לאחר המתנה ארוכה: הלמן אלדובי ונמלי ישראל קיבלו אישור הרגולציה לקופה המרכזית לקצבה

הממונה על רשות שוק ההון התיר לבית ההשקעות להקים את הקופה, ו-4 מיליארד שקל יועברו לניהולה כבר בימים הקרובים

רמי דרור, מנכ"ל הלמן אלדובי / צילום: תמר מצפי
רמי דרור, מנכ"ל הלמן אלדובי / צילום: תמר מצפי

כשנה וחודשיים לאחר שהלמן אלדובי  זכה בהליך של חברת נמלי ישראל פיתוח ונכסים (חנ"י) להקמה וניהול של קופת גמל מרכזית לקצבה לעובדים ולגמלאים של החברה, שבה ינוהלו נכסים בהיקף של כ-4 מיליארד שקל, מודיע היום (ה') בית ההשקעות כי האישור הרגולטורי ניתן לו מידי רשות שוק ההון ביום האחרון של 2019, ועל כן הוא צופה שהכסף יועבר לניהולו כבר בימים הקרובים.

בית ההשקעות שבניהולו של רמי דרור ינהל את הקופה המרכזית לקצבה של חנ"י למשך חמש שנים עם אופציה להארכה, כשכספים אלה יתווספו ל-39.8 מיליארד שקל שמנוהלים בקופה המרכזית של חח"י.

דבר זה קורה בצל המאבק בין בעלי מניות מיעוט בהלמן אלדובי בהנהלה ובבעלי השליטה בבית ההשקעות במטרה לאפשר את מכירתו או את מכירת פעילותו המרכזית לידי גורם אחר.

קבלת כספי הקופה המרכזית לקצבה לעובדי וגמלאי חנ"י תשפיע בעיקר על שורת הנכסים תחת ניהול של בית ההשקעות, שתגדל בהיקף ניכר של כ-6%. עם זאת, על פי הערכות בשוק, ההכנסות השנתיות של בית ההשקעות מנמלי ישראל תסתכמנה בכ-3-2 מיליון שקל "בלבד", כך שהרווח שפעילות זו תניב לחברה לא יהיה גבוה, אם בכלל.

למעשה, הלמן אלדובי מגדילים בעקביות את שורת הנכסים תחת ניהול כבר כמה שנים, אם באמצעות הקופה המרכזית של חברת החשמל (חח"י) שעבור ניהולה מקבל הלמן אלדובי כ-9-8 מיליון שקל לשנה, או באמצעות זכייה בשני המכרזים שהוביל האוצר לבחירה בקרנות פנסיה נבחרות המוכרות כ"קרנות ברירת מחדל".

מעבר לצמיחה בשורת הנכסים, יש עוד גורם משותף לכל המהלכים האלה, על פי הערכות, והוא שמדובר במוכנות לזכות בכסף לניהול גם במחיר של הכנסה נמוכה מאוד לגוף המנהל, מה שמרמז על כך ששיעור הגידול בנכסים המנוהלים אינו מעיד בהכרח על צמיחה ניכרת ברווחיות הבית.