אירופה מסתכלת בעניין: ממשלה שמרנית-ירוקה מוקמת באוסטריה

"אפשר להגן גם על האקלים וגם על הגבולות", אמר מי שצפוי להתמנות מחדש לקאנצלר אוסטריה, סבסטיאן קורץ • ברחבי אירופה בוחנים אם שילוב כוחות פוליטי חדש זה יכול להיות מודל, במיוחד בעבור גרמניה

מנהיג המפלגה הירוקה באוסטריה, ורנר קוגלר, ומנהיג המפלגה השמרנית, סבסטיאן קורץ / צילום: Lisi Niesner, רויטרס
מנהיג המפלגה הירוקה באוסטריה, ורנר קוגלר, ומנהיג המפלגה השמרנית, סבסטיאן קורץ / צילום: Lisi Niesner, רויטרס

במה שעשויה להיות הסנונית הראשונה שתבשר על שינוי פוליטי רחב-היקף באירופה, אוסטריה בדרך לממשלה שמרנית-ירוקה בפעם הראשונה בתולדותיה. מנהיג המפלגה השמרנית, סבסטיאן קורץ, ועמיתו מהמפלגה הירוקה, ורנר קוגלר, הודיעו אמש (ד') כי הגיעו להסכם מקיף לגבי הקמת קואליציה בין שתי המפלגות, יותר משלושה חודשים אחרי הבחירות במדינה.

ההסכם תלוי כעת באישור נציגי שתי המפלגות. קורץ צפוי לשוב ולכהן כקאנצלר אוסטריה, בעוד "הירוקים" יאיישו תפקידי מפתח אחרים בממשלה, כולל תפקיד סגן הקאנצלר.

הממשלה החדשה מהווה שינוי כיוון חד עבור קורץ, שהוביל קמפיין המתנגד להגירה וביקורתי כלפי האיסלאם בשנים האחרונות, ושחבר אחרי הבחירות הקודמות ל"מפלגת החירות" האוסטרית הימנית. השותפות התפרקה בקיץ, אחרי שמנהיג המפלגה הקודם היינץ כריסטיאן שטראכה תועד בפרשת שחיתות, והמדינה הלכה לבחירות חדשות.

"זה אפשרי לשלב בין שני העולמות", אמר קורץ במסיבת העיתונאים אתמול שבה הכריז על ההסכם הקואליציוני, "אפשר להגן גם על האקלים וגם על הגבולות".

הקואליציה הוקמה לאחר שבבחירות בספטמבר רשמו השמרנים בראשות קורץ התחזקות (37.5% תמיכה), ו"הירוקים" - שלא עברו בבחירות ב-2017 את אחוז החסימה - זינקו ל-14% מהקולות, כשהם נהנים מהתגברות חשיבות איכות הסביבה והמאבק בשינויי האקלים בדעת הקהל הציבורית.

גם ברמה האירופית, מפלגות ירוקות זכו בתמיכה גדולה פי שניים בבחירות לפרלמנט האירופי במאי, בשווייץ גרפו מפלגות ירוקות כ-20% מהקולות בבחירות באוקטובר, ובגרמניה מפלגת "הירוקים" היא השנייה בגודלה לפי הסקרים האחרונים עם כ-21% מהקולות.

לפי הדיווחים החלקיים בינתיים, "הירוקים" האוסטרים התפשרו בשורה של נושאים והסירו את התנגדותם למשל למעצרים מינהליים. קורץ מחויב לבוחריו למדיניות קשוחה כלפי הגירה לא חוקית, בעוד "הירוקים" מחויבים להשיג השקעות ממשיות בתשתיות ירוקות באוסטריה ואולי אף להטיל מס על פליטות פחמן דו-חמצני.

לפי הדלפות מקדימות, כדי להגיע להסכם הקואליציוני "הירוקים" הסירו את התנגדותם ליוזמת המפלגה השמרנית להרחיב את האיסור על לבישת רעלה מגיל 10 כיום לגיל 14 (אחת מהבטחות הבחירות שלהם), להקים מרכזי פליטים לגירוש מהיר חזרה לארצות המוצא ולצעדים קשוחים נוספים בנוגע להגירה. מהצד השני, הקואליציה מתחייבת - לפי הדלפות לגבי ההסכם הקואליציוני שמכיל 200 עמודים ושיוצג הערב - להתקדם לעבר הטלת מס על פליטות גזי חממה ולשינוי חוקי המיסוי במדינה כך שיעודדו השקעות "ירוקות".

ברחבי אירופה מסתכלים בעניין על התקדים האוסטרי ההולך ומתגבש, כדי לראות אם ממשלה כזו - אם תוקם - תוכל לתפקד בנסיבות הנוכחיות, וכיצד. במיוחד נראה הדבר אפשרי בגרמניה, שמתכוננת במרץ ל"יום שאחרי" הקאנצלרית אנגלה מרקל ולקואליציה הרחבה שהיא מובילה. שורת עימותים בין השותפות הקיימות לקואליציה הגרמנית - השמרנים והסוציאל-דמוקרטים - מטילה ספק לגבי האפשרות של הקמה מחדש של שותפות זו, ו"הירוקים" במדינה הבהירו כי הם מוכנים לקחת חלק בשלטון.