באירופה מגיבים לחיסול סולימאני: "הכרזת מלחמה של טראמפ"

ה"לה מונד" הצרפתי: "ע"י מתן ההוראה לחסל את סולימאני, טראמפ בוחר בהסלמת המצב נגד איראן" • "החיסול של סולימאני משנה הכול, אפילו בשביל איטליה", כתב ה"קוריירה דלה סרה" האיטלקי

נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Christian Hartmann, רויטרס
נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Christian Hartmann, רויטרס

ברלין. חיסולו של הגנרל האיראני קאסם סולימאני לפנות בוקר על ידי טילים אמריקאים הפך היום לכותרות הראשיות בכלי התקשורת האירופיים, שתהו אם המזרח התיכון שועט לעבר התלקחות צבאית מחודשת. "הכרזת מלחמה של טראמפ", כינה את המהלך העיתון הגרמני השמרני "פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג", שציין כי החלטת טראמפ לאשר את ההתנקשות "חשובה הרבה יותר מכל המבצעיים הצבאיים עליהם הורה מאז שנכנס לבית הלבן לפני שלוש שנים". ה"שפיגל" ציין כי ההתנקשות בסולימאני "מביאה לשיא חדש את העימות בין ארה"ב לאיראן".

אירופה מצאה את עצמה בשנה האחרונה דווקא ניצבת לצד איראן בעימות הזה, בשל ניסיונותיה לשכנע את טהראן להישאר מחויבת להסכם הגרעין שגיבשו המעצמות עם המדינה ב-2015. בעוד טראמפ פרש מההסכם במאי בשנה שעברה - גרמניה, בריטניה וצרפת, לצד האיחוד האירופי כארגון, הודיעו כי הן נשארות מחויבות לו והפצירו בטהראן לעשות זאת גם. הן הבטיחו להקים מנגנון העברת כספים עוקף דולרים שישמש את איראן למכירת נפט וגז ודנו בהסכם שמאשר העברת מיליארדים בטווח זמן קצר כתשלום מראש על נפט, כדי לסייע לכלכלה האיראנית, הנמצאת במשבר. מנהיגי המדינות גם שמרו על קשרים טובים עם איראן, ובמיוחד עם שר החוץ שלה, מוחמד ג'וואד זריף.

היום ציטטו כלי התקשורת ביבשת את דבריו של זריף, שהגיב ב"טוויטר" על החיסול, ואמר כי מדובר ב"מעשה טרור בינלאומי... והסלמה טפשית" במצב הרגיש באזור. "על ידי מתן ההוראה לחסל את סולימאני, טראמפ בוחר בהסלמת המצב נגד איראן", כתב ה"לה מונד" הצרפתי הבוקר; "החיסול של סולימאני משנה הכול, אפילו בשביל איטליה", כתב ה"קוריירה דלה סרה" האיטלקי, שציין כי ישנם כוחות צבאיים איטלקיים בהנהגת הצבא האמריקאי המוצבים בעיראק.

כלי התקשורת באירופה גם ציינו את הזינוק שחל במחירי הנפט בין-לילה, כתוצאה מהתקיפה ומהסיכונים הגוברים לעימות במזרח התיכון וכן במחיר הזהב, שזינק ב-1% בתוך כמה שעות לפנות בוקר.

בבריטניה, התרכזו כלי התקשורת בהבטחות האיראניות לנקמה כלפי ארה"ב, ולקריאת ואשינגטון לכל אמריקאי הנמצא בעיראק לעזוב את המדינה מחשש לתגובה של המיליציות הפרו-איראניות השולטות בשטחים נרחבים של המדינה, או של האוכלוסייה השיעית. "מותו של הגנרל מאיים לפתוח עידן עגום חדש במזרח התיכון", היתה כותרת פרשנות באתר ה"גרדיאן", שנפתחה במלים: "במהלך הקריירה הצבאית הארוכה שלו, סולימאני השאיר גופות ברחבי המזרח התיכון. כעת הוא סוף סוף הצטרף אליהם... אף אחד לא יכול לחזות איך המצב יתפתח".

שגריר בריטניה בלבנון לשעבר, טום פלצ'ר, אמר לעיתון כי החיסול לפנות בוקר משמעותי הרבה יותר ממבצעי החיסול של בן-לאדן או של מנהיג דאעש אל-בגדאדי. "(סולימאני) היה דמות חזקה הרבה יותר מבן-לאדן או אל-בגדאדי, שכאשר חוסלו כבר היו בדעיכה. עוצמתו של סולימאני היתה בעלייה".