גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עיצוב לצורך מיצוב: האקסיד הוא רכב פנאי נאה, שימושי, נעים לנהיגה נמרצת ובנוי היטב

המעצבים של קיה לקחו את ה-Ceed המשפחתית, מכונית אפורה ואנונימית, ושידרגו אותה לדגם האופנתי XCeed ● תהליך השינוי כלל תוספת של מערכת הנעה איכותית, מה שלא ימנע מהמכונית להתמודד עם פלח שוק צפוף

תעשיית הרכב נכנסת לעשור החדש ברגל שמאל. מצד אחד, כל יצרני הרכב כורעים תחת מכבש הרגולציה הסביבתית של האיחוד האירופאי, שדורש מהם להפחית את ממוצע הפליטה של הרכבים שהם מוכרים באירופה ל-95 גרם CO2 לקילומטר - או לשלם קנסות של מאות מיליוני אירו. מצד שני כמעט 40% ממכירות כלי הרכב באירופה בשנה החולפת הן של דגמי פנאי וקרוסאובר למיניהם, שמטבעם מזהמים יותר ביחס לממוצע.

הפתרון האידיאלי הוא לשווק רכבי פנאי מחושמלים עם פליטה מזערית. גם היצרנים הבודדים, שמחזיקים בהיצע שלהם אוצר כזה, דוגמת קיה, החיים לא פשוטים. לגרסה החשמלית של הנירו יש כיום רשימת המתנה של 6-8 חודשים באירופה וגם הגרסה ההיברידית סובלת מעודף ביקוש משמעותי.

קיה_XCeed

גלגל הצלה ליצרנים רבים

על הרקע הזה הופך כיום שוק הרכב הישראלי לסוג של גלגל הצלה עבור יצרנים רבים - שוק עם תקינה אירופאית, אבל כזה שאינו חלק מהאיחוד האירופאי ולפיכך הוא יכול לקלוט ללא הגבלה גם דגמים עם פליטה מוגברת, שעלולים לפגוע במאמצי היצרנים להוריד את ממוצע הפליטה באירופה.

לפיכך, למרות שהנירו ההיברידית היא עדיין ה-SUV הנמכר ביותר בישראל, מיהרה קיה לשלוח לנו את הקרוסאובר בנזין החדיש ביותר שלה, XCeed , עוד לפני שנחת ברוב מדינות אירופה.

האקסיד שייך לקטגוריה שמכונה קרוסאובר קוסמטי - מדובר ברכב משפחתי, שמעוצב כדי שייראה כמו רכב פנאי. מטבע הדברים העיצוב הוא תכלית הקיום של כלים כאלה והסטודיו האירופאי של קיה לא חסך מאמצים בתחום. אל תנסו למצוא קשר חזותי לסיד המשפחתית, שהיא אחד הדגמים האפרוריים והאנונימיים ביותר בשוק. לגרסת הקרוסאובר, שניצבת על אותו בסיס, יש אישיות רעננה ומובחנת עם פרופיל רחב וגבוה, חרטום נמרץ עם פנסים מפוסלים וגריל עמוק, מרווח גחון מוגבה, עמוד גג אחורי שנוטה בזווית חדה וחישוקים גדולים ונאים.

המעצבים לא שכחו כמובן את החבילה הקוסמטית שמקובלת בז'אנר הפנאי שכוללת קשתות גלגלים מודגשות, חישוקים גדולים, מסילות גג ומעין "מגיני חיכוך" מלפנים ומאחור. התוצאה הסופית בהחלט נאה ונודפת ניחוחות פנאי, למרות שעוצמת האפקט תלויה בבחירת הצבע. צבעים כהים מטשטשים את התוספות הקוסמטיות ומושכים את העיצוב לטריטוריה של רכבי האצ'בק רגילים.

תא הנוסעים זהה כמעט בממדיו לאלה של הסיד והאחות יונדאי I30, למרות שגובה המפתן מעט יותר נוח לכניסה/יציאה ומיקום המושבים מעט גבוה יותר. המושב האחורי רחב ונוח ולהבדיל מכלי רכב רבים בקטגוריה הוא אינו מקפח גם את הנוסע שבמרכז תודות לעיצוב שטוח של כרית המושב ובליטה מזערית של הרצפה במרכז. מרחב הברכיים תואם את הממוצע בפלח המשפחתי ומרחב הראש נוטה יותר לכיוון הקטגוריה המשפחתית ופחות לז'אנר ה-SUV.

הסנטימטרים הנוספים לאורך, בהשוואה ל-Ceed, נוקזו לכיוון תא המטען, שהוא אחד המרווחים והשימושיים ביותר בקטגוריה. חבל רק שהדלת האחורית הכבדה מחייבת ביקור בחדר הכושר.

מעצבי קיה עשו מאמצים רבים להצעיר את תא הנוסעים הקודר והתכליתי של הסיד. עמדת הפיקוד וריפוד המושבים בגרסאות הבכירות מעוטרים בצבעים שתואמים את צבעי החוץ. את לוח המחוונים האנלוגי המשמים מחליף מסך דיגיטלי בהיר וזורח, אם כי הוא מציע פחות פונקציות והתאמה אישית מלוחות ה-LCD המקבילים של קבוצת פולקסווגן למשל.

