תתכוננו להתייקרויות: קרטל הקקאו החדש רוצה להיות האופ"ק של ייצור השוקולד

גאנה וחוף השנהב, שמייצרות ומוכרות 60% מתפוקת הקקאו בעולם, החליטו לגבות 400 דולר נוספים לטון קקאו שנסחר כיום בכ–2,500 דולר - עלייה של 16% • נוסף לרווח, אחת המטרות היא העלאת רמת החיים של המגדלים במדינות אפריקה העניות

חוות קקאו בחוף השנהב / צילום: Luc Gnago, רויטרס
חוות קקאו בחוף השנהב / צילום: Luc Gnago, רויטרס

קרטל בינלאומי חדש שולח ידיים אל השוקולד שלך. חוף השנהב וגאנה, שתי מדינות במערב אפריקה שאחראיות ביחד על יותר מ־60% מתפוקת הקקאו העולמית, החליטו על שיתוף-פעולה כדי להקים את גרסת השוקולד של ארגון אופ"ק של המדינות יצואניות הנפט.

כמו אופ"ק, ששליטתו בתפוקת הנפט הגולמי אחראית במידה רבה למחירי הנפט מאז 1960, החלטת שתי ממגדלות הקקאו הגדולות לשלב כוחות צפויה להעלות את עלויות החטיפים, הגלידות והעוגות בעולם. בהחלטה ראשונה משותפת החליטו שתי המדינות לגבות עוד 400 דולר לטון פולי קקאו, שנסחר כעת בכ־2,500 דולר - ייקור של כ־16% למחיר הנוכחי.

דעה: תירגעו, לא כל עלייה במחיר היא דבר רע

COPEC) Cocoa OPEC), כפי שבתעשיית המזון החלו לכנות את הבלוק החדש, כבר גורם בלבול וחוסר נוחות בשוק השוקולד העולמי, שנאמד ב־107.3 מיליארד דולר בשנה. תוספת המחיר החדשה, במסגרת הניסיון השני ב־50 השנים האחרונות להקים קרטל לתיאום מחירי הקקאו, אמורה להיכנס לתוקף לקראת סוף השנה, באוקטובר 2020.

סוחרי קקאו ומתווכים מגדירים את התוכנית הזו כשינוי המשמעותי ביותר בשוק הקקאו העולמי מזה עשרות שנים. הדבר צפוי להשפיע על כל שרשרת האספקה, מתחילתו במטעי פולי הקקאו של המגדלים העניים באפריקה, עד סיומו בחנות שבה הצרכן קונה חטיף שוקולד.

לוול סטריט ג'ורנל נודע כי לפחות יצרנית שוקולד גדולה אחת מתכננת לייקר את מוצריה בתגובה לייקור פולי הקקאו הצפוי. סוחרים צופים שיצרניות אחרות יחפשו מקורות חדשים לפולי הקקאו. בגאנה וחוף השנהב עצמן, הרשויות יצטרכו שכנע את האיכרים המקומיים שכדאי להם להסכים לרגולציה של התפוקה כדי לקבל מחירים גבוהים יותר שיאפשרו להם לשרוד.

"אנחנו מדברים על שני שלישים מהקקאו של העולם כולו", אמר ג'ונתן פרקמן, מנהל ביחידת המסחר החקלאי בחברת הברוקרים מארקס ספקטרון מלונדון. "העולם לא יכול להסתדר בלי הקקאו הזה". פרקמן מעריך שמחירי הקקאו יעלו בסופו של דבר. "מי ישלם את החשבון? זה יהיה הצרכן", הוא אמר.

יצרניות הקקאו טוחנות כ־4.8 מיליון טון של פולי קקאו בכל שנה, לפי אומדנים של ארגון הקקאו העולמי, ICO. הקקאו מגאנה וחוף השנהב משמש חברות כמו "הרשי", יצרנית שוקולד קיסז בארה"ב, "מארס" יצרנית שמייצאת את סוכריות M&Ms, ו"מונדלז אינטרנשיונל", יצרני עוגיות אוראו, לייצר את המוצרים שלהן.

מכיוון שרוב היצרניות הללו חותמות על חוזי אספקה חודשים ואפילו שנה מראש, כדי להבטיח מחיר סביר לכמויות המאסיביות שהן קונות, כמה חברות שוקולד כבר החלו לקנות פולים לפי התמחיר החדש. גאנה וחוף השנהב הציעו תחילה מחירי מינימום לקקאו שלהן של 2,600 דולר לטון בפגישות עם נציגי תעשיית השוקולד בשנה שעברה. ל"וול סטריט ג'ורנל" נודע כי מנהלים מקבוצה של חברות שוקולד וקקאו בינלאומיות התנגדו להצעה ההיא, בטענה שהמדיניות אינה ברורה מספיק, ותיצור מהומה בשוק.

במקום זאת, תעשיית השוקולד הסכימה לפרמיית מחיר מעבר למחיר השוק של חוזי הקקאו, שהיא טענה שתהיה ישירה ופשוטה יותר. גאנה וחוף השנהב ביטלו את ההצעה למחיר מינימום, והחליטו לגבות פרמיה. "הפרמיה החדשה הזו היא למעשה מס של 1.2 מיליארד דולר על תעשיית הקקאו", אמר אריק ברגמן, סגן נשיא בחברת הברוקרים JSG Commodities. זאת, בהתבסס על התפוקה המשותפת של שתי המדינות של כ־3 מיליון טון.

יצרניות הממתקים הגדולות בעולם אומרות שהן תומכות ביוזמת גאנה וחוף השנהב מפני שהיא תגדיל את הכנסת החקלאים, ומכאן את הקיימות של המגזר הזה. חברות שמצויות תחת זכוכית מגדלת ציבורית בגלל שרשראות האספקה שלהן זקוקות לדימוי חיובי בעיני הצרכנים, הלקוחות שלהן.

