גלגולו של פייק ניוז: השמועות על שבוע עבודה של 4 ימים בפינלנד היו מוקדמות מדי

אמירה ישנה של ראשת ממשלת פינלנד בשבח שבוע עבודה מקוצר הפכה בימים האחרונים לסיפור בינלאומי חובק עולם שמצוטט באוסטריה, בריטניה, איטליה וישראל • הבעיה היחידה: הסיפור פשוט אינו נכון

ראש ממשלת פינלנד, סאנה מרין / צילום: Vesa Moilanen/Lehtikuva, רויטרס
ראש ממשלת פינלנד, סאנה מרין / צילום: Vesa Moilanen/Lehtikuva, רויטרס

זה נשמע כמו סיפור מוצלח: פינלנד, המדינה שנחשבת חלוצה בתחום האיזון בין עבודה למשפחה, החליטה לעבור בקרוב לשבוע עבודה מקוצר של ארבעה ימים בשבוע, שש שעות ביום, ומי שמובילה את המהלך המתקדם הזה היא לא אחרת מאשר ראשת הממשלה הצעירה (34), שמונתה בחודש שעבר ועומדת בראש קואליציה המונהגת על ידי נשים. למעשה, הסיפור נשמע כל כך מוצלח, עד שהוא הופיע בימים האחרונים גם בצהובונים בריטיים, גם בעיתוני איכות איטלקיים ואוסטריים, גם באתרי אינטרנט ברחבי העולם וביממה האחרונה - גם בישראל. הבעיה היחידה היא שהסיפור אינו נכון.

התקשורת בפינלנד מדווחת כבר כמה ימים, ותוהה בינה לבין עצמה כיצד הצהרה ישנה של מי שהפכה לראשת הממשלה, סאנה מרין, צצה מחדש בעיתונות האירופית בשבוע האחרון והפכה ליוזמה שהיא כביכול מקדמת בתפקידה החדש. לפי הדיווחים שם, מי שהתחיל עם זה היה עיתון אוסטרי, שדיווח כבר בסוף דצמבר על "היוזמה החדשה" של מרין, בעוד שלמעשה היה מדובר בכמה משפטים שהוצאו מהקשרם במהלך פאנל שהתקיים בקיץ על עתיד פינלנד. מרין אמנם דיברה בשבח קיצור שבוע העבודה, ואף צייצה בעניין, אך מעולם לא ניסתה לקדם את היוזמה הזו, גם לא בתפקידה הקודם כשרה, וקיצור שבוע העבודה כלל אינו נמצא באג'נדה שהציגה ממשלתה החדשה. מאוסטריה, קפץ הסיפור לאינטרנט, לשלל אתרי חדשות אירופיים, עם עצירה בעיתונות האיטלקית שתהתה אם המדינה הים-תיכונית מוכנה לאמץ את המודל הפיני, ואז קפצה מעבר לתעלה - לכלי התקשורת הבריטיים שהפכו אותו לסיפור בינלאומי.

למעשה, דיווחו כלי התקשורת בפינלנד, אין שום תוכנית קונקרטית כזו. במדינה אושר רק לפני כחודשיים הסכם עבודה חדש, שמאפשר לעובדים לעבוד חלק גדול משעות העבודה שלהם בבית, אבל אין תוכניות ממשיות לקיצור שבוע העבודה. נושא שבוע עבודה של ארבעה ימים נראה אולי מתאים לפינלנד, ששמה דגש רב על שמירת האיזון בין עבודה למשפחה ונחשבת למעין "מעבדה" בתחום העבודה והציעה בעבר "הכנסה אוניברסלית" למובטלים ללא הכרח לחפש עבודה (כפיילוט, שהפסיק בינתיים) - אבל הוא עדיין לא על שולחן הדיונים.

"זו לא פיסת ה'פייק ניוז' המזיקה ביותר", כתב אתר האינטרנט הפיני באנגלית NewsNowFinland, שהתחקה אחרי הדרך שבה הסיפור התפשט בעולם, "אבל הדרך שבה הוא אומץ, פורסם, צוטט ולא נבדק על ידי כל כך הרבה כלי תקשורת הנחשבים לאמינים מדאיגה, במיוחד בעידן שבו אנשים מפיצים מידע כוזב ללא בדיקה". בבסיס ההפצה, ככל הנראה, עומדת התדמית של פינלנד כמדינה מתקדמת, ואולי הרצון הכמוס של עובדים, גם בתקשורת הבינלאומית, לעבור לשבוע עבודה של ארבעה ימים בלבד. יותר ויותר מומחים, וגם כמה חברות בודדות, סבורים כי מודל עבודה כזה מתאים יותר לצרכים של עולם העבודה הנוכחי, במיוחד בתחום עבודת המידע. נכון לעכשיו, הם יצטרכו להמשיך לקוות.