גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מודל הגומייה, הטלת מטבע או דילמת האסיר: החוקרים שבדקו מה עובד מקרב כל המודלים לקבלת החלטות

במקרים רבים בינה מלאכותית מקבלת החלטות טוב יותר מאיתנו, כשאנו מתלבטים על נעלי ספורט חדשות למשל ● אבל מה קורה כשצריך להחליט על החלפת עבודה, מעבר לארץ אחרת או פרידה מבן הזוג? מייקל קרוגרוס ורומן טשפלר מסבירים איך אפשר לסמוך על יכולת השיפוט שלנו ● "ליידי גלובס"

מייקל קרוגרוס ורומן טשפלר / צילום: Guy Perrenoud
מייקל קרוגרוס ורומן טשפלר / צילום: Guy Perrenoud

כל חיינו אנחנו מקבלים החלטות ברמות מודעות שונות. לעתים נדרשת החלטה ספציפית, ואנחנו יודעים היטב מה עומד על הפרק. לדוגמה, בהתלבטות בזמן קניית מכונית, בהחלטה אם לעזוב מקום עבודה, במענה להצעת נישואים. לעתים אנחנו בקושי יודעים (אם בכלל) שעמדה הכרעה לפנינו ושמשהו בנו, איזה מנגנון נסתר או נסתר למחצה, החליט בשבילנו.

אבל מה קורה כשעומדת בפנינו החלטה קשה יותר, כשאנחנו לא מצליחים להכריע ולבחור? שניים שנתקלו בבעיה הזו והחליטו לחקור את המודלים שפותחו לפיתוח אסטרטגיות חשיבה הם מייקל קרוגרוס ורומן טשפלר.

קרוגרוס הוא עיתונאי יליד שבדיה, שחי בשווייץ והיה עורך בכיר במגזין Das Magazin, עד שהחליט להתפטר ולהיות כותב פרילאנס בעיתונים בגרמניה ובשווייץ; וכפי שהתברר מאוחר יותר, גם מחבר של רב מכר אחד לפחות. טשפלר נולד בשווייץ ועוסק בהפקת סרטים ופרויקטים תרבותיים. השניים נפגשו בלימודים באוניברסיטת Kaospilot בדנמרק, וכתבו יחד את הספר 'כך מקבלים החלטה - 50 מודלים לחשיבה אסטרטגית'. החיבור ביניהם מבליט את קרוגרוס כצד הוורבאלי והתקשורתי יותר, בעוד שטשפלר מסתפק בעיקר באיור איורים משעשעים על לוח ומשפטי פאנץ' ליין בודדים.

לראיון ל"ליידי גלובס" קרוגרוס, 42, התייצב לבדו. לצד שאלות על קבלת החלטות באופן כללי, ניסיתי לבדוק אתו עד כמה, אם בכלל, הוא מיישם את המודלים בחייו האישיים ומה צפוי בכלל למודלים כאלה בימים שבהם נדמה שהבינה המלאכותית (AI) הולכת ומשתלטת על חיינו, בדרך לקבלת החלטות עצמאית על סמך דאטה (ובעיקר, ביג דאטה), גם בתחומים שלא האמנו שיישלטו אי פעם על ידי מכונות. בין לבין קרוגרוס סיפר לי גם על הסדר קבלת ההחלטות יוצא הדופן שיש לו עם אשתו.

הטענות נגד מודלים לקבלת החלטות הן שאם אתה מאמין בהם, תלך אחרי דרך המחשבה שלהם, ובעצם לא תחשוב לבד.
"אבל זה לא נכון, מודלים לא אומרים לך איך לחשוב, הם כלי שאמור לסייע לך לנתח מצבים ולקבל החלטות. מה תעשה עם הכלי הזה? תלוי בך. תחשוב על פטיש: גם זה כלי עבודה שאם תשתמש בו לא נכון, אתה עלול להרוג, או לפצוע, או סתם להרוס. לעומת זאת, אם תשתמש בו נכון תוכל לבנות בית".

איך יודעים מתי צברנו מספיק ידע כדי לקבל החלטה?
"המחקרים מראים שאם יש לנו ידע מועט בנושא כלשהו, אנחנו מרגישים חסרי ביטחון. עם העלייה ברמת הידע, אנחנו מתחילים להרגיש יותר ויותר טוב ונכונים לקבל החלטה. אבל יש לעניין הזה נקודת מפנה, נקודה שאם נעבור אותה נרגיש שאנחנו יודעים יותר מדי, ושהידע הזה מקשה עלינו לקבל החלטה. זה נקרא הפרדוקס של הידע העודף, TMI. כשיש לנו יותר מדי ידע אנחנו מתחילים לפקפק במה שאנחנו יודעים. ברמה האקדמית זה דווקא יכול להועיל, אבל בפרקטיקה זה מאוד מבלבל.

