גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זהו את החפיסה: השלב הבא במלחמה נגד העישון מתחיל בשבוע הבא

השלב השלישי של החוק להגבלת הפרסום והשיווק של סיגריות ייכנס לתוקף בשבוע הבא • קופסאות בצבע "מכוער" ואזהרות ענק - כך ייראו בקרוב כל קופסאות הסיגריות • כיצד ישפיע המהלך על השוק, האם נשמור אמונים למותגים הוותיקים, והאם הכנסות המדינה ייפגעו?

עישון סיגריות / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
עישון סיגריות / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

ב-8 בינואר ייכנס לתוקפו השלב השלישי של "חוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון". במטרה להקטין את החשיפה למותגי הסיגריות, כל חפיסות הסיגריות ייארזו באריזה אחידה בצבע "המכוער בעולם", כשהסיגריות יוסתרו מעין הצרכנים בנקודות המכירה. שינוי נוסף יגדיל את האזהרות שעל חפיסות מוצרי הטבק משטח של 30% כיום ל-65%, ואזהרות יופיעו גם על סיגריות אלקטרוניות (בשטח של 30% המוצר).

שלב זה מצטרף למהלכים קודמים, שכבר נכנסו לתוקף במסגרת חקיקה שהתקבלה בכנסת ה-20 כנגד כל הסיכויים (והלוביסטים), ביוזמת חברי הכנסת איתן כבל ויהודה גליק.

השלב הראשון של החקיקה, שמטרתה להפחית את היקף העישון, נכנס לתוקף במרץ 2019. שלב זה התייחס לאיסור הפרסומים של סיגריות ושל מוצרי העישון האחרים. האיסור כלל גם פרסום באתרי האינטרנט, מתן חסות, פרסום סמוי וכדומה. על מודעות בעיתונות המודפסת חלה חובה להוסיף אזהרה בגודל של 30% משטח הפרסומת. בנוסף, נאסר לשווק סיגריה אלקטרונית, מחסנית או חומר מילוי שמכיל ניקוטין בריכוז העולה על 20 מיליגרם למיליליטר והורחב האיסור לחלק מוצר עישון במסגרת מסחרית.

ביולי 2019 ההגבלות הגיעו ל"קודש הקודשים" של מכירת סיגריות - הדיוטי פרי. גם במתחם שבו אוהבים המעשנים להצטייד בסיגריות בדרכם לחו"ל הוטלו הגבלות פרסומיות.

נכון ל-2018, 19.8% מכלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל (מעל גיל 21) מעשנים. לפי הדוח האחרון של משרד הבריאות שיעור המעשנים נמצא בירידה: 20.5% ב-2017 ו-21.6% ב-2016. שיעור הגברים המעשנים עומד על 24.7% ובקרב נשים הוא עומד על 15.1%. לפי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, כ-8,000 איש מתים מדי שנה מנזקי העישון ומתוכם כ-800 איש מנזקי העישון הכפוי. השלכות העישון מציבות את המעשנים בסיכון הגדול פי 20 לחלות בסרטן הריאה לעומת הלא-מעשנים. לפי האגודה, כ-50% מהצעירים שמעשנים כיום, שימשיכו לעשן, ימותו בשל מחלות הקשורות לעישון. הסיכון של מעשנים מתחת לגיל 40 ללקות בהתקף לב גדול פי 5 בהשוואה ללא מעשנים ו-75% מהלוקים בהתקפי לב עד גיל 45 הם מעשנים. 

המאבק בעישון נותן את תוצאותיו בישראל

נזקים גדולים, אבל הכנסות גדולות

רשימת המחלות והסיכונים הבריאותיים שנוטלים על עצמם המעשנים כוללת שלל מחלות סרטן, מחלות לב, בעיות פוריות, סוכרת ועוד. למחלות הללו יש גם השלכות כלכליות גדולות שכוללות הוצאות על הטיפול הרפואי, ימי אשפוז, תרופות, אובדן ימי עבודה ופגיעה בפרודוקטיביות.

