סיכום 2019 | ניתוח

לא רק WeWork: שנת 2019 הייתה שנת אכזבות ה-IPO

השנה החולפת הייתה אמורה אחת הטובות בשוק ההנפקות הראשוניות בארה"ב, אבל המשקיעים החליטו פתאום להתחיל לבחון את רווחי החברות • רוב החברות שיצאו לשוק נסחרות בהרבה מתחת לתמחורים הפרטיים האחרונים שלהן, ולציפיות מלפני ההנפקה

מפגינים נגד אובר וליפט. "תפסיקו להתעלל בעובדים ובערים"  / צילום: Andrew Kelly, רויטרס
מפגינים נגד אובר וליפט. "תפסיקו להתעלל בעובדים ובערים" / צילום: Andrew Kelly, רויטרס

אחרי שנים של המתנה, ציבור המשקיעים קיבל סוף סוף ב-2019 את ההזדמנות להשקיע את כספו באותן חברות סטארט-אפ אמריקאיות ששינו בעשור האחרון את פני התעשיות שלהן. הם קפאו במקום.

אינספור בעיות - כולל תמחורים מנופחים, העדר רווחים, השבתת גופי ממשל וחששות מפני ממשל תאגידי לקוי - בלמו את מה שיכלה להיות שנה שוברת שיאים מבחינת גיוסים של חברות בהנפקות הראשונות שלהן, IPOs, בארה"ב. משקיעים רבים בהנפקות שיצאו לדרך נשארו מחוץ לתמונה.

השבתת משרדי הממשל עצרה את ההנפקות שתוכננו לינואר 2019. חברות ההסעות השיתופיות ליפט ויריבתה אובר יצאו לשוק במרץ ובמאי, בהתאמה, ובמקום להתקבל בתרועה, הן נתקלו בזהירות מצד המשקיעים שחששו מפני ההפסדים הכרוניים שלהן. שתי המניות גם צנחו בהמשך.

מאז, המשקיעים הלכו והפכו עצבניים יותר ביחס לתפריט ההנפקות שנשאר בצנרת, של חברות בהפסדים. פינטרסט, סלאק טכנולוג'יז וסמייל דיירקט קלאב - שמפסידות כספים למרות שהן מהירות צמיחה ומתומחרות ברמות מהגבוהות ביותר בעולם הסטארט-אפ - לא הלהיבו את המשקיעים. החברה האם של WeWork וקבוצת אנדבור לא הצליחו אפילו לבצע את ההנפקה הראשונית שלהן.

רוב החברות שיצאו לשוק נסחרות בהרבה מתחת לתמחורים הפרטיים האחרונים שלהן, ולציפיות שלפני ההנפקות לעליית המניה.

"מצאנו נורמלי חדש", אמר איבן דמאסט, מנהל יחידת המניות והאג"ח העולמית של מורגן סטנלי. "המשקיעים מוכנים לשלם על קצת יותר ודאות לגבי הרווחיות ועל קצת יותר מציאותיות לגבי הצמיחה".

שיא גיוסים מאז 2014 - שנת עליבאבא

ב-2019, עד יום חמישי האחרון, 211 חברות שהנפיקו גייסו 62.33 מיליארד דולר - הרבה מתחת לציפיות שהשנה תעקוף את ביצועי שנת השיא 1999, שבה גויסו 108 מיליארד דולר. ב-2019 עדיין גויס שיא של כסף מאז 2014, השנה שבה קבוצת עליבאבא הסינית רשמה את ה-IPO הגדולה ביותר בתולדות ארה"ב.

המניות של חברות הסטארט-אפ הטכנולוגיות ושל יתר החברות שהונפקו בארה"ב השנה נסחרות כעת ב-23% בממוצע מעל מחיר ההנפקה, לפי חברת דילוג'יק. זהו שיעור נמוך בהרבה מעלייה של 30% במדד 500 S&P ב-2019. הנפקות הטק רשמו ביצועים גרוע בהרבה, עם עלייה ממוצעת של 8% בלבד מול עלייה של 35% השנה במדד נאסד"ק עתיר מניות ההייטק.

"בחברות הגדולות ביותר שהנפיקו, המשקיעים התמקדו באמת הרבה יותר בלוח הזמנים עד להגעה לרווחיות ובהיקף ההפסדים הנוכחיים", אמר אנתוני קונטולאון, מנהל יחידת סינדיקט שוקי ההון העולמיים בקרדיט סוויס. בשנה שעברה ובתחילת 2019, המשקיעים חששו פחות מהעדר רווחיות.

