מחשוב ענן | ניתוח

האם השליטה של אמזון בשוק של 270 מיליארד דולר נמצאת בסכנה

התחרות בשוק הענן הולכת ומתחממת: עקיצות הדדיות בפומבי ובחדרי חדרים, תביעה נגד ממשל טראמפ מאחר שנתן למיקרוסופט חוזה של 10 מיליארד דולר, וניסיונות עיקשים לפתות לקוחות • כך נראית זירת הקרב החמה ביותר בין ענקיות הטכנולוגיה

אנדי ג‘סי, מנכ"ל AWS, שירותי הענן של אמזון / צילום: רויטרס Mike Blake
אנדי ג‘סי, מנכ"ל AWS, שירותי הענן של אמזון / צילום: רויטרס Mike Blake

סערה חדשה פרצה בתחום הענן: חברות אמזון ומיקרוסופט מגבירות את הלחץ שלהן זו על זו כאשר הן נאבקות על אספקת כוח מחשוב מרחוק לתאגידים בארה"ב, ופותחות מערכה שצפויה להיות הדומיננטית בעולם הטכנולוגיה בעשור החדש. ההכנסות מתחום מחשוב הענן, זינקו בעשור החולף ב-264%, לפי חברת המחקר גרטנר.

כמה מהחיצים המחודדים ביותר מגיעים כעת מאמזון, הספקית הדומיננטית הוותיקה של אחסון נתונים לחברות רב-לאומיות גדולות. אנדי ג'סי, מנכ"ל AWS, שירותי הענן של אמזון, הפנה אותם אל מיקרוסופט בדברים שאמר בחודש שעבר בפני משתתפי re:Invent, הכנס השנתי של החברה בלאס וגאס.

"הם לא נותנים עדיפות למה שחשוב לכם כלקוחות", אמר ג'סי על מיקרוסופט. היריבים, הוא הוסיף, הם במקרים רבים רק חקיינים. "יש הרבה חברות שהפכו לטובות למדי בסימון וי בריבועי שאלונים. הן מסתכלות על מה שיש לנו וממהרות להוציא לשוק את אותם דברים ולומר שגם להם יש".

כמה מהלקוחות של ג'סי ואמזון לא פספסו את זה. בארוחת ערב פרטית של כמה מנכ"לים של חברות שמשתמשות בשירותי הענן של אמזון, הנוכחים דיברו על החשש לכאורה של אמזון מן היריבות שלה, בייחוד מיקרוסופט. חברה זו, שמחזיקה שנתח השוק שלה במחשוב ענן הוא השני בגודלו, אחרי אמזון, זכתה באחרונה בחוזה של הפנטגון שאמזון נחשבה למועדפת בו. העסקה היא בהיקף עד 10 מיליארד דולר בעשור הבא. אמזון מערערת על הזכייה של מיקרוסופט בבית משפט.

כדי למשוך לקוחות, מיקרוסופט אומרת להם שאם הם ישימו את המידע שלהם באז'ור, פלטפורמת שירותי הענן של החברה, הם לא יעבירו מידע חשוב על לקוחות או מוצרים לשרתים שמנוהלים על ידי חברה שהיא למעשה מתחרה פוטנציאלית, כפי שיקרה אם הם יהיו לקוחות של אמזון. "אנחנו לא מאפשרים שימוש בנתונים של לקוחות או תחרות איתם", אמרה ג'וליה ווייט, סגנית נשיאת מיקרוסופט אז'ור, בראיון באוקטובר.

אמזון היא המנהיגה הבלתי מעורערת בענן, אבל ההובלה שלה מצטמצמת. ב-2018 החזיקה אמזון ב-47.8% משוק השכרת תשתית הענן, ירידה מ-49.4% שנה לפני כן ו-53.7% ב-2016, לפי גרטנר. מיקרוסופט היא השחקנית מספר שתיים עם 15.5% מהשוק ב-2018, עלייה מ-12.7% לפני שנה ומ-8.7% ב-2016.

מיקרוסופט מצמצמת את הפער
 מיקרוסופט מצמצמת את הפער

אמזון היתה חלוצה בתחום הענן. כבר לפני יותר מעשור היא השקיעה סכומי כסף גבוהים במחשבים ובשרתים שמנהלים את עסקי הליבה שלה, והבינה שהיא יכולה להשכיר חלק מהמחשוב הזה לאחרים. הלקוחות פשוט ישלמו תמורת השימוש בכוח המחשב שלה, במקום להשקיע בעצמם סכומים גבוהים בקנייה ותחזוקה של ציוד בעצמם.