כל אלה מתורגמים להוצאות כבדות, אך האם המדינה גם נהנית מכך שכחמישית מאזרחיה הבוגרים מעשנים?

יותר מ-80% ממחירי הסיגריות מועברים למדינה: 65.5% כמס בלו ו-17% כמע"מ. לפי הדוח של משרד הבריאות, על-פי ההערכות של מינהל הכנסות המדינה באוצר, בשנת 2018 היו הכנסות המדינה ממס קנייה מסיגריות בלבד כ-5.6 מיליארד שקל. טבק לגלגול ומוצרי טבק אחרים כמו סיגרים, סיגרילות, טבק למקטרת הוסיפו לקופת המדינה כ-460 מיליון שקל ממיסי הקנייה. כך יוצא שהכנסות המדינה ממוצרי טבק כבר חוצים את ה-6 מיליארד שקל. דוח משרד הבריאות על עישון מציין שסכומים אלה לא כוללים את תקבולי המע"מ החל על מרכיבי מסי הקנייה, האחוזי והקצוב, שמסתכמים בכ-1 מיליארד שקל נוספים. 

בנוסף, בפברואר 2019, אחרי מכבש לחצים שהפעילו המיזם למיגור העישון והאגודה למלחמה בסרטן, ורק אחרי התערבות בג"ץ, חתם שר האוצר משה כחלון על צו שהשווה את המס על טבק לגלגול לזה של סיגריות רגילות. מחירי החפיסות של טבק לגלגול התייקרו בכמעט פי שניים. כנראה שבמקביל נראה עלייה בהכנסות המדינה גם מהטבק לגלגול.

ב-2017 הוערך כי היקף שוק הסיגריות (סטיקים) הגיע לצריכה של 5.8 מיליארד. חברת פיליפ מוריס מחזיקה בכ-60% מפעילות מותגי הטבק. שחקניות אחרות בענף כוללות את גלוברנדס שמחזיקה בכ-31.5% ואת דובק המחזיקה בשאר. במוצרי הטבק לגלגול חלוקת נתחי השוק היא אחרת דובק מחזיקה בכ-40% מהשוק, לפיליפ מוריס נתח של כ-33% ואת השאר מחזיקה גלוברנדס. גודל השוק ב-2017 הוערך ב-760 טון טבק.

במשרד הבריאות מבטלים את האינטרס של המדינה להגדיל את הכנסותיה באמצעות המעשנים ומזכירים מנגד את ההוצאות העצומות שחלות על המדינה בטיפול בחולים במחלות שנגרמו מעישון.

במשרד מדגישים כי "מטרת סעיפי חוק כעת היא לתקוף את בעיית המעשנים מכמה חזיתות: להקטין את החשיפה והמוטיבציה להתחיל לעשן בעיקר בקרב בני הנוער והקטנת כמות העישון בקרב מי שמעשן דרך העלמת הסיגריות מהמדפים. זהו מהלך שמקורו בנתון הקובע כי מוצרי העישון נרכשים פעמים רבות כ'קניות לא מתוכננות', כלומר הוספת סיגריות רק במעמד הקופה. זה לא שהמעשן לא יקנה למחרת, אבל זה אומר שעד אז הוא יסתדר עם מה שיש לו או מה שאין לו ויעשן פחות". הקבוצה השלישית היא של הנגמלים או המתכננים להיגמל, במטרה להגדיל את המוטיבציה להפסיק לעשן.

"עוצמת ההתנגדות של התעשייה לחוק הזה היא ההוכחה הכי טובה שאלה צעדים אפקטיביים", מציינים במשרד הבריאות. "הם פעלו בכל האמצעים העומדים לרשותם כולל פגישות איתנו, מכבש לחצים על פוליטיקאים והגשת בג"ץ. הם טענו שאריזות שחורות עשויות להגביר זיופים - אנחנו לא ראינו כל הוכחות לזה".

