לבנון אינה מקלט אידיאלי: קרלוס גוהן ביקר בעבר בישראל

קבוצת עורכי-דין בביירות הגישה נגדו קובלנה למשרד המשפטים בגין ביקורים שגוהן ערך בישראל כיו"ר חברות הרכב רנו הצרפתית ומאוחר יותר ניסן היפנית • מגע עם ישראל הוא פשע חמור בלבנון

קרלוס גוהן מגיע לביתו בטוקיו / צילום: Shunpei Takeuchi, רויטרס
קרלוס גוהן מגיע לביתו בטוקיו / צילום: Shunpei Takeuchi, רויטרס

ייתכן שלבנון אינה המקלט האידיאלי לקרלוס גוהן, היו"ר לשעבר של יצרניות הרכב ניסן ורנו, שנמלט לביירות כדי לחמוק ממשפט בטוקיו בגין חשדות להונאות פיננסיות שביצע, כביכול, כאשר עמד בראש החברות האלה ושהכניסו לחשבונות הבנק שלו עשרות מיליוני דולר במרוצת השנים.

קרוב לוודאי שגוהן, אזרח לבנון (וגם צרפת וברזיל), בחר לבקש מקלט בביירות מפני שלבנון אינה מסגירה את אזרחיה למדינות זרות. אך עתה - מדווח הבוקר "וושינגטון פוסט" - הגישה קבוצת עורכי-דין לבנוניים קובלנה נגדו למשרד-המשפטים בביירות בגין ביקורים שהוא ערך בישראל כמנכ"ל רנו, ומאוחר יותר כמנכ"ל ניסן.

ביקורים בישראל הם פשע על פי חוק ותיק שאוסר על אזרחי לבנון לקיים מגע כלשהו עם מדינת האויב ישראל. האשמה כזו נחשבת בלבנון חמורה הרבה יותר מהאשמות בהונאות פיננסיות שבגינן הוא הועמד לדין בטוקיו.

על פי ה"פוסט", מצבו המשפטי של גוהן, בעקבות חשיפת ביקוריו בישראל, יהיה מסובך יותר מאשר התמודדות עם האישומים הפיננסיים. הונאות כאלה הם נורמה מקובלת בקרב האליטות בחברה הלבנונית המושחתת. לעומת זאת, שיתוף פעולה עם האויב הוא עבירה חמורה, אולי יותר מאלה שתלויות ועומדות נגדו בטוקיו.

אם יימצא גוהן אשם בקיום קשרים עם ישראל הוא צפוי לענוש מאסר מרבי של 15 שנה, לדברי פקידים במשרד המשפטים.

הנראטיב המקובל, שלפיו נחשב גוהן גיבור בלבנון, עלול אפוא לספוג כתם רציני. "אם (גוהן) באמת חושב שהוא יזכה פה בהגנה, אז זה לא יקרה מפני שלפי החוק הלבנוני הוא ביקר בישראל, שנחשבת מדינת אויב", אמר ל"פוסט" האנליסט הפוליטי מוחמד עובייד. "ראשית, הוא מושחת. שנית, הוא בוגד. אז איך הוא יכול להיות גיבור לבנוני? ייתכן שהוא פופולרי אצל כמה מהחברים שלו, אבל מבחינת רוב הלבנונים הוא משת"פ עם האויב".

עורכי-הדין שהגישו את הקובלנה נגד גוהן אומרים, שאין להם שום מניע פוליטי ושמה שהניע אותם לפעול הוא תחושה שצדק חייב להיעשות. עלי עבאס, אחד מעורכי-הדין, אמר שהוא תומך בהתקוממות העממית נגד ממשלת לבנון. לדבריו, זו שערוריה לקבל בזרועות פתוחות את גוהן ללבנון לאחר חשיפת קשריו עם ישראל, מדינת אויב שבמלחמותיה עם לבנון הרגה אזרחים לבנוניים.

"נורמליזציה עם הישות ציונית אינה קבילה וכל ניסיון להציג את גוהן כגיבור לאומי וכמושיע פוטנציאלי שיחלץ את הכלכלה הלבנונית מהבוץ, חרף קשריו עם ישראל, לא יהיה קביל על פעילים חברתיים", אמר עבאס.

ידידיו של גוהן אומרים, שהוא אינו מכחיש את ביקוריו בישראל. במדיה החברתית צפו תצלומים שלו בחברת הנשיא דאז שמעון פרס ורא הממשלה דאז אהוד אולמרט בביקור בישראל ב-2008, שבו נחתם הסכם בין רנו לישראל לייצור מכוניות חשמליות.

"הוא מנכ"ל בינלאומי שמחזיק בשלושה דרכונים", אמר ריקארדו קאראם, ידיד וכוכב טלוויזיה בלבנון. "הוא היה בישראל במסע עסקי וייצג את החברות שבראשן הוא עמד".

בכל אופן, התצלומים הם בני יותר מ-10 שנים ועל פי החוק הלבנוני עבירות כאלה כפופות לחוק ההתיישנות. אך עורכי-הדין שהגישו את הקובלנה טוענים שהוא ערך בישראל ביקורים נוספים, לפני פחות מ-10 שנים. לא ברור אם משרד המשפטים יערוך חקירה לבירור מועדי הביקורים האחרים.

ה"פוסט" מציין שהחוק לאיסור ביקורים בישראל אינו מיושם באופן שיוויוני בלבנון. אזרחים מסוימים מרצים עונשי מאסר ארוכים בגין מגעים עם ישראל, בעוד שאחרים חמקו מעונש. כך, למשל, הבמאי זיאד דואירי, שהיה מועמד לאוסקר, נעצר ב-2017 בחשד שצילם בישראל חלק מאחד מסרטיו. הוא הועמד לפני בית-דין צבאי - ושוחרר.

קיימת אפשרות שגוהן ישמש כדור משחק בין הפלגים השונים המתמודדים על ביצור כוחם בממשלת לבנון.