קולו משנה את מודל העמלות בעסקים: עמלה אחידה של 1% ותשלום חודשי קבוע

אפליקציית הארנק הדיגיטלי תגבה מכל בתי העסק שהיא מצויה עימם בהתקשרות עמלה אחידה של 1% ותשלום קבוע של 75 שקל בחודש • עבור בתי עסק חדשים מדובר בהוזלה, היות שחלקם משלמים לקולו כיום עמלה של 3%-4%

עמוס מאירי, מייסד שותף ומנכ"ל Colu / צילום: איל יצהר
עמוס מאירי, מייסד שותף ומנכ"ל Colu / צילום: איל יצהר

Colu, אפליקציית הארנק הדיגיטלי, משנה את מודל העמלות שהיא גובה מבתי העסק: החברה תגבה מכל בתי העסק שהיא מצויה עימם בהתקשרות עמלה אחידה של 1% ותשלום קבוע של 75 שקל בחודש.

עבור חלק מבתי העסק, בתל-אביב בעיקר, מדובר בהעלאה של העמלה משיעור של 0.5% (לעסקים שהצטרפו לפני 2019); אולם עבור בתי עסק חדשים מדובר בהוזלה, היות שחלקם משלמים לקולו כיום עמלה של 3%-4%. בתל-אביב מונה קולו כ-1,500 עסקים, ובחיפה כ-500. העמלה הממוצעת לקולו שמשולמת בחיפה כיום היא 0.9%.

השינוי ייכנס לתוקף מ-1 למרץ. ברבעון הראשון של 2020 תרחיב Colu את השירותים אותן היא מספקת באפליקציה לבעלי העסקים הקטנים, תוך דגש על פרסום וקידום בתי העסק דרך האפליקציה. המודל של קולו כולל תמריץ למשתמשים בדמות צבירה של 5% מערך העסקה ב"מטבעות קולו", שאותם ניתן לממש בתשלום בבתי העסק.

ערך הצבירה עמד בתחילה על 10% וירד ל-5%, כשהוא משתנה בהתאם לקמפיינים נקודתיים, דוגמת זה שהפעילה קולו יחד עם עיריית תל-אביב לעידוד העסקים באזור יפו. במסגרת הקמפיין הוצעה צבירה מוגדלת של 30% ב"מטבעות קולו" לרכישות בעסקים באזור יפו. הפרויקט נחל הצלחה והסתיים מוקדם מהמתכונן, היות שתקציב הסבסוד למטבעות הנצברים כבונוס אזל. העסקאות שבוצעו דרך קולו הגיעו להיקף של 2.5 מיליון שקל באמצעות 23 אלף עסקאות שביצעו כ-4,000 צרכנים. הפרויקט נועד לפצות את העסקים באזור שדרות ירושלים ביפו, שניזוקו משמעותית עם סגירת השדרה במסגרת עבודות הרכבת הקלה.

ככלל, מסביר עמוס מאירי, מייסד שותף ומנכ"ל Colu, האפליקציה פועלת דרך שיתופי-פעולה עם העיריות במטרה לקדם את העסקים הקטנים. קולו פועלת באופן דומה גם באנגליה ובאירלנד, ובקרוב היא תשיק את השירות שלה ב-6 ערים בארה"ב. מאירי מספר כי בתל-אביב לבדה מתבצעות 200 אלף העברות תשלומים מדי חודש בהיקף של כ-6.5 מיליון שקל בחודש. 

זירת הארנקים הדיגיטליים בתשלום בבתי העסק זוכה להתעוררות - אפליקציות הבנקים פפר פיי, פייבוקס ו-ביט החלו לפעול גם ברשתות דוגמת ארומה ודומינו'ס פיצה, כשהשנה גם צפויות להיכנס לישראל ענקיות התשלום הבינלאומיות גוגל ואמזון פיי.

קולו, כך מגדיר מאירי, עדיין פועלת כסטארט-אפ בשורת הרווחיות. לדבריו, "המטרה שלנו כסטארט-אפ היא לגדול ובשלב זה פחות להסתכל על רווחיות. אנחנו מייצרים הכנסות ויכולים להיות רווחיים, אבל המטרה היא להיכנס לעוד ערים ולא לבלום את הקצב. היתרונות שלנו מול המתחרים הם בחיבור מול הרשויות המקומיות לעידוד העסקים הקטנים ובצבירת המטבע למימוש באותם עסקים - מודל שהוא ייחודי לקולו. אנחנו מברכים על כניסת ענקיות התשלומים. ככל שעוד מקומות יכבדו ארנקים דיגיטליים, זה יעודד את התנהגות צרכנים לכיוון הזה. היתרון שלנו מול המתחרים ימשיך להתמקד בעסקים הקטנים ובצבירת המטבעות למימוש בהם".

האם תנסו להיכנס לרשתות הגדולות בדומה לאפליקציות הבנקים?

"עסקים קטנים הם הפוקוס והצביון של החברה", אומר מאירי, ומספר כי "השינוי במודל העמלות שלנו כעת מגיע אחרי עבודה משותפת עם ארגון 'מסעדנים חזקים ביחד'. אנחנו מורידים את העמלות למאות עסקים בתל-אביב. הגענו להסכמות על מחיר שהמסעדנים חשבו שהוא הוגן, ולנו הוא מאפשר לכסות עלויות".

תומר מור, מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד", מסר כי "הבנו ש-Colu הוא עסק כמו שלנו שצריך לבנות מודל רווחי. ההבדל העיקרי הוא שאני פה לוודא שהרווח לא יהפוך לגזל עבור המסעדנים או יקשה עליהם, כמו שקרה עם מספר אפליקציות וחברות טכנולוגיות שהתעשייה עובדת עימן היום".