יש גם מסך מולטימדיה גדול נפרד עם ניווט ועוד אפליקציות בסיסיות ובגרסה הבכירה יש חבילה מתקדמת והיקפית של מערכות סיוע בטיחותיות, כמו בקיה נירו. בגרסאות הבסיס חסרים בקרת שיוט אקטיבית ועוד כמה פיצ'רים מתקדמים, בהם התרעה על תנועה חוצה מאחור ובכל הדגמים אין חלון גג פנורמי. מנגד, איכות הייצור והגימור של המפעל הסלובני בו מיוצר הרכב מוקפדת מאוד ובידוד הרעשים מרשים.

המנוע מאיץ בצורה חלקה

האקסיד מגיע לישראל עם מנוע אחד - 1.4 ליטר טורבו בנזין עם 140 כ"ס, שמשודך לתיבה כפולת מצמדים. כבר פגשנו את יחידת ההנעה המודרנית הזו בקיה סיד ובדגמים מקבילים של יונדאי, והיא עדיין אחת הטובות בשוק. המנוע מאיץ בצורה חלקה ונמרצת כבר מסל"ד נמוך, שיוט במהירויות גבוהות מתבצע בשקט נטול מאמץ ויש רזרבות כוח מספיקות לעקיפות, כולל בעליות תלולות.

בונוס מבורך ובלתי צפוי הוא מצב תכנות ספורט, שאכן מצדיק את שמו ומאיץ משמעותית את העברת ההילוכים ואת תגובת הדוושה. הבאג היחיד בלוגיקה של התיבה הוא בעת תמרוני חניה הדוקים, שבהם היינו שמחים לקבל תגובה לינארית יותר.

האחות הקטנה קיה סטוניק כבר המחישה לנו, שבמרכז הפיתוח האירופאי של קיה יש מהנדסים, שיודעים לכייל שלדות אירופאיות למהדרין. גם האקסיד מרגישה על הכביש הרבה יותר אירופאית מאחותה המשפחתית סיד, שחולקת איתה את השלדה הבסיסית. ההיגוי הוא אולי לא הכי מושחז אבל לאחר ניתוק מערכת הסיוע, הוא מציע תגובה לינארית ומשקל מכובד.

אחיזת הכביש של הצמיגים הרחבים מצוינת, העברות המשקל נעימות, הבלמים מאוזנים ונטיית הגוף בפניות הדוקות מזערית. התחושה הכוללת פחות ספורטיבית מזו של מאזדה CX-30 אבל בסך הכול זה קרוסאובר, שלא מותיר את הנהג בתור צופה מהצד.

נוחות הנסיעה מהטובות בפלח והיא מצליחה לנטרל ביעילות היטב את האספלט המתפורר של החורף הישראלי. ואם כבר במהמורות עסקינן, עם מרווח גחון של כ-18 סנטימטרים בגרסאות עם חישוקי 18 אינץ' והנעה קדמית בלבד, פוטנציאל השטח של הרכב די מוגבל אבל אין לו בעיה לטפס על מדרכות גבוהות בדרך אל מקומות חניה מאולתרים, לצלוח שיטפונות חורף עירוניים מזדמנים ולמלא שאר משימות "שטח עירוני" טיפוסיות.

מחיר גרסת הביניים של האקסיד מתחיל בכ-140 אלף שקל ומפליג עד אזור 146 אלף בגרסת הפרמיום. זה מרחב מחירים די צר שמנסה להשתחל מתחת לאחיות מבית נירו - כ-145 אלף שקל לגרסה מאובזרת - וספורטאג', שלא לדבר על עשרות מתחרות מקטגוריות שונות שממוקמות בטווח המחיר הזה. בשורה התחתונה האקסיד הוא רכב פנאי נאה, שימושי, נעים לנהיגה נמרצת ובנוי היטב. עם קצת סיוע משערי המטבע, מהיצרן, מהאיחוד האירופאי ובעיקר משוק ה"אפס קילומטר", יש לו פוטנציאל להותיר חותם מהותי על השוק.

חלק מהמתחרות

סובארו XV


148 אלף שקל עולה גרסת הקרוסטרק של סובארו XV, עם מנוע 2 ליטר בנזין בהספק 152 כ"ס ותיבה אוטומטית רציפה. הממדים דומים לאלה של הקיה אבל תא המטען קטן משמעותית והמשקל העצמי גבוה יותר. היתרון הגדול הוא הנעה כפולה קבועה ןמתוחכמת ומרווח גחון נכבדים, שמעניקים לכלי פוטנציאל שטח

מאזדה CX30


152 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של CX-30, שמבוססת על מאזדה 3 החדשה. הממדים כמעט זהים ל- XCeed , העיצוב החיצוני דינמי ועיצוב הפנים משכפל די במדויק את התא של מאזדה 3. המנוע הוא 2 ליטר עם 165 כ"ס, שמשודך לתיבה אוטומטית תקנית והשלדה חדה ונמרצת

מיצובישי אקליפס קרוס


149 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של אקליפס קרוס עם הנעה קדמית. הרכב גבוה ב-10 סנטימטרים מהאקסיד ותא המטען שלו קטן ב-100 ליטר אבל שאר הממדים דומים ותא הנוסעים מספק חלל מרווח לחמישה. המנוע הוא 1.4 ליטר טורבו עם 163 כ"ס, שמשודך לתיבה אוטומטית רציפה

עוד כתבות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר