החלה הזרמת הגז ממאגר "לוויתן" למערכת ההולכה בישראל

היום בשעה 16:00 החל לזרום הגז הטבעי ממאגר "לוויתן" למערכת ההולכה של נתג"ז ומשם לכל הצרכנים של המאגר, ובהם חברת החשמל וצרכני הגז במצרים • משרד האנרגיה: "מדובר בשלב מרכזי ביישום מתווה הגז שהוביל השר שטייניץ"

שר האנרגיה יובל שטייניץ בחדר הבקרה של חברת נתג"ז / צילום: מירי שמעונוביץ'
שר האנרגיה יובל שטייניץ בחדר הבקרה של חברת נתג"ז / צילום: מירי שמעונוביץ'

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, הודיע לפני זמן קצר על תחילת הזרמת גז טבעי ממאגר "לוויתן" למערכת ההולכה. היום (ג') בשעה 16:00 החל לזרום הגז הטבעי ממאגר "לוויתן" למערכת ההולכה של נתג"ז ומשם לכל הצרכנים של המאגר, ובהם חברת החשמל וצרכני הגז במצרים.

פיתוח המאגר התעכב במשך שנים על רקע מאבקים ציבוריים שעסקו בסוגיות שונות, ובהן יצוא גז, מיסוי הגז ומיקום אסדת ההפקה של המאגר. המאבק הגדול ביותר התנהל סביב מתווה הגז שהסדיר את התחרות במשק על רקע ביקורת על ההחזקות הצולבת של קבוצת דלק ונובל אנרג'י בשני המאגרים הגדולים של ישראל, "תמר" ו"לוויתן". 

הגז מ"לוויתן" התחיל לזרום בזמן: מה קרה למחירים ולתחרות

מאגר "לוויתן", שהתגלה בשנת 2010, מכיל כ-500 BCM וממוקם בעומק המים הכלכליים של ישראל, כ-120 ק"מ מהחוף. צנרת ההפקה של המאגר מתפרסת על פני מאות קילומטרים, וההפקה מתבצעת מ-4 קידוחי הפקה.

במשרד האנרגיה ציינו הערב כי חיבור מאגר "לוויתן" מעניק למשק האנרגיה הישראלי יתירות נחוצה מאוד במקורות אספקת הגז הטבעי, מאפשר יצוא גז טבעי למדינות שכנות ומשפר את קידום התחרות במשק.

מאגר "לוויתן" מצטרף למאגר "תמר" המספק גז טבעי למשק משנת 2013. "מדובר בשלב מרכזי ביישום מתווה הגז שהוביל שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ", נכתב בהודעת המשרד.

השר שטייניץ, שביקר בחדר הבקרה של חברת נתיבי הגז הממשלתית המפעילה את רשת הולכת הגז ביבשה, בירך על תחילת הזרמת הגז.