העסק המריא כשיותר חברות רב-לאומיות הוציאו למיקור חוץ את אחסון הנתונים שלהן, והוא היווה כ-13% מכל מכירות אמזון בינואר-ספטמבר 2019. AWS הניבה כנראה 35 מיליארד דולר של מכירות לאמזון בשנה שעברה, לפי נתוני החברה ואומדני אנליסטים. אבל ההצלחה הזו הפכה את אמזון למטרה מהלכת. ליריבות רבות שלה יש היסטוריה ארוכה יותר של יחסים עם לקוחות עסקיים, ונמאס להן להפסיד לה. הן מגבירות כעת את מאמציהן לנגוס חזרה במכירות.

חברת גוגל, שהיא מספר ארבע בנתח שוק הענן העולמי, לפי גרטנר, מרחיבה את כוח-האדם של מכירות הענן כדי לצמצם את הפיגור שלה אחרי אמזון ומיקרוסופט, וביוני היא הודיעה על רכישת חברת ניתוחי הנתונים Looker בניסיונות לתגבר את העסק הזה. באופן דומה, חברת אורקל הכריזה בשנה שעברה שהיא תרחיב את כוח העבודה שלה בתחום מחשוב הענן כדי להשיג יותר לקוחות והכנסות. חברת IBM סגרה ב-2019 עסקה של 34 מיליארד דולר לקניית רד האט כדי לחזק את היצע הענן שלה.

החברות שמתמודדות על שוק הענן הקימו ברחבי העולם מרכזי נתונים ענקיים (חוות שרתים), שמאפשרים ללקוחות לשכור שטח אחסון ולנצל את כוח הסוס האדיר שהן מציעות לניתוח המידע הזה. הלקוחות משלמים על כמות הנתונים שהם מאחסנים ועל השירותים הנוספים. יש לקוחות שחותמים על חוזים בסגנון "קנה ושלם על כל פריט" ואחרים מעדיפים חבילות תמחור. עלויות האחסון של מידע ונתונים יכולות להשתנות לפי השוק. מחשוב הענן צפוי לייצר הכנסות של 266 מיליארד דולר ב-2020, לפי גרטנר, ולעלות ב-30% נוספים לפני שנת 2023.

אמזון נאחזת בדוגמה של נטפליקס

ההצלחה של אמזון בתחום ענן ספגה לאחרונה כמה תקלות, בנוסף לחוזה שלא נחתם עם הפנטגון. בשנה שעברה, אחד הלקוחות הבנקאיים הגדולים ביותר, קפיטל וואן פייננשל, התלונן על גניבת פרטים של מעל 100 מיליון לקוחות שהיו מאוחסנים בענן של אמזון. בנוסף, יותר חברות גדולות פונות לספקיות ענן אחרות. חלק מהן חוששות שאמזון, ענקית הקמעונאות, תהפוך למתחרה שלהן. בנוסף, לחברות רבות יש יחסים ארוכי טווח עם מיקרוסופט או אורקל, ולא עם אמזון.

"מה שאנחנו רואים כעת הוא שיש עוד גל של לקוחות שמגיעים לשוק הזה בשלב מאוחר. אלו הם לקוחות שלא השתמשו בענן לפני כן, ולכן הם בודקים הכל", אמר ראג' באלה, מנהל מחקר בגרטנר. "חלק ניכר מהלקוחות יאמץ את אז'ור של מיקרוסופט, בין השאר בגלל ההיכרות עם Windows והרצון לא לקחת סיכונים".

אמזון מנסה להילחם בתפיסה שחברות שמשתמשות ב-AWS צריכות לחשוש מכך שנתוניהן ישמשו אותה בתחרות נגדן, למשל בתחומים החדשים של אמזון, כמו לוגיסטיקה או שירותי בריאות. "הבנו שזו יכולה להיות בעיה מהיום הראשון", אמר בראיון פיטר דיסנטיס, סגן נשיא יחידת התשתית העולמית של AWS. זו הסיבה לכך ש-AWS מתייחסת לשלוחת הקמעונאות של אמזון רק כמו עוד לקוח. אמזון שומרת על פרטיות הנתונים הללו ואינה משתמשת בהם למטרות אחרות.

במצגות המכירות של AWS, אמזון מנסה גם להתייחס ישירות לחששות הללו. נציג של חברת שירותים רפואיים שהתעניין לאחרונה בשירותי ענן אמר שאמזון הצביעה על חברת הזרמת הווידיאו נטפליקס כדוגמה לעסק שחש בנוח עם השירות של אמזון למרות שלענקית הקמעונאות יש שירות הזרמת וידאו מקוון מתחרה. אותה חברה רפואית השתכנעה וחתמה על הענן של אמזון.

