סלקום | ניתוח

אבי גבאי חוזר לשוק תקשורת אחר לגמרי: אלה האתגרים שמחכים לו כמנכ"ל סלקום

מי שהיה יו"ר מפלגת העבודה ומנכ"ל בזק לשעבר חוזר לשוק תקשורת שונה לחלוטין מזה שעזב ב-2013 • המצב בשוק מורכב, וצמצום עלויות באמצעות פיטורי עובדים עלול לא להספיק • על גבאי למצוא דרכים חדשות להעלות את הכנסות החברה

אבי גבאי / צילום: כדיה לוי
אבי גבאי / צילום: כדיה לוי

החזרה של אבי גבאי לשוק התקשורת ולתפקיד מנכ"ל סלקום התקבלה בהפתעה בקרב כל מכריו. מאז שפרש מתפקידו כיו"ר מפלגת העבודה, העריכו רבים ששוחחו איתו, שגבאי ימצא את עצמו בתפקיד יו"ר דירקטוריון של אחת החברות הגדולות במשק. אולי שהוא יחזור כמשקיע בתוך קבוצת משקיעים או שינהל גוף ציבורי גדול, כמו הסוכנות היהודית וכו'. איש לא ציפה שגבאי, מנכ"ל בזק לשעבר, יחזור לנהל חברת תקשורת סלולרית.

אבל גבאי הפתיע, ולא רק את מקורביו. הוא הפתיע גם את רוב הדירקטוריון של סלקום.

ההערכה הייתה, שוועדת האיתור תידרש לעוד שבוע-שבועיים כדי לבחור מנכ"ל, אך ברגע ששמו של גבאי עלה והוא הסכים - היה ברור שהתפקיד סגור עבורו. גבאי מגיע עם רקורד מוכח ועם ניסיון שמעניק לו יתרון ברור על פני מועמדים אחרים, במיוחד כאשר אלו שהתמודדו מולו, שלומי פרילינג, משנה למנכ"ל וסמנכ"ל הכספים בסלקום, ועמוס מאור סמנכ"ל החטיבה הפרטית, הם מינויים פנימיים, שלא השתפשפו מספיק בתפקיד מנכ"ל.

התייעלות אינה חזות הכול

במעשה הבחירה בגבאי, הדירקטוריון הביע אמירה, לפיה החברה צריכה שינוי. פרילינג ומאור, במידה ואחד מהם היה מתמודד, הם מינויים שמביעים המשכיות. מינוי חיצוני כמו גבאי הוא מינוי שמטרתו להוביל את סלקום למשהו חדש.

לבעל הבית אדוארדו אלשטיין, שמחזיק בסלקום דרך דסק"ש, יש ציפיות גבוהות מסלקום. הוא רואה בחברה נכס שהוא יכול לעשות בו אפסייד. רק לאחרונה הזרים אלשטיין לחברה 169 מיליון שקל באמצעות דסק"ש, מתוך 312 מיליון שקל שהחברה גייסה. וכמו הציפיות של החברה, כך גבוהות גם הציפיות מגבאי.

השאלה היא האם יש משהו חדש באופק? בסופו של דבר, סלקום כמו כל יתר החברות הסלולריות, מתבוססת בתוך מדמנה של שוק מדמם, שהחברות בו סובלות מרווחיות אפסית עד הפסדית. באופק לא רואים שום מנוע צמיחה משמעותי, אלא אם כן מדובר בדור החמישי בסלולר, שייקח עוד כמה שנים שניתן יהיה לראות את פירותיו. תקווה אחרת היא שמפעילים יקרסו, מספר השחקנים יצומצם והמחירים יעלו.

ובהיעדר "בוננזה" זמינה, מה שנשאר הוא בראש ובראשונה להשלים את תהליך ההבראה של סלקום ולהביא הסכם קיבוצי חדש, שיאפשר לחברה לחזור למסלול של רווחיות.

כדאי להיזהר בכל הנוגע לתהליך ההבראה, ולא לחשוב שפיטורים של 600-700 עובדים יציל את סלקום. זו טעות. האתגר הוא לא לפטר ולחסוך בהוצאות, אלא בבנייה של החברה מחדש, עם מאות עובדים פחות. זה אומר שינוי דרמטי בכל אופן הפעולה של החברה. זו תהיה סלקום אחרת. כאן האתגר הגדול ביותר שהונח לפתחו של גבאי.

