בנק לאומי | בלעדי

בנק לאומי בוחן שינוי במשך הפיתוח וההטמעה של מערכת הליבה החדשה

ההנהלה החדשה של לאומי מעוניינת לאפשר למערכת המחשוב החדשה מעבר מדורג, ולא "במכה אחת", על פני חמש-שש שנים

הנהלה חדשה וחשיבה מחודשת בבנק לאומי : ל"גלובס" נודע כי הבנק, בראשותו של המנכ"ל חנן פרידמן, בוחן שינוי באופן ומשך הפיתוח של מערכת הליבה החדשה שלו. שינוי זה נבחן במטרה להבטיח יישום חלק יותר ונטול בעיות רוחביות לבנק, וזאת לאחר שבדיקה בחו"ל לימדה כי מעבר חד ומיידי למערכת ליבה חדשה - מגביר את הסיכוי לקשיים ואף לכישלון ההטמעה.

עם זאת, למהלך שבוחן לאומי יש מחיר, בדמות דחיית מועד ההטמעה המלאה של המערכת החדשה בשנים ספורות. כך, במקום התוכנית הקודמת, להטמעה של מערכת הליבה החדשה במכה אחת בכל תחומי הפעילות בעוד כארבע שנים, התוכנית החדשה, אם וכאשר תאומץ על ידי הבנק, היא לפרוס את תקופת הפיתוח וההטמעה ההדרגתיים יותר על פני חמש-שש שנים.

מערכת הליבה הבנקאית היא מערכת מחשוב, המכסה את כל תחומי הפעילות העסקית של הבנק, כולל אשראי, פיקדונות, ניירות ערך, סליקה ועוד. על המערכת הזאת מתבססות כל שאר מערכות הבנק, גם אל מול הלקוחות וגם פנימה לצורכי ניהול וממנה הם שואבים את הנתונים הנדרשים להן.

מערכות הדורשות השקעות עתק

ההנהלה והדירקטוריון החדשים בלאומי מעוניינים כאמור לאפשר מעבר מדורג, ולא "במכה אחת", למערכת הליבה החדשה, תוך בדיקה ועדכון של דרישות הבנק מהמערכת. זאת, כחודשיים בלבד לאחר כניסתו לתפקיד של המנכ"ל החדש פרידמן במקומה של רקפת רוסק-עמינח, וכחמישה חודשים לאחר שסאמר חאג' יחיא התחיל לכהן כיו"ר הבנק. בשל החשיבות הרבה של מערכות הליבה לעתיד הפעילות והיעילות של הבנק, וגם בגלל העלויות האדירות של המהלך, מדובר בהחלטה משמעותית.

יצירת מערכת ליבה חדשה נדרשת בלאומי וגם בבנקים אחרים כדי לשפר את המערכות הקיימות, כך שיהיו אמינות יותר, מיידיות ובעלות אפשרויות שדרוג והתממשקות לטכנולוגיה המתחדשת תדיר, וגם כדי לשפר את תהליכי העבודה בבנקים. מדובר בפרויקטים מורכבים ויקרים מאוד, שלרוב מתעכבים ומסתבכים מעבר לתכנון המקורי.

הוצאות המחשוב מהוות חלק ניכר מהוצאות הבנקים, אחרי שכר העובדים, וסוגיית קידום והתאמת מערכות הליבה הישנות דורשת השקעות עתק. הוצאות אלה מהוות חלק ניכר מתוך הוצאות הבנקים בגין מערך טכנולוגיית המידע. הוצאות אלה הסתכמו בלאומי ב-2018 בכ-1.38 מיליארד שקל, מתוכם 940 מיליון שקל בגין "תוכנה", וזאת לאחר שב-2017 דובר על הוצאות כוללות בגין המערך בהיקף של 1.47 מיליארד שקל, מתוכם 1.04 מיליארד שקל בגין "תוכנה".