הפחדים של המנכ"לים לשנת 2020: מיתון ואי ודאות

לפי סקר של קונפרנס בורד, גוף המחקר של העסקים, אלו הנושאים שכיכבו בראש רשימת החששות של המנכ"לים בתחילת שנת 2020

מיתון / שאטרסטוק
מיתון / שאטרסטוק

 

המנכ"לים בארה"ב מתחילים לחשוש ממיתון. החששות מהתדרדרות כלכלית היו בראש רשימת החששות של המנכ"לים בכתחילת שנת 2020, לפי סקר של קונפרנס בורד, גוף המחקר של העסקים. לפני שנה, חששות ממיתון דורגו במקום השלישי ברשימת החששות של הבוסים האמריקנים - אך היו במקום הראשון של המנכ"לים בכל העולם, כפי שהיה גם השנה. בתחילת 2018, כל הנושא של מיתון נכנס בקושי לסטטיסטיקה.

בשנה שעברה, הצמיחה בתוצר הגולמי העולמי ירדה ל-2.3% מ-3%, והמנכ"לים חשו את הלחץ  כך אמר בארט ואן ארק, הכלכלן הראשי של קונפרנס בורד,. עוד הוסיף כי אי הוודאות בשורה של תחומים, מהסחר עד שינויי האקלים, החריפה את החששות שלהם. "ראשי עסקים הם כמו אנשים רגילים. אנחנו פשוט לא מבינים לגמרי לאן כל זה הולך", אמר ואן ארק.

הקונפרנס בורד צופה שהכלכלה העולמית תאיץ השנה במקצת ל-2.5%. עם זאת, חששות בכירי העסקים עלולים להגשים את עצמם, כלומר להשפיע לרעה על העולם.

"סיכון ריאלי אחד של המנטליות הזו של מיתון הוא שהוא יהפוך לתחזית שמגשימה את עצמה", הזהיר הדוח. מצד שני, שוק המניות האמריקני סיים את 2019 ברמה קרובה לשיא שלו.

החששות לגבי הסחר העולמי נמשכים, גם אחרי ההודעה בחודש שעבר שסין וארה"ב השיגו את השלב הראשון של עסקת סחר. מנכ"לים סינים שנסקרו על ידי הקונפרנס בורד דירגו את נושא הסחר כדאגה החיצונית הראשונה שלהם, יחד עם הסיכון למיתון. מנכ"לים אמריקנים דירגו את נושא הסחר במקום הרביעי, יחד עם אי יציבות פוליטית עולמית.

הקונפרנס בורד ערך את הסקר שלו בין 740 מנכ"לים בספטמבר ובאוקטובר, אך ואן ארק אמר הוא מאמין שהתפתחויות הסחר שהיו בדצמבר לא העלו בהרבה את מפלס הביטחון של עולם העסקים.

"כל עוד אין לנו הנחיה כלשהי לגבי מה שהולך לקרות בשלב הבא, קשה מאד לקבל החלטות השקעה גדולות", הוא אמר. "אני לא חושב שהמועקה הזו הולכת להתנדף". להערכתו, המגזר היצרני מרגיש את אי הוודאות בצורה החדה ביותר, אבל נושא הסחר מהדהד בכל סוגי החברות.

מנכ"ל חברת שירותי התוכנה סיילספורס. קום, מארק בניוף, אמר בכנס המשקיעים של החברה ב-20 בנובמבר שהסחר העולמי היה בראש דאגותיהם של מעל 10 מנכ"לים עמם שוחח לאחרונה.

ג'יימס דיימון מבנק ג'יי. פי מורגן צ'ייס ומיילס ווייט מאבוט לבורטוריז הם בין המנכ"לים שמדגישים את האתגרים של החודשים האחרונים.

חששות גדולים אחרים של המנכ"לים בארה"ב בפתח העשור החדש כוללים תחרות חזקה יותר לעסקים, שוק העבודה ואי יציבות פוליטית בעולם. מתחים ואי שקט מבעבעים במקומות כמו אמריקה הלטינית, הוגנ קונג והמזרח התיכון. אי הוודאות לגבי הברקזיט הוקלה מעט, אך היא צפויה לחזור כאשר דיוני הסחר עם האיחוד האירופי יתחילו באמת.