חברות המכירות לצרכן היו מהראשונות שחששו משימוש ב-AWS בהתחשב בכוח התחרות של אמזון. וולמארט הודיעה כבר לפני שנתיים לספקים שלה שלא להשתמש בפלטפורמה של אמזון. יוניליוור, חברת ענק שמייצרת ומשווקת מוצרי צריכה ושמותגיה כוללים בין השאר את בן אנד ג'ריז ו-וזלין, משתמשת בכלי ניתוח הנתונים שמיקרוסופט מציעה לאז'ור כדי לנתח נתוני לקוחות רגישים של ספקים, לפי מקור שמכיר את אסטרטגיית הענן שלה. זה למרות שיוניליוור משתפת פעולה עם אמזון בתחומים אחרים, כמו מכירת כמה מהמוצרים שלה דרכה. ביוניליוור לא הגיבו לנאמר בכתבה.

אמזון, שלא הגיבה על החלטת יוניליוור, מסרה שעסקי הקמעונאות שלה אינם מקבלים גישה לנתונים של AWS. "חלק הארי של החברות שמתחרות בעסקי הקמעונאות של אמזון משתמש ב-AWS", אמרה דוברת של החברה.

מיקרוסופט מסרה שעסקי הענן של Azure צמחו ב-53% ברבעון האחרון בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה. המכירות הרבעוניות של AWS עלו בכ-35%, וברבעונים האחרונים נרשמת האטה בגידול במכירות.

ביקורת חריגה על מיקרוסופט

אמזון מנסה להשיב מלחמה בכמה חזיתות. בכנס שנתי מוקדם יותר של AWS, ג'סי קיים ארוחת צהריים פרטית עם מנהלי קרנות השקעה פרטיות מחברות כמו קרלייל גרופ בפעם הראשונה, לפי מקור יודע דבר. המטרה היתה לפתות את הקרנות, שמחזיקות בעשרות חברות בשלות יחסית, להצטרף לשירותי הענן של אמזון. קישור כזה יעניק לאמזון גישה לצנרת של לקוחות חדשים כאשר הקרנות קונות חברות חדשות, משקיעות בטכנולוגיות כמו מחשוב ענן כדי להוריד עלויות, ואחר כך מוכרות או מנפיקות אותן. אמזון גם מפרסמת מודעות כדי להילחם במיקרוסופט. באחת מהן היא טוענת שמערכת ניהול מסד נתונים מסוימת ב-AWS עולה חצי ממה שהיא עולה בענן של מיקרוסופט.

מנהל הטכנולוגיה הראשי של AWS, וורנר פוגלס, השתמש בשנה שעברה בטוויטר כדי לשגר סנוקרת למיקרוסופט. הוא כינה שינוי בתנאי הרישוי של תוכנה שלה bait+switch (פיתיון+מעבר). ההערה הזו חריגה באמזון, מפני שהמנכ"ל ג'ף בזוס דיבר בפומבי על התמקדות בלקוחות, לא במתחרות.

אמזון מתמקדת הגנה בחזיתות אחרות. היא הגשה תביעה לבית המשפט לתביעות פדרליות נגד החלטת הפנטגון להעניק למיקרוסופט את חוזה JEDI (תשתית ההגנה המשולבת). בתביעה טוענת החברה כי תהליך הבחירה היה בעייתי, לאור טענות רבות של ניגודי עניינים ואתגרים משפטיים.

אמזון תובעת את הממשל, בטענה להטיה נגד ההצעה שלה. כשהמכרז התנהל עדיין, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הביע חשש מן החוזה העתידי. "אני מקבל תלונות קשות על חוזה בין הפנטגון ואמזון", הוא אמר אז לכתבים. "אני אבקש מהם לבדוק מקרוב מאוד את מה שמתרחש שם".

בעקבות הענקת החוזה למיקרוסופט אמר ג'סי בכנס של AWS בחודש שעבר: "אם אתה עושה השוואה אובייקטיבית באמת של תפוחים לתפוחים בין הפלטפורמות, אתה לא מגיע להחלטה שהממשל קיבל". מנהל הרכש של הפנטגון, אלן לורד, אמר בחודש שעבר שמשרד ההגנה ממשיך להיערך לחוזה JEDI בלי קשר לערעור המשפטי של אמזון.