"החוכמה היא לזהות מראש איפה נמצאת נקודת המפנה. הבעיה היא שאין לזה חוקים ידועים או קבועים. בבחירת מכונית, לדוגמה, מחקרים מראים שאם המבחר נע בין חמש לשמונה, זה נראה מספק. לעומת זאת, בחירה בין ארבע מכוניות נראית דלה ובחירה בין יותר משמונה מכוניות מציפה אותנו באופן שמקשה עלינו. בקיצור, בכל מצב של בחירה אנחנו צריכים לשאול את עצמנו אם ניתן לצמצם את אפשרויות הבחירה - אבל לא יותר מדי".

תוכל לתת דוגמה מעשית נוספת?
"הפרופסור לפסיכולוגיה בארי שוורץ ממליץ לעיין בתפריט במסעדה, לבחור במנה הראשונה שמוצאת חן בעיניכם, ולהזמין אותה. פשוט לסגור את התפריט ולהזמין. לפי המודל שלו, ככל שתתלבטו בין אפשרויות רבות יותר, כך תפחת שביעות הרצון שלכם. זו אולי נשמעת עצה קצת מוזרה, אבל היא מאוד אפקטיבית".

מבין 50 המודלים שבדקתם, איזה חביב עליך במיוחד?
"אני אוהב את מודל הגומייה, שיכול לסייע בקבלת החלטות מכריעות בין אופציות כמעט שוות בעינינו. במודל זה אנחנו שואלים את עצמנו מה מחזיק אותנו במצב הנוכחי ומה מושך אותנו לשנות אותו. זה, אמנם, נראה כמו רשימה פשוטה של יתרונות וחסרונות, אבל ההבדל הוא שכאן זה בא מנקודת מבט חיובית, מהנחה ששתי האפשרויות לבחירה טובות בעינינו.

"אתה גר בתל אביב? נניח שאתה מתלבט אם לעבור לירושלים. במקום לרשום יתרונות וחסרונות תשאל את עצמך מה מושך אותך בירושלים, ומה משאיר אותך בתל אביב. ההשוואה בין שתי אפשרויות חיוביות עשויה לאפשר קבלת החלטה. זה יכול להיות מאוד אפקטיבי במקרים שבהם אנחנו רוצים משהו, אבל לא לגמרי מודעים לכך שכבר יש לנו ביד משהו נהדר".

"הכי גרוע זה לקרוס תחת אי קבלת החלטה, והיעזרות במודלים מכניסה סדר ומפחיתה מהלחץ"  / צילום: Guy Perrenoud

אתה משתמש במודלים לקבלת החלטות בחיי היומיום שלך?
(צוחק) "האמת שכן, בהחלט, אם כי לא כל הזמן. כמה מהמודלים מסייעים לי בארגון החיים, בעיקר בכל מה שקשור לניהול. ניהול הוא משימה קשה בהגדרה, אתה כל הזמן מתעסק בשאלות כמו מה אתה רוצה לעשות ואיך אתה רוצה לעשות את זה - ומתי וכמה ואיפה. המודלים מכניסים מבנה וסדר, ובכך מפחיתים מהלחץ. אנשים מקבלים הרבה מאוד החלטות באינטואיציה, על סמך תחושות בטן, אבל זה קשה וגוזל הרבה מאוד אנרגיות. כאן המודלים יכולים לבוא לעזרתנו".

הפסיכולוג גרד גיגרֶנצֶר מציע להטיל מטבע במצב שבו אי אפשר להחליט בין שתי אפשרויות. לדבריו, בזמן שהמטבע יסתובב באוויר תרגישו על איזה צד תרצו שייפול. זו שיטה רצינית בעיניך לקבלת החלטה?
"האמת שזו דרך ממש אפקטיבית לקבל החלטה. אנחנו יודעים ממחקרים שמצב של אי החלטיות יוצר הרבה מאוד לחץ נפשי. במצב כזה עדיף לבקש עזרה מהחלקים האינטואיטיביים שלנו, הרי ידוע שאנחנו יודעים יותר ממה שנדמה לנו שאנחנו יודעים. תקרא לזה אינטואיציה, תחושת בטן, לא משנה. אם נחזור לדוגמה הקודמת, ברגע שתזרוק את המטבע באוויר אתה עשוי להרגיש חשש שהוא ייפול על 'ירושלים', כי בתוך תוכך אתה יודע שאתה רוצה להישאר בתל אביב. ואם זה המצב, אתה כבר לא צריך לראות על איזה צד ייפול המטבע. אתה כבר יודע מה אתה רוצה.
"יתרון נוסף בהטלת מטבע הוא להעביר את ההחלטה לצד שלישי. במקרים שבהם אנחנו לא מצליחים להחליט בעצמנו, אין שום פסול בהעברת ההחלטה לבן או בת הזוג. ובעצם, למה לא מטבע? תמיד חשוב, לדעתי, לקבל החלטה, הכי גרוע זה להתחיל לקרוס תחת הלחץ הנובע מאי קבלת ההחלטה".