"חברת 'מארס' מאמינה ששיפור הכנסת איכרי הקקאו תוך הבטחת הקיימות של גידול הקקאו הם המפתח למגזר משגשג של קקאו", אמר ג'וזף גרבינו, מנהל יחידת התקשורת העולמית של "מארס". "זה הדבר הנכון לעשות", אמרה כריסטין מק'גארת, מנהלת יחידת הקיימות והרווחה העולמית בחברת "מונדלז", שקונה כעת קקאו משש מדינות, ביניהן גאנה וחוף השנהב. "מגדלי הקקאו צריכים להיות מסוגלים לפרנס את משפחותיהם ולחיות ברמת חיים סבירה, ואנחנו תומכים במטרה של העלאת ההכנסות שלהם", אמר ג'ף בקמן, דובר של "הרשי".

יצרני השוקולד הגדולים לא חושפים בדיוק כמה קקאו הם קונים בכל שנה ממדינות אלה ואחרות, ועד כה הם לא הודיעו על העלאות מחירים שקשורות לפרמיית הקקאו החדשה. בכלל, מחירי הקקאו בשוק החוזים העתידיים התנדנדו מאז ההודעה המקורית על הפרמיה הזו ביולי, מירידה של 13% באוגוסט עד עלייה של 6.9% בנובמבר.

בעבר, החברות הרב־לאומיות הגדולות כבר התמודדו עם מחירים של מעל 3,000 דור לטון, ופתרו את הבעיה על-ידי ייצור חטיפי שוקולד קטנים יותר שהצריכו פחות קקאו, או ייקור התוצרת שלהן. 

מיון פולי קקאו בגאנה  / צילום: Thierry Gouegnon, רויטרס
 מיון פולי קקאו בגאנה / צילום: Thierry Gouegnon, רויטרס

השראה למגדלות הקטנות

גם מדינות גידול קטנות יותר של קקאו בודקות עכשיו את המים. המפיקה השמינית בגודלה, פרו, פרסמה באוגוסט מחיר מינימום של 3,200 דולר לטון ובאוקטובר הודיעה המפיקה החמישית בגודלה, ניגריה, שהיא בודקת אפשרות למחיר מינימום.

נשיא גאנה, ננה אפוקו אדו, עורך דין בעל השכלה בריטית בן 75, ונשיא חוף השנהב אלסן קוטארה, בן 78, ד"ר בכלכלה מאוניברסיטת פנסילבניה, אומרים שהפרמיה על מחיר הפולים תקפיץ את הכנסת החוות המשפחתיות הקטנות.

בחוף השנהב ובגאנה, האיכרים מוכרים בדרך-כלל את פולי הקקאו שלהם למתווכים מקומיים במחיר שנקבע כל שנה על-ידי הממשלה. המתווכים מערבבים פולים מחוות קטנות רבות ומוכרים אותם לממשלה, שמייצאת אותם לחברות עיבוד בינלאומיות. הללו הופכות את הפולים למוצרים כמו אבקת וחמאת קקאו, שנמכרים ליצרניות כמו "מארס" ו"הרשי".

חברת "בארי קולבו" מציריך, הגורם המוביל בעולם לעיבוד קקאו וייצור שוקולד תעשייתי, מסרה שהיא תומכת בפרמיית המחיר החדשה. היא צפויה לגלגל את המחירים אל לקוחותיה מאחר שלרוב לקוחותיה יש הסכמים לתשלום מחיר השוק בתוספת אחוז מסוים.

מחצית מהכנסות היצוא

בכפר החקלאי קונה בגאנה, היכן שפולי הקקאו מתייבשים על חוטי תיל ברחובות, המקומיים אומרים שהם זקוקים לעוד הכנסה כדי לפרנס את המשפחות שלהם. "לאבא שלי היו 26 ילדים והוא יכול היה לפרנס את כולם", אמר אגיין ברפו, בן 43, שעבד בבית מלון לפני שחזר לעסקי הקקאו המשפחתיים. "לי קשה לפרנס שני ילדים", הוא מספר בעוד הוא פוסע בשבילי המטע שלו המטופל היטב, וחותך פרחים מתים מהעצים במאצ'טה שלו. הוא מרוויח לא רע בשביל איכר בגאנה: בעונת שנגמרה בספטמבר הוא קטף ומכר 60 שקים של פולים במשקל 61 ק"ג. במחירים של השנה שעברה, זו הייתה הכנסה יומית של 14 דולר. הוא משלים את ההכנסה בגידולים נוספים, ולעיתים מצליח למכור את הקקאו שלו במחיר גבוה יותר.

הוא לא בטוח אם ילדיו ימשיכו לגדל קקאו. "המחירים של כל דבר עולים", הוא אומר. "אני חושב שהדור שלי יהיה האחרון, אם זה לא ישתנה".

בחוף השנהב, מגדלת הקקאו הגדולה בעולם, פולי קקאו ומוצרי הקקאו הם ענף היצוא מספר אחד, עם יותר ממחצית מהכנסות היצוא. בגאנה, הסגנית, פולי הקקאו הם ענף היצוא השלישי, אחרי זהב ונפט גולמי.

לפי התוכנית, הממשלה תבטיח למגדלי הקקאו מחיר של כ־1,840 דולר לטון פולי קקאו שיימכרו. כשמחירי הקקאו גבוהים מספיק, אותם 400 דולר נוספים יועברו לקרן לימים קשים, שתאפשר את התשלום הזה כשהמחירים יורדים.