מגדילים את ההימור על ישראל: גם חטיבת המו"פ של טסלה נוחתת בארץ

בשלב הראשון תתמקד החטיבה באיתור חברות סטארט-אפ בתחום האוטו-טק ובתחומים נוספים • בהמשך החברה תשקול טסלה בישראל שלוחת מו"פ בהיקף מוגבל

 

טסלה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
טסלה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

חטיבת המחקר והפיתוח של טסלה מקימה נציגות רשמית בישראל. כך נודע ל"גלובס". המהלך מגיע במקביל לכך שטסלה נכנסת לפעילות בישראל בתחומים של שיווק רכב חשמלי ואנרגיה סולרית.

בשלב הראשון הפעילות של הנציגות תתמקד באיתור חברות סטארט-אפ וטכנולוגיות מקומיות, שבהן יש לטסלה עניין ובניהול מקרוב של המגעים וחילופי המידע עם חברות ישראליות, שעימן כבר נמצאת טסלה בקשרים עסקיים וטכנולוגיים בשנתיים-שלוש האחרונות.

מדובר בלפחות שלוש חברות אוטו-טק ישראליות וככל הנראה גם חברות בתחום הבינה המלאכותית, בתחום האוויוניקה המתקדמת ותחומים נוספים. על פי מקור בענף, טסלה בוחנת את האפשרות להקים בישראל גם שלוחת מו"פ, שתפעל במקביל למרכז הפיתוח בפאלו אלטו. השלוחה, אם תוקם, תהיה בהיקף של כמה עשרות מהנדסים על פי מתכונת שאותה מפעילות כיום בארץ לא מעט חברות רכב ואספקת רכיבים גדולות.

ל"גלובס" נודע כי את פעילות נציגות המו"פ והאיתור של טסלה בישראל תנהל עדי גיגי, שעובדת בטסלה ארה"ב מזה מספר שנים. עדי גיגי היא בוגרת ממר"ם והמכללה הטכנולוגית של חיל הים ומחזיקה בתארים מאוניברסיטת בר אילן ומבית הספר למהל עסקים של סטנפורד.

נציין כי חטיבת המו"פ של טסלה נחשבת לאחת הגדולות והמתוחכמות שפועלות כיום בארצות הברית. היא עוסקת בתחומים הנדסיים רבים, חלקם עתידניים ופורצי דרך, החל ממכוניות חשמליות ותכנון סוללות של הדור הבא וכלה בהנעה רקטית, תקשורת מתקדמת, אנרגיה סולרית, בינה מלאכותית, תכנון מעבדי על ועוד. בשנת 2018 הוציאה טסלה על מו"פ בלבד כמיליארד וחצי דולר, כפול כמעט מבשנת 2016.

באוקטובר חשפנו כאן שטסלה, בשליטת אלון מאסק, בוחנת את תנאי שוק הרכב הישראלי לקראת כניסה לפעילות ישירה בישראל.

גורמים בענף הרכב סיפרו בזמנו כי בחודשים האחרונים בחנו נציגי החטיבה האירופית של טסלה את תנאי שוק הרכב המקומי. בין השאר נבחנו תשתיות הטעינה בארץ והתאמתן ההנדסית למודל תחנות הטעינה המהירות של טסלה, שמכונות "סופרצ'ארג'רס" ומותאמות ייעודית לרכב החברה.

בשנים האחרונות נעשו עשרות ניסיונות ישירים ועקיפים לייבא רכבי טסלה לישראל, אולם נציגים שיצרו קשר עם החברה נענו בשלילה, בנימוק שהמודל העסקי של טסלה מבוסס על פעולה ישירה של היצרן במדינת היעד, ללא שימוש בדילרים או במתווכים.

מאסק הגיע לישראל מספר פעמים בשנתיים האחרונות לביקורים שהוגדרו "משפחתיים", אולם במהלך ביקוריו בארץ ואחריהם הוא סירב להתייחס לנושאים עסקיים ואף הכחיש מגעים עם חברות אוטו-טק ישראליות.

בענף הרכב העריכו בחודש אוקטובר כי השינוי בגישת החברה כלפי השוק הישראלי נובע מעלייה משמעותית בהיקפי הייצור של כלי הרכב החשמליים שלה בארצות הברית, בעיקר של הדגם "טסלה 3" ההתחלתי. זאת במקביל להקמת מפעל ענק בסין, שיגדיל משמעותית את התפוקה הפוטנציאלית של החברה.

עד לאחרונה מנעו תקנות התחבורה הישראליות אפשרות מצד יבואנים או יצרנים שאינם רשומים כחברה ישראלית לייבא רכב לישראל. אולם, תיקונים שהוכנסו באחרונה לתקנות התעבורה יאפשרו בקרוב לייבא רכב לישראל גם על ידי חברה או יבואן בבעלות תאגיד זר שרשום בחו"ל.

שוק הרכב החשמלי בישראל החל להתעורר בשנה האחרונה, כאשר עיקר הפעילות מתמקדת בפלח רכבי היוקרה. מסוף 2018 ועד היום נמכרו בישראל מאות כלי רכב בעלי הנעה חשמלית בלבד, בהובלת הדגמים אאודי E-TRON ויגואר I-PACE, שניהם מתחרים ישירים בטסלה.

בענף הרכב מעריכים כי לטסלה יש בישראל "קהל שבוי" שממתין מזה זמן להגעת רכבי החברה לארץ, בעיקר קהל של לקוחות שהחזיקו בבעלותם רכבי טסלה בחו"ל. טסלה נסחרת בנאסד"ק בניו יורק לפי שווי של 75 מיליארד דולר.