לשאלה האם החברות טענו לפגיעה במיתוג וכי למעשה המעשנים לא יפסיקו לעשן, אלא יעברו ממותג יקר לזול, אומרים במשרד הבריאות ש"איננו עוסקים במיתוג. אנחנו לא מגדירים עישון רע מול עישון רע מאוד, אלא רוצים שהכול יופסק".

מכבש לחצים עצום הופעל גם מכיוון חנויות הדיוטי-פרי, שנהנות מנתח מכירות משמעותי של סיגריות בהיקפים של מיליארדי שקלים בשנה, "חה"כ כבל אמר שאין הבדל בין חנות בפתח תקווה וחנות בנתב"ג. וזו בדיוק נקודת המבט שלנו. אנחנו לא נכנעים ללחצים ולטיעונים שהושמעו בפנינו ומסתכלים רק על הניסיון שמראה את האפקטיביות של הצעדים שננקטים" מחדדים במשרד הבריאות.

בג'יימס ריצ'רדסון בחרו שלא להתייחס לשינוי שישפיע בלי צל של ספק על הכנסות החנויות הפטורות ממכס מסיגריות.

המודל האוסטרלי הפחית את העישון

מדידת אפקטיביות החוק כעת נשענת על הנתונים שמציגה אוסטרליה. אוסטרליה היא המדינה הראשונה בעולם שמחקה את סימני המסחר והלוגו של חברות הטבק מהחפיסות ובחרה ל"צבוע" את חפיסות הסיגריות בצבע שהוגדר על-ידי מעשנים (באמצעות סקר) כ"צבע המכוער בעולם" - בגוון זפת.

החקיקה נכנסה לתוקף ב-2012 ובמרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן מסתכלים בציפייה על המספרים שמצביעים על ירידה בקרב המעשנים באוסטרליה. ב-2011-2012 שיעור המעשנים הבוגרים מדי יום עמד על 16.1%, ב-2014-2015 שיעור המעשנים ירד ל-14.5%, כאשר ב-2017-2018 שיעור המעשנים באוסטרליה ירד ל-13.8%.

מחקר שנערך באוניברסיטת בורווד בויקטוריה, אוסטרליה ופורסם באוגוסט 2019 במגזין Tobacco Control בדק את ההשפעות ארוכות הטווח של אריזות אחידות עם אזהרת בריאות גדולה (בין השנים 2011 ל-2017) וממצאיו הצביעו על ירידה בהיקפי התפישה החיוביות של בני נוער כלפי חפיסות סיגריות, כאשר אריזות הטבק המושחרות משכו פחות צעירים ב-2017 לעומת 2011.

הציפייה היא שגם בני הנוער הישראלים ינהגו באופן דומה וימצאו כי החפיסות האחידות פחות אטרקטיביות ובכך ירד היקף העישון בקרב צעירים.

במשרד הבריאות מפנים את תשומת-הלב גם לחוק שאוסר על עישון במקומות ציבוריים (שמהשנה כולל גם איסור לעישון של סיגריות אלקטרוניות). החוק לא נאכף בצורה שמיגרה את התופעה. ההרתעה דרך דוחות למפרים נמצאת בידי הרשויות המקומיות.

"למדנו שבנושא הזה תביעות ייצוגיות הן כלי אכיפה יותר יעיל ציבורית", אומרים במשרד הבריאות. לאחרונה, למשל, אושרה תביעה ייצוגית נגד חברות האוטובוסים אגד וסופרבוס, בטענה שלא עמדו בהוראות החוק למניעת העישון במקומות ציבוריים וחשפו את הנוסעים לעישון פאסיבי. גם רכבת ישראל נדרשה לשלם כ-7 מיליון שקלים אחרי שלא אכפה את החוק בתחנות.

