חמאה | בלעדי

משרד החקלאות במסמך רשמי: "אין מחסור של חמאה ברשתות השיווק"

הדברים נכתבו במסמך רשמי של משרד החקלאות על רקע ההכרעה בשאלה האם לפתוח מכסות ליבוא חמאה או להסיר את המכסים למשך שנה ב-2020 • בבדיקה אקראית שביצע "גלובס" במספר סניפים של מגה בעיר, שופרסל ורמי לוי במועדים שונים, תועדו מדפים בלי אף סוג של חמאה

חמאה של תנובה בסניף שופרסל / מתוך צילום של שלומי יוסף
חמאה של תנובה בסניף שופרסל / מתוך צילום של שלומי יוסף

לקראת ההכרעה בסוגיית המחסור בחמאה שתקבע האם לפתוח מכסים או להוריד למכסות ליבוא חמאה, ל"גלובס" נודע כי במשרד החקלאות טוענים כי כלל לא קיים מחסור בחמאה בישראל.

בימים אלה נדרשים משרדי האוצר, החקלאות והכלכלה להגיע להבנות בנוגע לפתרון למחסור בחמאה בשוק המקומי ב-2020: הגורמים המקצועיים במשרד החקלאות מצדדים באופן עקרוני בשיטה של מכסות פטורות ממכס, ואילו במשרדי הכלכלה והאוצר ביקשו לקדם צו שיפתח את השוק ליבוא חופשי של חמאה במהלך 2020.

במשרד החקלאות טענו כי אין היתכנות למהלך שכזה בתקופה שבין ממשלות, ואולם מנכ"ל המשרד הביע את תמיכתו במהלך של יבוא חופשי למשך שנה. ואולם בינתיים התארכה תקופת הביניים הזו בשל סבב בחירות שלישי, וכעת נדרש משרד המשפטים להכריע האם ניתן לקבל החלטה לפרסם הוראת שעה בנושא בהיעדר ממשלה וכנסת. במסגרת זו מתבצעת בשבועות האחרונים חלופת מסמכים מתמשכת של ניירות עמדה בין המשרדים השונים.

אלא שכעת, בנייר עמדה שפרסם משרד החקלאות בנושא ביום חמישי האחרון, טוענים במשרד כי "מבדיקת המשרד עולה כי אין מחסור של חמאה ברשתות השיווק". עוד כותבים במשרד כי "אומנם לא בכל המדפים ניתן למצוא חמאה מייצור מקומי, אך בכל המדפים ניתן למצוא חמאה מיבוא".

עם זאת, בבדיקה אקראית שביצע "גלובס" במספר סניפים של רשת מגה בעיר, שופרסל ורמי לוי במועדים שונים, תועדו מדפים שלא קיים בהם אף סוג של חמאה.

פרקטיקה איטית ומסורבלת מדי

במשרד האוצר גורסים כי פרקטיקה של פתיחה ליבוא באמצעות חלוקת מכסות פטורות ממכס אומנם מתאימה להורדת מחירים בשוק, אולם היא איטית ומסורבלת מדי בכל מה שנוגע למילוי מחסור. ההערכה הזו מתבססת על היקפי היבוא שהתבצעו בשנה החולפת: כך, על-פי נתוני האוצר, ב-2019 נפתחה מכסה באפריל, אך בספטמבר, חמישה חודשים מאוחר יותר, היה מימוש של 25% מהמכסה בלבד, כשישה מתוך היבואנים שזכו במכרז לא ייבאו כלל חמאה. בהמשך, עד סוף נובמבר 2019 רק 44% מהמכסה נוצל, ורק בדצמבר הגיעו למימוש של כ-70% מהמכסה. נציין כי אחת המגבלות בהליך שהשפיעה על היבואנים הייתה הדרישה של משרד הכלכלה לבצע את המכרז בכפוף למחיר המפוקח.

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה לפניית "גלובס" כי דווקא קיים מחסור בחמאה: "בפועל היה מחסור בחמאה מקומית לאורך שנת 2019, וצפוי מחסור בחמאה מקומית גם בשנת 2020. בשנים עברו, כשהיה מחסור נקודתי בחודש מסוים, משרדי החקלאות, הכלכלה והאוצר היו פועלים ומאשרים יבוא חמאה מחו"ל ללא מכס ובכמות מוגבלת.

"המכס על חמאה הוא גבוה מאוד, בין 126% ל-160%. עתה, כשהמחסור בחמאה מקומית הוא לאורך שנים, טובת הצרכנים ולא טובת המחלבות צריכה להיות בראש מעייניהם של שר האוצר ושר הכלכלה, ועל כן הם הציעו בהוראת שעה לבטל את המכס על חמאה לשנת 2020, ומנכ"ל המשרד החקלאות תומך בכך".