חברת הגיימינג שהנפיקו פיני זהבי ואלי עזור בשבדיה תשלם מס נוסף של 53 מיליון שקל בישראל

המס הרטרואקטיבי שתשלם קבוצת אספייר גלובל עבור השנים 2018-2008 סוכם לאחר דיונים ממושכים מול רשות המסים, שנגעו לשאלת מקום ניהול החברה והשליטה בה וכן לשאלת מחירי העברה של עסקות בין החברות בקבוצה

חברת הגיימינג אספייר גלובל  תשלם מס נוסף בהיקף של 13.7 מיליון אירו (כ-53 מיליון שקל) לרשות המסים בישראל, בגין הכנסותיה בשנים 2018-2008. אתמול (ג') דיווחה קבוצת אספייר גלובל (Aspire Global) על הסכם שומה שנחתם בינה לבין רשות המסים, לאחר דיוני שומה ממושכים שנגעו בשאלת מקום הניהול של הקבוצה והשליטה בה - אם היא מנוהלת מישראל או מחו"ל. זאת, על רקע העובדה שלקבוצה משרדים ברעננה ובמלטה, מניותיה הונפקו ונסחרות בבורסה בשבדיה, והיא רשומה כחברה בגיברלטר.

בעלי המניות העיקריים בחברה הם ברק מטלון, עם החזקה של 26%, סוכן הכדורגלנים פיני זהבי, ובעלי החזקות המדיה אלי עזור, שמחזיקים כל אחד ב-16.2% (עזור וזהבי מחזיקים במשותף גם בחברת צ'רלטון, המשדרת ארבעה ערוצי ספורט בתשלום בישראל), וכן אהרון ארן, עם 6.6% מהמניות. מטלון וארן מכהנים כדירקטורים בחברה. שאר בעלי המניות באספייר הם בעיקר גופים מוסדיים, רובם משבדיה.

אספייר גלובל, שנוסדה ב-2005 והונפקה ב-2017 בבורסה השבדית, מגדירה את עצמה כספקית מובילה של פתרונות iGaming - הימורים ומשחקים אונליין. החברה מספקת מערכות ושירותים עבור מפעילי אתרי הימורים באינטרנט, ובהם חבילת שירותים מלאה לבתי קזינו והימורי ספורט, מערכת ניהול לקוחות (CRM), תשלומים ובקרת סיכונים, מוקדי תמיכה, ניהול אח"מ, אופטימיזציה של רכישות ועוד. החברה פועלת בכמה שווקים מוסדרים, כולל דנמרק, אירלנד, מלטה, פורטוגל, שבדיה ובריטניה. עובדי אספייר מועסקים במלטה ובישראל, ומנכ"ל החברה הוא צחי מימון, שלפי אתר החברה, מחזיק באופציות לכ-800 אלף מניות אספייר (בשווי נוכחי של 2.8 מיליון דולר).

שומות המס הוצאו לקבוצת אספייר בנוגע ל-11 שנות פעילות. המחלוקת בין רשות המסים לקבוצה נגעה, כאמור, למיקום הניהול והשליטה, מוסד הקבע של החברה, וכן "מחירי העברה" של עסקות בין החברות בקבוצה (המחיר הנקבע ביחס לעסקה המבוצעת בין חברות קשורות, שממנו נגזרת חבות המס).

ביקורת המס שערכה רשות המסים לאספייר גלובל, הוזכרה בדוחות הכספיים של החברה ל-2018, בדוחות ביניים ובתשקיפים. בדוח השנתי של אספייר ל-2018 היא ציינה במסגרת גורמי הסיכון שאליהם היא חשופה, כי היא נמצאת בתהליך של ביקורת מס, וכי רשות המסים העלתה כמה טיעונים בנוגע למיקום הנהלת החברה והשליטה בה, וכן על מחירי ההעברה בתוך חברות הקבוצה והרווח ממכירת נכסי iLottery.

בחברה ציינו אז כי לאור השלב המקודם של התהליך, קשה להעריך את התוצאה, אבל אם הטיעונים של הרשות יתקבלו במלואם או בחלקם, עלולה להיות להם השפעה מהותית על מצבה הפיננסי של החברה. אספייר הוסיפה שהנהלתה מאמינה, על בסיס ייעוץ מקצועי שקיבלה, כי סיכוי רב יותר שהיא צייתה לחוקי המס מאשר שלא צייתה להם. 

מחיר המניה נחלש מאז ההנפקה

לפי ההסכם שהושג אתמול (31 בדצמבר 2019) עם רשויות המס, אספייר גלובל הסכימה לשלם 13.7 מיליון אירו מס רטרואקטיבי בנוגע ל-11 שנות העסקים 2008-2018 (כולל) כדי להביא לסיום המחלוקת, השומות והחקירות של רשות המסים סביב החברה נכון לשנים אלה. עוד הוסכם כי לא יוטלו על החברה כל קנסות כתוצאה מביקורת המס, וההסכם יכסה את כל פעילות החברה בישראל בשנים אלה. 

מדיווח החברה על ההסכם עולה כי "הוצאת המס הנוספת הזו תשתקף כסעיף חריג בחשבונות הקבוצה ל-2019, והתשלום אמור להיות מבוצע בימים הקרובים". בהודעת הקבוצה מסבירים עוד כי "ההסדר עם הרשות הישראלית הועדף על פני תקופה ממושכת של אי-ודאות", וכי "מצבה הפיננסי של הקבוצה נשאר חזק למרות ההסכם, והמזומנים בקופתה נכון ל-30 בספטמבר עמדו על 43.1 מיליון אירו".

אספייר גלובל הונפקה לראשונה ב-2017 בבורסת First North השבדית - בורסת המשנה של הבורסות הסקנדינביות, שנמצאת בבעלות נאסד"ק ומיועדת לחברות צמיחה. מחיר המניה בהנפקה היה 30 קרונות שבדיות, והמחיר כיום מעט יותר נמוך, 29.6 קרונות, ומשקף לחברה שווי שוק של כ-144 מיליון דולר. בשיאה הגיעה המניה למחיר של 53.5 קרונות, אבל מאז נחלשה.

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2019, הכנסות החברה צמחו ב-37% לרמה של 96.4 מיליון אירו. ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הסתכם ב-17.4 מיליון אירו -עלייה של 18.5% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2018, והרווח הנקי הגיע ל-12.5 מיליון אירו. את המידע בנוגע להסדר המס מחויבת אספייר גלובל לפרסם, עקב כללי רגולציית ניצול לרעה של השוק (MAR) שקבע האיחוד האירופי.