"במקום לבנות תשתית לבנייה חדשה, הממשלה בנתה תשתית לעליות מחירים"

ברנרד רסקין, מנכ"ל רי/מקס ישראל, מזהיר כי צעדי הממשלה גרמו לכך שהצעירים ישלמו יותר על הדירה, ובדרך לרכישה ישלמו יותר על השכירות • לדבריו, יש לעצור את בריחת המשקיעים לחו"ל

 

ברנרד רסקין, מנכ"ל רי/מקס ישראל / צילום: ישראל כהן
ברנרד רסקין, מנכ"ל רי/מקס ישראל / צילום: ישראל כהן

"המדיניות של הממשלה מעלה מחירים - לא מורידה. במקום לבנות תשתית לבנייה חדשה הם בנו תשתית לעליית מחירים". כך אמר מנכ"ל רשת רי/מקס ישראל, ברנרד רסקין, במפגש עיתונאים לסיכום 2019. "אם לא בונים מספיק ולא בונים תשתית - המחירים לא עומדים לרדת", אמר. ואכן, מסיכומים של הרשת עולה כי מחירי הדירות ברוב המקומות בישראל רשמו עליות בשנה החולפת.

"השוק בישראל מעוות, ועליות המחירים נמשכות. הצעירים ישלמו יותר על הדירה, ובדרך ישלמו יותר על השכירות", אמר רסקין. "הדרך היחידה לפתור את זה היא לשחרר את השוק ולתת לו לעשות את שלו. גם העם אחראי לזה, כי אנחנו לא סבלנים ורוצים ששינויים ייעשו עכשיו".

ברשת ביצעו סקר שהתבסס על כ-9,000 עסקאות שבוצעו על ידי זכייניה ברחבי הארץ. אמנם אין מדובר בסקר רשמי, או במדגם שתואם את מדדי הלמ"ס או סקרים אחרים, אלא בסקר מחירי עסקאות, ואולם ניתן להעריך כי המגמות יכולות להוות אומדן גס לנעשה בשווקים המקומיים השונים.

כאמור, רסקין מעלה כי המחירים עלו ברוב הערים, למעט מספר מקומות בלתי מבוקשים, שבהם הייתה בנייה רבה, ובראשם אשקלון, עפולה ודימונה. "היכן שיש מחיר למשתכן במרכז הארץ, זה נספג בתוך פעילות השוק, והמחירים מוסיפים לעלות. זה משפיע בעיקר במקומות שבהם יש ביקושים נמוכים. אבל אם יש ביקושים נמוכים, מדוע לבנות שם? מי רוצה לגור שם?", תהה רסקין. גם בנהריה, שבה בנייה אינטנסיבית במסגרת מחיר למשתכן, נרשמו ירידות של אחוזים בודדים ברמת מחירי העסקאות.

ההפתעה הגדולה ביותר של הסקר הייתה חריש, עיר שמתאפיינת בבנייה רבה במסגרת מחיר למשתכן ובמה שמסתמן כעודפי היצע. ואולם על פי סקר רי/מקס, מחירי הדירות בעיר דווקא עלו, ובמיוחד מחירי הדירות 3 חדרים, שעלו בכמעט 30% לרמה של 900 אלף שקל. הזכיין המקומי של הרשת סבור כי הסיבה לכך היא הפיתוח המהיר שהעיר עוברת, מה שאיפשר לרוכשים החדשים לראות שכונות מפותחות לקראת סיום; עוד הערכה היא, שעיקר הדירות שהוקמו בעיר הן של 4 ו-5 חדרים, שמחיריהן עולים על המיליון שקל, מה שהפך את דירות ה-3 חדרים ליחסית מעטות.

בתל אביב המחירים נותרו ברמות יציבות עם עלייה קלה. מחירי דירות 3 חדרים במרכז העיר נעות בסביבות ה-42 אלף שקל למ"ר, ואם הן מצויידות במעלית וחניה, שוויין מזנק בכ-25% ל-54 אלף שקל. ואולם מה שמאפיין את תל אביב זה בעיקר מחירי השכירות, שעל פי רי/מקס ישראל עלו בכ-6%. מחירי שכירות של דירות 3 חדרים במרכז העיר מגיעים ל-6,800-8,500 שקל לחודש, תלוי ברמת הדירה.

ברוב השכונות הירושלמיות, מחירי העסקאות שנסגרו ב-2019 היו גבוהים באחוזים ספורים ממחירי עסקאות מקבילות שנערכו ב-2018; עלו גם בערי השרון נרשמה שונות רבה בתנודות המחירים - בעוד שבהרצליה המחירים נותרו ברמה יציבה, ובנתניה עלו באחוזים בודדים, בכפר סבא וברעננה מחירי העסקאות עלו בשנה שעברה ב-7-10%.

במודיעין מחירי הדירות 4 חדרים ירדו בכ-5% בעוד שמחירי הדירות 5 חדרים עלו דווקא בכ-4%, וזאת להערכת הרשת, עקב היצע גדול של דירות 4 חדרים; ואולם הדרמה הנדל"נית של מודיעין הייתה עליית מחירי השכירות בעיר ברמות שנעו בין 15 ל-25%, תלוי בגודל הדירה. רסקין ייחס את העליות הללו לסילוק הממשלתי של המשקיעים מהשוק, מה שהקטין להערכתו את היצע הדירות להשכרה.

"מנכ"ל רי/מקס ביוון סיפר לי שהישראלים שמגיעים להשקיע שם, הם הסיפור החם שם. יזמים מתחילים לבנות שם עבור הישראלים. במקום שמשקיעים יעודדו את הבנייה כאן - הם מעודדים את הבנייה שם", סיפר רסקין וציין, כי "נכון שאני אינטרסנט בנושא, אבל אנחנו רואים מה קורה".

לאור ההתפתחויות ב-2019 והמגמה העכשווית, מעריכים ברשת כי ב-2020 המחירים ימשיכו לעלות ואף בקצב מהיר יותר מאשר ב-2019.