוזים בארה"ב

הדאקס עולה ב-0.5%, בלונדון לא מתקיים היום מסחר ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Evan Vucci

ינסה לבלום את רפיח? ביידן ונתניהו צפויים לקיים שיחת טלפון

בחמאס מאיימים: "כל פעולה צבאית ברפיח לא תהיה פיקניק לצה"ל" • חיזבאללה שיגר כטב"ם נפץ לעבר מטולה, לאחר שחיל האוויר ביצע תקיפה מסיבית של כוח רדואן • הותר לפרסום: סמל מיכאל רוזל נהרג במטח הפצמ"רים אתמול מרפיח לכרם שלום • דיווח: שורת מדינות מגלות פתיחות להקמת כוח שמירת שלום ערבי • עדכונים שוטפים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה