הנהלת פרטנר מאתגרת את בעלת השליטה האצ'יסון: בוחנת הנפקת מניות של 250 מיליון שקל

אם לא תשתתף בהנפקה, תדולל האצ'יסון להחזקה של כ-27% בפרטנר • רק לפני כשנה וחצי הכריזה פרטנר על מהלך מנוגד של רכישת מניות עצמית • החברה מנמקת את ההנפקה בצורך לחזק את מבנה ההון, לעמוד בהשקעות בדור החמישי בסלולר, בטלוויזיה ובהמשך פריסת הסיבים

איציק בנבנישתי, מנכ"ל פרטנר / צילום: תמר מצפי
איציק בנבנישתי, מנכ"ל פרטנר / צילום: תמר מצפי

חברת התקשורת פרטנר   הודיעה אמש (ג') כי הדירקטוריון אישר לחברה לבחון גיוס הון בישראל, בהיקף של כ-250 מיליון שקל, בדרך של הנפקת מניות לציבור. החברה, בניהולו של איציק בנבנישתי, מנמקת את ההנפקה בצורך לחזק את מבנה ההון, לעמוד בהשקעות בדור החמישי בסלולר, בטלוויזיה ובהמשך פריסת הסיבים. ההנפקה, אם תצא לפועל, תדלל את בעלי המניות הקיימים בחברה, בראשות האצ'יסון הסינית, בכ-10% מהחזקותיהם (אלא אם ישתתפו בגיוס).

נזכיר שדירקטוריון פרטנר אישר לחברה לפני כשנה וחצי לרכוש חזרה מניות מהציבור בהיקף של 200 מיליון שקל, בתהליך רכישה עצמית, השקול להליך של חלוקת דיבידנד ומחייב את הדירקטוריון לבחון שבידי החברה יש את כל האמצעים לממן את השקעותיה ואת החזרי החוב שעליה לבצע. מהלך הרכישה העצמית הביא בזמנו לעלייה נאה בערך מניות פרטנר אבל עם הפסקתו, חזרה המניה לרדת ושבה לערך שבו הייתה טרם הרכישה.

ייתכן כי השינוי בעמדת הדירקטוריון נובע מהעובדה שהיום אין בעל שליטה בפרטנר, והדירקטוריון חושש שללא גיוס הון - שאך לפני זמן קצר יצא באישורו מהחברה - תתקשה פרטנר להאיץ את ההשקעות שלה. אגב, כשנה לפני הרכישה העצמית של המניות ביצעה פרטנר במהלך 2017 הנפקת מניות, במסגרתה גייסה קרוב ל-200 מיליון שקל, במחיר של כ-19.6 שקל למניה, ולאחר מכן פרעה חלק מהחוב שלה. גם קבוצת סבן השתתפה בהנפקה. תוכנית הרכישה העצמית, שהוכרזה בשנה שלאחר מכן, בוצעה במחיר ממוצע של 15.38 שקל למניה והיא הופסקה לאחר מספר חודשים, בתחילת 2019, לאחר שהחברה הוציאה 100 מיליון שקל מתוך 200 מיליון שקל שהקצתה לתוכנית. נכון להיום (ד'), מחיר מניית פרטנר הוא כ-15 שקל, משקף לחברה שווי של כ-2.5 מיליארד שקל.

חיים סבן ויתר לאחרונה על מניות השליטה בפרטנר (כ-30% בהון) וקיבע הפסד של כחצי מיליארד שקל על השקעתו במניות השליטה בחברה. לקבוצת סבן היה חוב היסטורי של 300 מיליון דולר להאצ'יסון סינית, ששלטה בעבר בפרטנר, אשר היה אמור להיפרע בינואר 2020, וכנגדו שועבדו מניות פרטנר שברשות קבוצת סבן, ששוויין נמוך משמעותית מהחוב. לפני כחודשיים נודע שמו"מ בין הצדדים על מיחזור ההלוואה הסתיים ללא תוצאות, וסבן איפשר למעשה להאצ'יסון להשתלט מחדש על פרטנר (בכפוף לקבלת היתר שליטה ממשרד התקשורת).

הא'ציסון לא אוהבת את המהלך, אך אישרה אותו

האצ'יסון שממתינה להיתר השליטה ממשרד התקשורת לא אוהבת ככל הידוע את מהלך ההנפקה הנוכחי - שצפוי לדלל אותה לכ-27% מההון אם לא תשתתף בהנפקה - אבל אישרה אותו. סביר להניח שהייתה מעדיפה שהדירקטוריון ימתין עם המהלך עד שתתבהר סוגיית היתר השליטה, אלא שהדירקטוריון החליט שהוא מתנהל באופן עצמאי. נציין כי על פי הרישיון של פרטנר, שליטה מוגדרת בהחזקה של 26% מהמניות.

לא מן הנמנע שכמו בשורה של חברות ציבוריות גדולות בעת האחרונה (מבני תעשיה, פז, כלל ביטוח ואחרות), מתחילים דירקטוריון פרטנר והנהלת החברה "להתאהב" בפוזיציה של חברה ללא גרעין שליטה. ברור שהם מבינים שדילול בעלי המניות בעת הזו הוא דבר שקשה להאצ'יסון לקבלו - אך היא מנועה מלהתערב בו. בפרטנר מכחישים שיש להם תוכנית כזאת וטוענים שזו איננה מטרת ההנפקה וכי המהלך נעשה בתיאום והבנה עם האצ'יסון, שרבים שמחים לראות אותה חוזרת לשליטה בחברה, על רקע המצב הקשה בשוק התקשורת.

נזכיר כי לפני כחודש וחצי מינה דירקטוריון פרטנר את אסנת רונן לתפקיד היו"ר. רונן החליפה את אדם צ'זנוף, שפרש מהתפקיד ביחד עם שורת דירקטורים מקבוצת סבן, לאחר שהקבוצה ויתרה על השליטה בחברה. עוד קודם התארגנו דירקטורים בפרטנר, על רקע העזיבה הצפויה של קבוצת סבן ותקופת האי ודאות עד לאישור כניסתה של האצ'יסון כבעלת השליטה הבאה בחברה, ומינו שני דירקטורים חיצוניים (יוסי שחק וריצ'ארד הנטר) כדי לאפשר תפקוד רציף של עבודת הדירקטוריון, עד שתתברר תמונת המצב מבחינת השליטה.

בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2019, הכנסות פרטנר הסתכמו ב-2.4 מיליארד שקל, ירידה קלה ביחס לתקופה המקבילה ב-2018, והרווח הנקי שלה הגיע ל-12 מיליון שקל, ירידה של 68%.

המתחרה סלקום  , שמצב החוב שלה מדאיג יותר משל פרטנר, השלימה לאחרונה הנפקת מניות בה גויס סכום של 312 מיליון שקל ברוטו. בעלת השליטה בסלקום, דסק"ש של אדוארדו אלשטיין, הזרימה כמחצית מסכום ההנפקה. ההנפקה בוצעה במסגרת תוכנית ארגון מחדש שסלקום מבצעת, על רקע התגברות התחרות בשוק התקשורת המקומי וההשפעה על תוצאות החברה. התוכנית כוללת הפחתת 150 מיליון שקל בהוצאות השנתיות, לרבות באמצעות של הקטנת תשלומים לספקים וצמצום בכוח האדם. זמן קצר לאחר השלמת ההנפקה נודע על עזיבתו של המנכ"ל ניר שטרן, שעובר לנהל את פז.