האם אנחנו בכלל זקוקים למודלים לחשיבה אסטרטגית בתקופה שבה הבינה המלאכותית (AI) מתחילה לחלוש על עוד ועוד תחומים, ולמעשה מקבלת החלטות על סמך זרם אדיר של נתונים? אולי עדיף להירגע ולהניח למכונות להחליט במקומנו?
"זו שאלה במקומה. במקרים רבים הבינה המלאכותית מקבלת כבר כיום החלטות בצורה יותר טובה מאיתנו. למשל, אם אתה רוצה לקנות נעלי ספורט, סביר להניח שתהליכים מבוססי בינה מלאכותית יוכלו להביא אותך לבחירה המוצלחת ביותר.
"ועדיין, לא היינו רוצים שהבינה המלאכותית תבחר לנו בני זוג. אנחנו מוכנים שהיא תציע לנו מועמדים, אבל בחירה היא צעד אחד יותר מדי. לכן, במקרה זה נצטרך להמשיך לסמוך על יכולת השיפוט שלנו, ויכולת השיפוט הזו זקוקה לעוזרים, שבהם גם המודלים.
"למודלים יש גם תפקיד בפיתוח המחשבה העצמאית שלנו. החלטות רבות, למשל הצבעה בבחירות, לא יכולות להיות מבוססות על בינה מלאכותית, זה יהיה טירוף מבחינתנו לוותר לגמרי על זכותנו לחשוב ולהחליט ולבחור".

אנשים יכולים לקבל החלטה להיות מאושרים?
"במקומות שבהם אנחנו יכולים להשפיע על אופן החשיבה שלנו - אסור לנו לזלזל בזה. ההגעה למצב של זרימה כן מאפשרת לנו להיות מסופקים יותר. יש חשיבות גדולה לשאלה איזה זאב בתוכנו אנחנו בוחרים להאכיל: האם זה הזאב שאומר שהעולם הוא מקום רע ואכזרי, או הזאב שמתעקש שיהיה בסדר".

אתם ממליצים לכל אחד לשאול את עצמו לעתים תכופות 'מתי לאחרונה עשית משהו בפעם הראשונה?', מה אפקטיבי בשאלה הזו?
"זו שאלה מומלצת לכל הגילים, לבן 5 ולבת 95. לשניהם תהיה תשובה ברורה עליה. זו גם שאלה שמזכירה לנו את החשיבות, היופי וההשראה הנלווים לעשיית משהו חדש. אנחנו יוצאים מאזור הנוחות שלנו, פוגשים אנשים חדשים, טועמים מאכלים לא מוכרים, רואים נופים שעוד לא ראינו - כל זה חלק מיופייה של הסקרנות האנושית".

החזקת במשרת עורך בכיר בעיתון מוביל, והתפטרת. למה? שתף אותנו בתהליך ההחלטה הזה.
"זה היה לפני שהתחלתי לעסוק בנושא קבלת ההחלטות. הייתי צעיר ונאיבי, וייתכן שקיבלתי אז החלטות ביתר קלות ראש. זה אולי היה טיפשי, אבל גם מאוד מעורר השראה, כי במהלך כזה אתה פותח את עצמך לספקטרום שלם של הזדמנויות. זה נשאר אצלי כתזכורת לכך שגם צעדים טיפשיים, לכאורה, יכולים להוביל למקומות מפתיעים.

"מה הרגשתי בזמן אמיתי? רצון לשנות משהו, אפילו שעוד לא ידעתי מה. שמעתי באותה תקופה איזו שורה בסרט, שאמרה ש'אם אתה לא יודע עוד מה לעשות, לך לפחות למקום שבו היית רוצה לעשות את זה'. באתי למשפחה הצעירה שלי ואמרתי: בואו נעבור לברלין. קורים שם המון דברים והרבה דברים עדיין לא מקובעים, לא מוחלטים. וזהו, זה הוחלט. עברנו לברלין מתוך תקווה שהעיר הזו תיתן לנו אנרגיה וכיוון. גרנו שם חמש שנים".