החברות ערוכות לשינויים

יצרניות הסיגריות נדרשו להיערך לשינויים שכבר הכירו מהזירה הבינלאומית. בפיליפ מוריס מציינים כי היערכות החברה כללה אספקה מוקדמת של החפיסות האחידות לכלל נקודות המכירה, לצד הדרכות לקמעונאים והדרכות בנקודות. הם מציינים גם כי "בשל העובדה כי מוצרי החברה אינם מיוצרים בישראל, היה צורך בביצוע ההתאמות פרטניות לחוק הישראלי, על-ידי מפעלי החברה בחו"ל. דבר שהיה כרוך בהשקעה גבוהה והיערכות קפדנית". בפיליפ מוריס מכירים היטב את המגבלות ואת החפיסות השחורות מכורח חוקים במדינות אחרות ופסי הייצור של החברה בעולם כבר הותאמו לכך. בדובק אמרו רק כי "שהחברה פועלת ותפעל בהתאם להוראות החוק".

גם ברשתות המזון סיפקו תשובות דומות. ב-AM:PM ובאלונית ציינו כי "כחברה שומרת חוק השלמנו את ההיערכות ואיננו מציגים סיגריות לראווה באף אחד מהפורמטים שלנו".

השחרת החפיסות, כלומר העלמת המותג, היא סוגיה שנדונה גם בבתי המשפט בארה"ב במסגרת טענת היצרניות כי מהלכים אלה הזיקו למותג שבנו במשך שנים, בשעה שהן רק מסיטות לעישון מוצרים זולים. אבל גם לזה כבר יש מעקף. כחודשיים לפני כניסת החוק לתוקף, הציעה פיליפ מוריס, יבואנית "מרלבורו", ללקוחותיה לרכוש קופסת פח רב-פעמית ממתכת, אליה יוכלו להעביר את הסיגריות מהקופסאות השחורות. בחברה הדגישו כי דובר על מלאי של מאות בודדות של אריזות שכבר אזלו מהמחסנים כשאריזות אלה לא ישווקו לאחר כניסת החוק לתוקף. עם זאת, באתרים ובחנויות שונות אפשרת למצוא אריזות מתכת "מהודרות" וממותגות לסיגריות שאינן מיוצרות על-ידי החברה. 

אבי זיתן, מומחה לשיווק ולאסטרטגיה מספר כי העלמת המותג בארה"ב הובילה לירידה של 10%-15% במכירות של מותגי הסיגריות הגדולים. לדבריו, החברות אף יצאו במהלכים לחנך את הציבור להמשיך ולזהות את המותג שמוטבע על גבי האריזה השחורה.

זיתן מפריד בין מעשנים ותיקים' שהמותג פחות משנה להם לעומת הטעם המוכר, ובין מעשנים חדשים, שאליהם מגיעים דרך מיתוג. "בעולמות המיתוג יש מנעד רגשי שלם. כל זה נעלם כשאני קונה מותג שחור בלי זיהוי, בלי שפה ובלי סיפור. אין ספק שנראה פגיעה במותגים החזקים, כי גם האיסור לפרסם סוגר להם את הדרך לנהל שיח עם צרכנים, שילכו למותגים הזולים יותר. אני מאמין שבסופו של דבר זה גם יקטין את כמות המעשנים".

האם מוצר "נו לוגו" ייצר קהל שיחשוק יותר במוצר שהפך להיות מעין מחתרתי?

"בשונה ממוצרי אופנה 'No Logo', בסיגריות זה משהו אחר. זה מצטרף לנושא הבריאות, שהמודעות אליו גוברת, ושהיום זה אפילו 'פדיחה' להחזיק סיגריה ביד. הבונקר השחור הזה יקשה על רכישת לקוחות חדשים לציבור המעשנים", אומר זיתן.

המאבק על לב הצרכן עבר מהפרסומות לאירועי מכירות / ענת ביין-לובוביץ'

בעבר היו תקציבי סיגריות פרס נאה למשרדי הפרסום, אבל מזה שנים ארוכות הלכו התקציבים והצטמקו - בד בבד עם האיסורים והמגבלות שהלכו וגברו עם השנים על המקום והאופן שבו מותר לפרסם.

