פרשנות: "יום החג" הנוצץ של רמת גן הוא יום שחור לשלטון המקומי

ההחלטה של ראש עיריית רמת גן לחתום על הסכם הגג בעירו ורק לאחר מכן לנהל עליו דיון במועצת העיר, מעבירה לחבריה מסר ברור: אתם לא נחשבים • פרשנות

חתימת הסכם הגג ברמת גן / צילום: גיא נרדי
חתימת הסכם הגג ברמת גן / צילום: גיא נרדי

אין כמו טקסים חגיגיים. הבגדים מגוהצים, המילים הנכונות מוקראות מדף שהוכן מראש. רק שלעתים ההצגה חלולה, ובמקרה של טקס החתימה על הסכם הגג ברמת גן, אפילו צורמת. לאורך שולחן ארוך ישבו ביום שני שעבר שר האוצר משה כחלון, שרת השיכון יפעת שאשא-ביטון, מנהל רמ"י עדיאל שמרון והמארח, ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה-הכהן. "כרמל עמד פה במשא-ומתן קשוח", הצהיר כחלון, שלא הסתיר את חיבתו לשאמה. ראש העירייה מצידו הצהיר "זה יום חג לעיר".

במהלך הטקס התבררו לראשונה הפרטים: העירייה התחייבה לקדם בניית תשתיות וכ-9,000 דירות. 1,680 מהן בשיכון הרופאים, 400 באזור הבורסה, 2,500 דירות באזור רמת אפעל. הרשימה שהוצגה, עיניכם הקוראות, יורדת לפרטים. בתמורה תקבל העירייה בשנים הקרובות מהמדינה 1.4 מיליארד שקל. לשם הפרופורציות נציין שהתקציב העירוני ל-2019, עמד על 1.32 מיליארד שקל.

אבל לטקס הנוצץ יש כוכבית, שלידה כתוב "לא רלוונטי". ולמה? כי כדי שההסכם יהיה בתוקף נדרשת החלטה של מועצת העיר. אלא שזו כלל לא דנה בהסכם הגג, שהוא ללא ספק המהלך הדרמטי ביותר עבור העיר בעשור הקרוב.

יום לפני הטקס פנה עיתונאי "גלובס" גיא נרדי לעירייה וביקש, בין היתר, לברר מדוע מועצת העיר לא התכנסה ודנה בהסכם. "אין צורך באישור מועצת העיר", ענתה לו דוברת העירייה. למחרת המסר העירוני השתנה, או שאולי התחדד. בפוסט שפרסם שאמה-הכהן בפייסבוק זמן קצר לפני הטקס הוא חשף חלק מפרטי ההסכם, תקף שוב ושוב את מתנגדיו, וציין כי ההסכם כולל סעיף לפיו הוא מותנה באישור מועצת העיר. שאמה, למי שלא מצוי בפוליטיקה המקומית, לא סובל מקואליציה רעועה, כך שלא סביר שמועצת העיר תחבל בהסכם.

ההתעלמות המוקדמת ממועצת העיר איננה שגרתית. באתר רמ"י מוצגים 28 הסכמי גג שנחתמו בשנים האחרונות מול רשויות מקומיות שונות. ב-2016 נחתם הסכם גג בעפולה. חודש לפני שנחתם ההסכם, הצביעה עליו מועצת העיר. בקיץ 2017 נחתם הסכם הגג באשדוד, שקדם לו דיון במועצת העיר, וכך התנהל ההליך גם בירושלים שם נחתם הסכם גג במרץ השנה. ההחלטה ברמת גן לחתום קודם על ההסכם, ורק אחריו לנהל דיון במועצת העיר, מעבירה לחבריה מסר ברור: אתם לא נחשבים! אין כאן עניין של חוקיות, אלא של כבוד לסדרי השלטון ובעיקר לתושבים שמיוצגים על ידי חברי מועצה שנבחרו בהליך דמוקרטי, בדיוק כמו ראש העירייה.

אגב, כבר ביום שבו התקיים טקס החתימה פרסמה רשות מקרקעי ישראל שלושה מכרזי מקרקעין למכירת שטחים ברמת גן שכלולים בהסכם הגג - קרקעות לבניית כ-1,400 דירות, שטח לבניית פרויקט דיור להשכרה ארוכת טווח וכן מקרקעין שקשורים בפיתוח אזור תעסוקה ומסחר באזור תל השומר. האם פרסום המכרזים מסמן שהרכבת ששמה הסכם הגג ברמת גן יצאה לדרך? אולי בדיון שתקיים המועצה בעתיד על ההסכם, תינתן לכך התשובה.