מבין תשע החברות שגייסו מעל מיליארד דולר ב-IPO שלהן השנה, אובר וליפט נסחרות ביותר מ-30% מתחת למחירי ההנפקות. מניית סמייל-דיירקט קלאב נסחרת ביותר מ-60% מתחת למחיר ההנפקה שלה.

בניגוד לכך, חברות עם הפסדים מוגבלים יותר, עם רווחים או עם מסלול ברור לרווחיות, רשמו ביצועים טובים בהרבה. טריידווב מרקטס, Chewy ו-Avantor, שכולן רושמות רווחים או הפסדים קלים יחסית להכנסות, עלו ב-30% עד 75% מאז ההנפקות.

אחרי מעידת ההנפקות של אובר, ליפט ועוד, המשקיעים החלו חוששים אף יותרר מהפרופיל הפיננסי של WeWork ומן המשילות שלה כשהיא התקרבה להנפקה בספטמבר. החברה הזו, שהוערכה ב-47 מיליארד דולר בתחילת 2019, שמעה ממשקיעים פוטנציאליים שהם לא מוכנים להכניס כספים אפילו בתמחור של 20 מיליארד דולר.

על רקע הביקוש החלש, דחתה WeWork באמצע ספטמבר את ההנפקה, בהיקף 3 מיליארד דולר. המייסד המשותף והמנכ"ל אדם נוימן פרש בהמשך החודש. אחרי עוד השקעה משמעותית של קבוצת סופטבנק היפנית, WeWork מתארגנת מחדש ועשויה לנסות שוב את מזלה בשוק הציבורי בהמשך הדרך.

תיאבון בלתי נדלה להמבורגר צמחוני

במקביל, למשקיעים היה תיאבון בלתי נדלה לחברת ההמבוגרים הצמחוניים ביונד מיט (Beyond Meat), שהונפקה בתחילת מאי. המניה הוכפלה ויותר ביום המסחר הראשון, ועלתה מעל 225 דולר ביולי, יותר מפי תשעה ממחיר ההנפקה, שהיה 25 דולר. החברה רשמה את הרווח הראשון שלה באוקטובר, ולמרות ירידה חדה מהשיא של יולי, המניה נסחרת עדיין בכ-76 דולר.

קבוצת הנפקות הייטק, בייחוד במגזר ענן המחשוב, עקפה גם היא את השוק הרחב: מניות Zoom Video, שירות שיחות וידיאו, נסחרת ב-80% מעל מחיר ההנפקה שהייתה באפריל. Medallia, Ping Identity ו-Datadog עלו כולן ביותר מ-30% ממחירי ההנפקות. אחת החברות הבודדות שהנפיקה ברבעון הרביעי, חברת התוכנה מבוססת הענן Bill.com, עלתה ביותר מ-70% ממחיר ההנפקה לפני כשבועיים.

במבט קדימה, חתמים ויועצים נוספים צופים שהמשקיעים יישארו מודאגים ביחס לחברות שמפסידות כספים. הם מעריכים שכמה מהחברות הללו יקדישו את שנת 2020 לארגון מחדש של המאזנים שלהן, עם דגש על רווחים.

ועדיין, רבים צופים לוח שנה עמוס IPOs, אם כי קטנות יותר או מפורסמות פחות. "המשקיעים בשוק הציבורי ממשיכים להיות מעוניינים מאוד בנכסי IPO באופן כללי", אמר גרג צ'מברליין, מנהל יחידת מניות הטכנולוגיה בג'יי.פי מורגן צ'ייס.

השם הגדול היחיד בתחום הטק שבאופק הוא Airbnb, שהודיעה שתנפיק ב-2020. היא צפויה לבקש רישום ישיר, שבו היא תתחיל להיסחר בלי לגייס כסף. Slack הנפיקה כך את עצמה ב-2019, והייתה השנייה שעשתה זאת אחרי ספוטיפיי ב-2018.

החתמים מעריכים ששלוש עד חמש חברות מלבד Airbnb יונפקו אולי ברישום ישיר בתחילת 2020, בהתבסס על שיחות עם מנהלים ודירקטורים.

ההשקה של Airbnb תהיה המבחן הגדול הבא לתמחור החברות בשווקים הפרטיים על-ידי עמק הסיליקון. Airbnb עדיין מפסידה כספים, אך יש לה מיליארדי דולר במזומן, ולכן היא אינה זקוקה לגיוס הון חדש ברישום למסחר.

במרץ 2017, Airbnb נהנתה מתמחור של 31 מיליארד דולר. לא ברור בכמה המשקיעים יעריכו אותה ב-2020.