כשפרסמתם את "איך לקבל החלטה" לא הייתה לכם שום דרך לנחש שהוא ימכור יותר ממיליון עותקים. ההצלחה הזו שינתה את חייך?
"לא, ההצלחה לא שינתה את חיי. אני עדיין דואג בגלל אותם דברים בלילה, עדיין מפקפק בעצמי ובמעשיי כל הזמן, עדיין מתמודד עם אותם דברים קטנים שהפריעו לי תמיד. אין לי, כמובן, טענות להצלחה פיננסית, ברור שעדיף להיות עשיר מעני, אבל זה לא שינה אותי. אני אגיד לך יותר מזה: מאז שהצלחתי בעצמי, אני פחות מעריך את ההצלחה ופחות מתעניין באנשים מצליחים אחרים. אני חושב שחלק גדול מאוד מכל הצלחה זה להיות שם במקום הנכון וברגע הנכון. סיפורים מעניינים קורים בכל מקום, בטח שלא רק לאנשים שהצליחו". 

"חשוב לקבל החלטות לאחר שהצבת לעצמך סט ברור של ערכים"

מייקל קרוגרוס, מה הייתה ההחלטה הקשה ביותר שקיבלת בשנה האחרונה?
"משפחתי ואני עברנו לעיר אחרת בשנה האחרונה - וזה לא משהו שרציתי בו. לאשתי ולי יש הסכם בנוגע לקבלת החלטות, שאומר שאם אחד מאיתנו ממש רוצה משהו, השני חייב להגיד לו: 'אוקיי, בוא נעשה את זה'. אשתי רצתה לעבור ואני הסכמתי, כי זה ההסכם בינינו, אף שאהבתי את החיים שלנו בעיר שעזבנו. היה בזה גם משהו מעניין, ללכת בעקבות רצון שמנוגד, במקרה זה, לרצון שלי. החלטתי להפיק את המיטב מזה, גם אם עדיין יש בי חלקים שעצובים על המעבר".

אתה מעדיף לקבל החלטות לבדך, או יחד עם אנשים אחרים?
"אני שמח לקבל פידבק ואוהב לשמוע דעות אחרות - אבל לא מכל אחד. יש לי חבורה של אנשים שאני מכנה 'רשת האתגר שלי', ואני שמח לשמוע תמיד כל מה שיש להם לומר. הם אמנם מאתגרים אותי, אבל אני יודע שלא יפנו נגדי. בסופו של דבר, לאחר ששמעתי ואותגרתי, אני מקבל החלטה לבד".

מה העצה שלך לקבלת החלטות חשובות?
"קודם כל, חשוב להציב דד-ליין, טווח זמן שבו תקבל את ההחלטה. חשוב גם לערוך מחקר כדי להגיע לקבלת ההחלטה עם ידע מספק, אבל לא לעבור את נקודת המפנה שמעבר לה יודעים יותר מדי ומתחילים להתבלבל.

"חשוב ומועיל מאוד לקבל החלטות לאחר שהצבת לעצמך סט ברור של ערכים וחוקים. לא מומלץ לגבש את הערכים תוך כדי קבלת ההחלטה, זה בדרך כלל לא עובד ומבלבל מאוד. לאחר שביררת לעצמך מה חשוב לך ומה פחות, ההחלטות נעשות קלות הרבה יותר".

יש לי ידידה טובה שמתלבטת כבר תקופה די ארוכה אם לעזוב את מקום העבודה שלה. מה היית עושה אם היית מתבקש לעזור לה בתהליך ההחלטה?
"מודל הגומייה יכול מאוד לעזור לה. כלומר, שתשאל את עצמה מה מושך אותה החוצה ומה מחזיק אותה בכיסאה. היא צריכה לנסות להיות מה שיותר כנה עם עצמה, לא להסתפק באמירות כמו 'משעמם לי בעבודה', אלא לנסות להבין מה בדיוק זה אומר, לרדת שכבה אחת מתחת למובן מאליו. על כל שאלה כזו היא צריכה לשאול 4-5 פעמים 'למה' - ואז לרדת עוד שכבה. 'אני במתח בעבודה' - למה? 'כי הבוסית שלי מלחיצה אותי' - למה, מה מלחיץ בה? וכך הלאה.

"היא צריכה גם לנסות לדמיין מה יקרה אם תעזוב את מקום העבודה שלה, איך זה ירגיש. יש מודל החלטה ממש עתיק, עוד מימי הביניים, שממליץ לנסות את שני המצבים עוד לפני קבלת ההחלטה. כלומר, במשך שלושה ימים היא צריכה להסתובב בתחושה שהחליטה לעזוב ובשלושה ימים שאחר כך - בתחושה שהחליטה להישאר. הרעיון הוא לבחון איך היא מרגישה, מה מתאים לה יותר ברמה הרגשית, אפילו ברמת התגובה הגופנית. אחר כך היא צריכה לנשום עמוק - ולקבל את ההחלטה".

עוד כתבות

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"