ההכנסות של סלקום פוחתות
 ההכנסות של סלקום פוחתות

שיפור היחסים עם העובדים

אחרי שהוא ידבר עם יו"ר ועד העובדים מיה יניב, גבאי יצטרך להסביר איך מקימים את העסק מחדש. בהיבט הזה המינוי של גבאי מעורר תקווה. המנכ"ל היוצא ניר שטרן ויניב הגיעו למבוי סתום ביחסים ביניהם. גם אם היו מגיעים להסכם, לשטרן היה קשה מאוד לרתום את העובדים מחדש לאתגר הקיצוצים אחרי שהוועד הביע בו חוסר אמון בעקבות שבירת שני הסכמי עבודה קיבוציים קודמים. עם גבאי יש סיכוי טוב יותר ופוטנציאל לבניית אמון מחודשת.

גבאי צריך את העובדים לא פחות משהם צריכים אותו. גבאי מגיע לשוק שונה בתכלית ממה שהכיר. לנהל את בזק כמונופול תשתיות אדיר זה אחרת, והוא יהיה חייב לגייס את העובדים שיאמינו בחברה מחדש. זה אגב, מאפיין של התרבות הארגונית בפרטנר שהיא שונה. בפרטנר אין שביתות ואין עיצומים והעובדים הרבה פחות מיליטנטיים בגלל שלאורך השנים נבנתה שם תרבות ארגונית אחרת. בסלקום אחרי שההנהלה שברה פעמיים הסכמי עבודה קיבוציים, האמון בין הצדדים נדרש לשיקום.

וכאן מגיעים לאחת השאלות שהטרידו גם חלק מהדירקטורים בסלקום - באיזה מצב צבירה מגיע גבאי לתפקיד? האם הוא מגיע רעב, עם האנרגיות הנדרשות לחולל שינוי או שהוא מגיע שבע לתפקיד ניהולי אחרון, אחרי שכבר עשה לביתו ואינו צריך להוכיח כלום? האם המנהל המוכשר מבזק, יכול לעשות קמבק אחרי שעזב את השוק ב-2013? האם הוא יגיע עם הסכין בין השיניים במטרה להוכיח שכוחו עוד במותניו או שהוא בא על מנת להוציא את החברה מהמשבר כדי לשקם את המוניטין שלו, שנפגע אחרי ההרפתקאה הפוליטית המאכזבת שעבר, ואחר כך באמת יפרוש לטובת תפקיד פחות תובעני?

עכשיו יצטרך לפעול נגד בזק

בסוף השבוע שאלו גורמים בשוק התקשורת, איך גבאי, שכל כך היה מזוהה עם בזק ועובדיה, סלד מאנשי משרד התקשורת ומהרגולציה על בזק - יחזור עכשיו לשבת לשיחות מייגעות על הקלות כאלה ואחרות לסלקום? האיש שדעתו על הפקידות במשרד התקשורת הייתה כל כך עגומה - כיצד הוא יכול לבוא עכשיו לנסות ולהסביר להם מדוע על המשרד להחמיר עם בזק?

אם לשפוט לפי ניסיון העבר, גבאי יסמן מטרה גדולה מאוד מהר. ככה הוא עשה כשנכנס לבזק כמנכ"ל. פירק את ההנהלה הישנה ובנה צוות חדש צעיר ורעב, ניקה כיסי התנגדות שהפריעו לו וסימן את בניית רשת ה-NGN כדבר הגדול הבא. קרוב לוודאי שהמהלך הדומה בסלקום יהיה להשלים את תוכנית ההבראה בהסכמה עם העובדים, שזה הדבר שמצופה ממנו.

עם זאת, מיד לאחר מכן יהיה על גבאי לסמן אתגר גדול. זה יכול להיות בדור החמישי בסלולר, שטומן בחובו הזדמנויות יוצאות דופן, זה יכול להיות דחיפה למיזוג וזה יכול להיות גם סגירה של פעילויות מפסידות. גם הוא יודע שזו יכולה להיות ההזדמנות האחרונה שלו לשקם את מעמדו הציבורי.