עם כניסתם לתוקף של חוקים שהגבילו עישון במקומות ציבוריים, גברה גם הרגישות להצגת אנשים מעשנים בתוכניות טלוויזיה, עד כדי כך שהיו מי שטענו שיש לאסור את העישון בתוכניות ריאליטי בסגנון "האח הגדול", שם לעתים קרובות ישנה לא מעט התעסקות בסיגריות ובפינת העישון, שבה מתרחש חלק לא מבוטל מהאירועים הדרמטיים.

בשנים האחרונות נדמה היה לרגע כי למותגי העישון יש עדנה מסוימת, כשלשוק נכנסו הסיגריות מהדור החדש: אייקוס וג'ול ששווקו בהתחלה כתחליף לא-מזיק לסיגריות. שני המותגים היו אמורים להיות מנוע הצמיחה של החברות ששיווקו אותן, ולכן הושקעו בפרסומם משאבים כספיים גדולים. אבל כעת המגבלות שחלות על המותגים הוותיקים החלו לחול גם עליהם.

לפי החוקים החדשים, אמצעי התקשורת היחיד שנותר פתוח בפני חברות הטבק לפרסום הוא עיתונים, שבהם מותר לפרסם בכל גיליון פרסום אחד בלבד של עמוד לסיגריות. תמורת האפשרות לפרסם, חייבת חברת הטבק לקנות בעמוד העוקב מודעה נוספת באותו הגודל - שכולה מוקדשת לנזקי העישון (זאת בנוסף למקום לנושא זה שמוקדש במודעות עצמן וע"ג המוצר).

אחת הסיבות שבגללה הותר לעיתונות להמשיך לפרסם סיגריות, זה קמפיין של מו"ל "הארץ", עמוס שוקן, שטען בוועדת הכלכלה של הכנסת שהקוראים של העיתונים הם ממילא קהל מבוגר יחסית, ולכן אין סיכון שהפרסום יכניס צעירים למעגל המעשנים. מצד שני, האיסור המוחלט לפרסום דיגיטלי הגיע בדיוק מחשש שהוא יעודד צעירים לעשן.

בסיטואציה החדשה נותר לחברות הטבק ולמי שמפרסם אותן עבודה בשני רבדים: הפרסום "המסורתי" שכאמור חסום כמעט לגמרי בגלל המגבלות המוטלות עליו, ועבודה דיגיטלית מבוססת דאטה מול מעשנים קיימים, שדורש ניהול חכם של מאגרי מידע.

בשנה האחרונה נותרה על מגרש הפרסום המתוחכם שחקנית אחת בלבד: פיליפ מוריס שמקדמת את המותג אייקוס. ג'ול הפסיקה את הפעילות הפרסומית בישראל כחלק מההחלטה העולמית להתמקד בשוק האמריקאי ולכן באופן טבעי גם הפרסום נעלם.

החוק מותיר את האפשרות לפנות עם פרסום לצרכנים שאישרו קבלת חומר פרסומי מחברת הטבק וחברות הטבק מרבות להשתמש בכך. הן פונות למעשן באמצעות ניוזלטר או חומר פרסומי אחר עם תוכן רלוונטי והזמנות לאירועים. זה רלוונטי יותר לעולם תחליפי העישון. אייקוס, למשל, שולחת תוכן למי שנרשם ועושה הרבה אירועים פיזיים של קד"מ - למשל ארוחה של שף מוביל במסעדה.

החוק כאמור אוסר פרסום או קד"מ, אך עוקפים זאת באמצעות פתיחת חנות פופ-אפ של המותג וכך זה הופך לכאורה לאירוע מכירה ולא לאירוע קד"מ או פרסום, כי הרי שיווק סיגריות הוא עדיין משהו שהחוק מתיר. לפחות בינתיים. 

עוד כתבות

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה